صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

تاریخ سند: 20 آذر 1357


متن سند:

گزارش خبر موضوع : تظاهرات ضد ملی روز عاشورا در گرگان بدنبال اعلامیه دولت مبنی بر آزادی حرکت دستجات عزاداری در گرگان و دعوت هائیکه توسط روحانیون مخالف از قبیل سید حبیب اله طاهری و سید کاظم نورمفیدی از اهالی گرگان و روستاها بعمل آمد و با توجه بروز عاشورا که معمولاً دستجات عزاداری از روستاها بگرگان میآیند در این روز نیز تعداد کثیری از اهالی زن و مردم ابتداء در محله سرچشمه و میدان عباسعلی گرگان اجتماع و بعدا در مورد عنوان و دادن شعارهای بین روحانیون اختلاف بود تا اینکه بالاخره با توجه به اینکه در مسیر حرکت این دسته مامورین انتظامی وجود نداشتند جمعیت در مسیر راه خود بدادن شعار مضره و نیز نوشتن شعارهایی علیه پلیس بمضمون اینکه (کشتن پاسبان واجب است) میپردازند1 و در تظاهرات روز قبل هم سید کاظم نورمفیدی ضمن صحبت بجوانان اظهار میدارد که تعدادی از سربازان فرار کرده اند لازمست بهجت اینکه شناخته نشوند جوانان هم سر خود را بتراشند و در تظاهرات روز مزبور در چند نوبت بین جمعیت پلاکاردهائی داس و چکش حمل و تعدادی اعلامیه کمونیستی هم پخش میگردد و نیز اعلامیه آیات ثلاثه بین مردم پخش و خوانده میشود.
نظریه یکشنبه.
خبر صحت دارد تظاهرات روز مزبور بطوریکه قبلاً بعرض رسیده بدون برخوردی برگزار میگردد در این تظاهرات از روحانیون طراز اول آقایان سید سجاد ـ رئیسی ـ میبدی حضور نداشتند.
سرباز نظریه گ 10 ـ خبر صحت دارد.

توضیحات سند:

1ـ در تظاهرات گرگان حدود پنجاه هزار نفر از طبقات مختلف مردم شرکت داشتند.
«بعد از سخنرانی حبیب اله طاهری جمعیت متفرق، عده ای قصد تخریب و آتش سوزی منزل شیخ حسن مهدوی واعظ شاهدوست گرگان که با آنها همکاری ندارد و منازل تعدادی از مامورین شهربانی را داشته اند که با دخالت عده دیگری از جمعیت جلوگیری و هیچ گونه برخورد و حادثه ای به وجود نیامده است.
» (پرونده 11 /30 /524) قطع نامه 17 ماده ای روز عاشورا که در شهر تهران خوانده شد بر اساس برنامه ریزی در بیشتر شهرهایی که روز عاشورا راه پیمایی کردند، قرائت گردید.
در گرگان نیز این قطع نامه خوانده شد.
(کیهان، ش 10606، ص 7)

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک - کتاب 19 صفحه 450

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.