صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

قبل از اینکه به اصل مطلب بپردازیم چند چیزی هست که باید به عرض آقایان برسانم و اگر مورد قبول واقع شد آقایان بفرمایید صحیح است

قبل از اینکه به اصل مطلب بپردازیم چند چیزی هست که باید به عرض آقایان برسانم و اگر مورد قبول واقع شد آقایان بفرمایید صحیح است


متن سند:

قبل از اینکه به اصل مطلب بپردازیم چند چیزی هست که باید به عرض آقایان برسانم و اگر مورد قبول واقع شد آقایان بفرمایید صحیح است.
1ـ نماز عید فطر را با شرکت قاطبه مردم در این مسجد و مساجد دیگر با شرکت علمای رضائیه انجام خواهیم داد.
2ـ پس از انجام نماز عید فطر آقایان علما در منزلشان نشسته و ما نیز جهت بازدید و تبریک برای دیدنشان خواهیم رفت.
3ـ این مسجد کما فی‌السابق روزهای پنجشنبه جهت صحبت برای بازاریان و کشاورزان و دانشگاهیان و کارمندان و لشگری و کشوری و غیره باز خواهد بود.
و اما بنده بدون مقدمه صحبت‌های خودم را ادامه می‌دهم و چهارده ماده‌ای که از طرف مراجع تقلیدی جهت ملت مسلمان ایران آمده بنده در مورد آنها یکی یکی برایتان صحبت خواهم کرد.
1ـ اول اینکه مسجد محل تجمع مسلمین در زمان پیغمبر بوده که هر اجتماعی از قبیل جهاد و دستور و غیرو در مسجد انجام می‌گردید البته این موضوع مربوط به آن ماده‌ها نیست بلکه مربوط می‌شود به تمام مسلمین و شیعیان ایران و جهان ـ ماده اول اجرای قوانین و تعالیم اسلامی یعنی دستوراتی که در قرآن آمده مثلاً در دین اسلام طلاق در دست مردان بوده ولی متأسفانه در اصلاحات قانون ایران آورده به سه قسمت تقسیم کرده یعنی مرد و زن و حمایت خانواده مثلاً به حساب خودشان خواستند جلو طلاق را بگیرند در صورتی که یک دفعه طلاق به صورت طغیان درآمده به طوری که در روزنامه‌های یومیه می‌نویسد در ماه‌های اخیر در رضائیه تعداد 162 فقره طلاق بوده یعنی عوض اینکه آمار طلاق پایین بیاید بالا رفته خوب از نقطه نظر اسلام اگر مردی میل به طلاق نداشته باشد آن طلاق باطل است آقایان بازاری و دانشگاهیان و غیره خواهش می‌کنم خوب توجه بفرمایید قانون بشری و ضعف آن را با قانون [ناخوانا]
و اظهار می‌کرد که زن من رفیق داره و من آنجا بودم خیال کردم که رفیق زن شاید مثل خودش یک زن می‌باشد البته در این اثنا پیرمردی وارد شد و نشست و خانم تا این پیرمرد را دید کیفی که در دست داشت بلند کرد و بر سر این پیرمرد کوبید و گفت که کله‌ات را می‌کنم که چه کسی است که به جون من انداختی در همین اثنا پیرمرد گفت آقا این دختر من است و برایش می‌گویم تو که شوهر داری و دو تا بچه داری و زندگی داری حقوق داری برای چه هرزگی می‌کنی و آبروی مرا و شوهرت را می‌بری در جواب می‌گوید چه هرزگی من با یک نفر دوستم مرتکب یک عملی شده‌ام حالا شما هر کاری دلتان می‌خواهد بکنید این استناد خانمه و اما در سال 1342 یا 43 مطلبی نوشته بودند که واقعاً از این شرم‌آورتر بود البته این‌طور نوشته‌ها در مملکت ما آزاد است اما نوشته‌های آقایان علما و گفته‌هایشان و نوارهایشان و رساله‌هایشان جزو اوراق مضره مضره هستند و خودشان نیز در مقابل پلیس و سربازها خرابکار به حساب می‌آیند و به حساب بعضی‌ها وطن‌فروش و غیره هستند در صورتی که خود من سال‌های سابق در مقابل بارزانی‌ها مدت‌ها جنگ کردم چه به صورت سرباز و چه به صورت چریک آقا می‌شود به من وطن‌فروش گفت (حضار خیر) چنانچه می‌گویند حب‌الوطن من ایمان، برگردیم الله‌اکبر واقعاً لااله الّاالله چنان‌چه نوشته بودند اگر کسی بتواند عدالت را در میان زن‌ها اجرا نماید می‌تواند 5 تا زن بگیرد زنی نیز در مجله زن روز عنوان کرده بود که آیا زنی نیز می‌تواند با پنج تا مرد ازدواج نماید و اگر حامله شد و بچه‌دار شد می‌تواند در شناسنامه برای بچه‌اش به عنوان 5 تا پدر ذکر نماید.
حالا ببینید قانون بشری، را حالا برمی‌گردیم به آن خانم در دادگاه 4 تومان مهریه خانم بوده و این کارگر که می‌خواهد طلاق بدهد باید این 4 تومان را بپردازد و شاید هزار تومان نیز اضافه ولی رئیس دادگاه حساب می‌کند که این کارگر 5 هزار تومان اگر ثروت دارد به این خانم می‌رسد ببینید کارگران عزیز چطور قانون از شما حمایت می‌کند. برای مثال اولاً در سیبری یک مقدار از قانون اسلام حمایت می‌کنند و چنان‌چه مدت پیش نیز روزنامه‌ها و مجلات در مورد کشور سعودی نیز مطالبی نوشتند و خوب به یاد دارند که [ناخوانا] گردیده بود که رئیس دادگاه او را به اعدام محکوم کرد. الله اکبر ببینید دختر برادر پادشاه را به اعدام محکوم کردند و در مقابل مسلسل قرار دادند و بعد شوهرش را که مرتکب این عمل شده بود اعدام شد و در مراسم اعدام، پدر دختر و خاله گریه کردند و گفتند الحمدلله قانون قرآن در مملکت برای خودم نیز اجرا گردید و از این نظر اظهار خوشنودی می‌کرد آیا آن قانون جامعه را اصلاح می‌کند یا این قانون مملکت ما (حضار صحیح است) آیا قانون اسلام یا قانون حمایت خانواده (حضار قانون اسلام).
ماده 2 ـ حضرت آیت‌الله العظمی آقای شریعتمداری1 ـ آیت‌الله گلپایگانی و سایر آیت‌الله‌های ایران که خداوند سایه آنها را از سر ما کم نکند و در ماده دوم آزادی و برگشت حضرت آیت‌الله العظمی مجاهد اکبر قائد اعظم آیت‌الله خمینی. که با برگشت ایشان به اتفاق آیت‌الله شریعتمداری و گلپایگانی و علماء اعلم قانون قرآن و کیفری و قضایی و سیاسی و جزایی و غیره را در ایران پیاده کنند.
3ـ آزادی زندانیان سیاسی از دانشجویان، روحانیون و غیره. واقعیت این است که مغزهای متفکر ایرانی در زندان‌ها به سر می‌برند و خواسته مراجع تقلید یکی هم آزادی این اشخاص می‌باشد. و آزادی عده‌ای از اساتید بزرگ حوزه علمیه قم که در مکتب اسلام تربیت یافته‌اند و سال‌های سال زحمت کشیده‌اند و عده‌ای به نام‌های آیت‌الله منتظری، ناصر مکارم،2 طاهری، نوری و غفاری و امثال اینها که تبعید و زندانی هستند. واقعاً اینها افتخار مسلمانان ایران هستند افتخار 35 میلیون جمعیت مسلمان ایران هستند و هر کدام 5 الی 1 جلد کتاب علمی و فلسفی و غیره منتشر کرده‌اند [ناخوانا]
مجله زن روز به درد ما نمی‌خورد اینها مضره هستند (الله، الله) رسیدگی دقیق به وضع کشاورزان و دامداران و کارگران عزیزمان ـ من حرفه‌ام کشاورزی و فلاحت است تعجب می‌کنم از اینکه آیا اگر فکر کشاورزان ما که مثل 5 یا 6 سال قبل است به جای خود اما وضعی به وجود آمده که این بیچاره کشاورز برای خودش گندم نمی‌کارد. حساب کرده‌اند که صدی 93% قلم جنس مواد خوراکی ایران از قبیل گندم، برنج و گوشت و غیره از خارج تهیه می‌شود و 7% به دست کشاورزان خودمان تهیه می‌شود پس این شد یک کشور عاطل و باطل و هیچ. در صورتی که فقط در آذربایجان شرقی و غربی می‌تواند گندم و جو تمام ایران را تهیه کند و استان خراسان نیز گوشت تمام ایران را تهیه کند ولی مجبور نبودیم که برنج گندیده آمریکا را با کیلویی 6 تومان مصرف کنیم. (صحیح است) 5 یا 6 سال پیش در رضائیه از محلی رد می‌شدم که دیدم چند نفر با هم جر و بحث می‌کنند. سؤال کردم چی شده یکی گفت که این همسایه ما تمام سیب‌زمینی‌های گندیده را آورده ریخته توی چاه ما تقصیر ما چیست که این بوی گند را تحمل کنیم. من شب قبل در روزنامه خوانده بودم که در چین 12 میلیون نفر از گرسنگی مرده‌اند. البته صحبت خیلی هست. فرصت کم کما اینکه در قرآن آیه‌ای هست که نوشته که یک پنجم مال شما مال خداست و حکومت، حکومت الهی است با این وصف که خدا غنی است ولی باید این مالیات را داد در صورتی که در این رضائیه میلیون‌ها تومان ثروت هست که لااقل 2 میلیون تومان باید خمس پرداخت کرد.
ماده 7 ـ تعویض بانک‌های اسلامی. البته شما وضع بانک‌ها را بهتر از من می‌دانید که با نزول‌های 6% الی 15% این‌طوری مردم را فریب می‌دهند که پس‌انداز کنید و غیره. و تأسیس بانک اسلامی به این چیزها خاتمه می‌دهد و به وضع برادران کشاورز رسیدگی و کمک خواهد کرد و [ناخوانا] دستگاه دولتی اختصاص دارد نیست. هم به حق خودشان خواهند رسید. این حال کشاورز؛ و اما در مورد دانشگاهیان پسر و دختر تحصیل بکنند. البته این نظر شخصی من است. در مورد تحصیل خانم‌ها چه بهتر که زنی که وضع حمل می‌کند یا دندانش درد می‌کند عوض اینکه پهلوی دکتر صولت ببرد پهلوی همجنس خود ببرد اشکالی ندارد. البته این مربوط به دین نیست. عقیده شخص من است یا دانشجویی که تحصیل می‌کند و احتیاج به کمک دارد. آیا با دادن وام‌های طویل‌المدت با نزول‌های فراوان جهت ازدواجش و یا تحصیل او می‌شود او را اقناع کرد. نه. باید از بانک مبلغی برای او بدون رنج و شرایط او را راضی کرد و از بیت‌المال اسلام باید استفاده کرد که من بدون هیچ‌گونه تعصب و غیره عرض می‌کنم قبلاً فلان آقای مهندس در یکی از هتل‌ها هایده را می‌گویند هنرپیشه اول ایران است دعوت می‌کند و پول‌های کلانی از مردم می‌گیرد و یا کارخانه شراب در رضائیه تأسیس می‌کند. آیا صحیح است.
8ـ آباد کردن زمین‌های بایر و تبدیل به کشاورزی تا گوشت و غلات ایران تأمین شود. چنان‌چه خدا بیامرز آقای غفاری را در قم شهید گردید [کردند] روی همین موضوع بود که آقایان گوشتی که از خارج می‌آید نجس است شرعی است یا خیر مصرف نکنید.
1ـ تولید تمام مواد مصرفی خودمان از خودمان چنان‌چه در قرآن می‌فرماید ای مسلمانان تمام چیزهای مدرن را شماها اختراع خواهید کرد از قبیل ذوب‌آهن، تراکتور و غیره و غیره. تا کی تمام منابع طبیعی این کشور را به آقای کارتر3 خواهیم داد. باید دسترنج خود را به آقای کارتر بدهیم و اسلحه و غیره بخریم و باید آخرین سیستم اسلحه‌ها را خودمان بسازیم.
11ـ بریدن دست دزدان جامعه از دزد مرغ گرفته یا برسد به حساب کشور.
در روزنامه نوشته بود که خانمی به نام فاطمه در انگلستان 6 میلیون تومان باخته این پول کجا بود و مال کی بود. (دقت، توجه)
13ـ با حجاب کردن زنان ایران و برچیدن فاحشه خانه‌ها و لغو جواز کسب آنها و توبه دادن آنها. آیا بعید نیست که در ایران به فاحشه‌ها جواز کسب می‌دهند. واقعاً من مقامات قضایی را عرض می‌کنم سازمان امنیت را عرض می‌کنم و پلیس و غیره را. خودتان فکر بکنید در شرع اسلام چنین گفتند قسم می‌خورم به روح محمد که همه اینها بدون تعصب می‌باشد برچیدن مغازه‌های مشروب‌فروشی‌ها و لغو جواز کسب آنها و برچیدن کارخانجات شراب‌سازی.
14ـ این هم به خودمان مربوط است. تبدیل سینماهای شهر به صنعت. من با سینما و تلویزیون، رادیو مخالف نیستم ولی اینها مغز جوان‌های ما را معیوب می‌کند و اگر فیلم‌های کشاورزی و دامداری و صنعت نشان دهند چه اشکالی دارد.4
______________________
1. در اصل: شریعتمدار
2. آیت‌الله‌‌العظمی ناصر مکارم شیرازى، فرزند حاج محمد در بهمن ماه سال 135 ﻫ ش در شیراز دیده به جهان گشود. دوران تحصیلات ابتدایى و متوسطه را در شیراز گذرانید و پس از شهریور 132 به فراگیرى مقدمات و سطح در مدرسه علمیه آقاباباخان در آن شهر پرداخت. در سال 1324 به قم عزیمت نمود و طى اقامت پنج ساله در آنجا، از محضر آیات عظام: بروجردى و حجت کوه‌کمرى بهره‌مند شد. وى در سال 1329 جهت ادامه تحصیل، راهى نجف اشرف شد و موفق به کسب اجازه اجتهاد از علماى آن سامان شد. در سال 133 به قم بازگشت و مجدداً در درس آیت‌اللّه‌ بروجردى شرکت نمود. او فلسفه را نزد علامه طباطبایى (ره) خواند و به تدریس سطوح عالیه فقه و اصول در حوزه علمیه قم مشغول شد. در دهه 3 شمسى به منظور مقابله با تبلیغات الحادى، با همکارى گروهى از همفکرانش، مبادرت به تشکل جلسات بحث علمی و فلسفى کرد. در آن جلسات، کلیه اصول فلسفى مکتب‌هاى مادى را مطرح و در نتیجه کتاب «فیلسوف نماها» را تألیف نمود. این کتاب با استقبال جوانان و روشنفکران روبه‌رو شد و در سال 1333 به عنوان بهترین کتاب سال، بزرگترین جایزه علمى را به خود اختصاص داد. نگارش قریب 5 عنوان کتاب درباره فقه، اقتصاد، فلسفه، کلام و تفسیر از جمله «تفسیر نمونه» در 27 جلد، از اقدامات علمى ایشان است. وى در سال 1337 اقدام به نشر مجله ماهانه «درس‌هایى از مکتب اسلام» نمود. فعالیت و مبارزه سیاسى ایشان با اوج‌گیرى نهضت اسلامى در سال 1342 شهرت یافت. او با ایراد سخنان انتقادى و اعتراض‌آمیز در مجامع علمى و مذهبى و نیز نگارش مقالات انتقادآمیز در نشریه مکتب اسلام، توجه ساواک را به خود جلب کرد. بعد از قیام 15 خرداد 1342 دستگیر و بازداشت شد. پس از آن نیز بارها به شهربانى احضار و به وی تذکر داده شد. به دنبال قیام مردم قم در آذر و دى 1356، ایشان به سه سال اقامت اجبارى در چابهار محکوم شد و پس از مدتى محل تبعید وى به مهاباد و سپس مرودشت تغییر یافت. با پیروزى انقلاب اسلامى، در قم مستقر شد و همچون گذشته به تدریس و تربیت طلاب علوم دینى پرداخت. آیت‌الله‌ مکارم شیرازى، پس از رحلت آیت‌الله‌العظمى حاج شیخ محمدعلی اراکی، از طرف جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به عنوان یکى از مراجع تقلید معرفى شد. ایشان در دوره اول و دوم مجلس خبرگان، به نمایندگى از طرف مردم انتخاب شد.
3. جیمز ارل کارتر معروف به جیمی کارتر در سال 1976 از حزب دموکرات به ریاست جمهوری آمریکا رسید. نارضایتی عمومی از تورم بی‌سابقه اقتصادی، صف‌های طولانی در مقابل پمپ بنزین‌ها و بحران سیاسی واشنگتن بر سر گروگان‌های آمریکایی در ایران نیز از جمله مشکلات فراروی کارتر بودند. پیمان صلح کمپ دیوید و انعقاد قرارداد با چین و توافقنامه‌های مربوط به کانال پاناما از موفقیت‌‌های وی در عرصه سیاست خارجی بودند.
وی در مبارزه انتخاباتی‌اش در سال 198 به شدت سیاست‌های‌ رونالد ریگان، رقیب اصلی‌اش از حزب جمهوری‌خواه ایالات متحده آمریکا را مورد انتقاد قرار داد و تأکید کرد که در صورت انتخاب شدن وی به عنوان رئیس جمهور بار دیگر بر روی این کشور خطر جنگ سایه‌خواهد افکند.
کارتر جایزه صلح نوبل سال 22 را از آن خود کرد.
4. عدم انسجام و وجود تشویش در متن مربوط به اصل سند است.


منبع:

کتاب پایگاه‌های انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، مساجد، مساجد استان آذربایجان غربی- جلد اول صفحه 317






صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.