تاریخ سند: 5 خرداد 1353
موضوع: سخنرانی ناصر مکارم شیرازی
متن سند:
از: 20 ﻫ 12 تاریخ: 5 /3 /1353
به: 312 شماره: 16756 /20 ﻫ 12
موضوع: سخنرانی ناصر مکارم شیرازی
جلسه سخنرانی نامبرده فوق از ساعت 2020 روز 26 /2 /53 در حسینیه بنیفاطمه واقع در سرچشمه با شرکت حدود 400 نفر تشکیل گردید و مکارم شیرازی بالای منبر رفت و دنباله بحث خود را درباره جمعیتی به نام وحدت نوین ادیان چنین ادامه داد که هدف اسلام قبل از 13 قرن تشکیل حکومت واحد جهانی بوده و هست و این حکومت بر اساس وحدت و یگانگی میباشد و مرزی را هم نمیشناسد. اسلام میفرماید آیا آنها که میدانند، با آنها که نمیدانند برابرند، آیا نور با ظلمت مثل هم میباشند، مسلماً این دو هیچ وقت با هم سازگاری ندارند. مذهبی به نام مسیحیت که پر از خرافات میباشد اصلاً حکومت عقل را منکر شده است. اینکه ما میگوییم اسلام دین عدالت است به خاطر اینکه هر کدام از ادیان آمیخته با حب و بغض و نژادپرستی و تعصبات خشک مذهبی میباشند. اسلام میفرماید از حق خود دفاع کن اگر کسی به تو حمله کرد. آنها که سیاست را از مذهب بیگانه تشخیص دادهاند سخت در اشتباهند، دین از سیاست جدا نیست، اگر بگوییم وجه مشترک این ادیان را قبول کنیم کجا دستورات این ادیان با هم توافق دارند؟ و مثل هم میباشند. در هفته گذشته مثالی راجع به دانشجویان و محصلین دبیرستانی زدیم مبنی بر اینکه اگر ما در دانشگاه تحصیل میکنیم توانستیم دوباره به دبیرستان برگردیم و بین این دو فاصله زمانی هماهنگی ایجاد کنیم، همینطور میتوان بین ادیان هم هماهنگی ایجاد کرد. البته تشکیل یک چنین اجتماعی جز هدف سیاسی و مبارزه با کمونیزم چیز دیگری نیست. مکارم اضافه نمود شخصی که در این اجتماع (اجتماع ادیان) شرکت کرده بود میگفت خانمی بیحجاب از فرقه ضاله بهایی به عنوان نماینده اسلام در این جلسه شرکت و داد سخن میداد. اگر عدالت اجتماعی اجرا گردد هیچوقت کمونیزم نمیتواند با الفاظ فریبنده مردم را فریب دهد و برای فعالیت آنها راهی باقی نمیماند. ناطق آنگاه اشاره به معاد جسمانی نمود و گفت عقیده اسلام این است که در روز رستاخیز همه مردم دوباره زنده شده و روح و جسم که هر دو لازم و ملزوم یکدیگرند با هم تلفیق میشوند و عقل هم همین مسئله را تأیید میکند که در روز رستاخیز فعالیت همه جانبه به وسیله روح و جسم انجام میگردد. سخنرانی مکارم در ساعت 2110 خاتمه یافت.
افراد شناخته شده عبارتند از برزگر دبیر دبیرستان فلسفی واقع در خیابان فرحآباد، حاجی جعفری، جلال زمردیان شغل ساعتفروش.
نظریه شنبه. نظری ندارد.
نظریه یکشنبه. مطالب مفاد مندرج در این خبر از ناحیه ناصر مکارم شیرازی عنوان گردیده است.
نظریه سهشنبه. نظریه یکشنبه تأیید میشود.
نظریه چهارشنبه. نظریه سهشنبه مورد تأیید است.
آقای وثوقی بهرهبرداری فرمایید. 7 /3
منبع:
کتاب
آیتالله العظمی ناصر مکارم شیرازی به روایت اسناد ساواک - کتاب دوم صفحه 242