تاریخ سند: 21 اردیبهشت 1342
گزارش موضوع: چهلمین روز شهدای قم
متن سند:
شماره: د ـ الف644 بخش 311
محل: تهرانمنبع خبر: احمد
ساعت 30 /19 روز پنجشنبه 19 /2 /42 عده ای 3000 نفر از طبقات
مختلف بتدریج در جلوی مسجد قاجاریه واقع در خیابان ری کوچه ابشار گرد
امده بودند در همین موقع شش دستگاه لندرور پلیس امدادی و پلیس کلانتری 7
و عده ای افسر در مسیر کوچه ابشار و جلو مسجد ایستاده و از ورود مردم بداخل
مسجد جلوگیری مینمودند افراد از کوچه ابشار و اطراف پیاده روهای خیابان
ری بطور دستجات ده الی بیست نفری گرد هم جمع شده بودند از چندی اطلاع
رسید افراد بمسجد حاج ابوالفتح واقع در میدان شاه بروند جمعیت باین مسجد
حرکت نمود ولی قبل از رسیدن پلیس 1500 نفر از افراد بداخل مسجد رفتند و
چون از سرشب مجلس روضه خوانی بود افراد تا خاتمه آن صبر کردند پس از
ختم روضه قرائت قران شروع شد و پلیس سر رسید و جلوی مسجد را مسدود
کرد افراد داخل شروع بخواندن قران و صلوات مشغول شدند و افراد خارج
مسجد بانها پاسخ میدادند شخص معممی که شناخته نشد و بنظر از طلاب مدرسه
حاج ابوالفتح بود بالای منبر رفت و مدت 10 دقیقه صحبت نمود وی گفت در
ابتدای آمدن روی منبر بمن گفتند غیر از ذکر مصیبت دیگر حرفی نزنم سپس
اشعاری در وصف
امام زمان (ع) قرائت و ذکر مصیبت نمود و ساعت 30 /21 مجلس ختم شد و
مردم خارج و با افراد خارج ملحق شدند و شروع بدادن شعار [پیروزی] اسلام.
نابودی دشمنان اسلام.
سلامتی آیت اله خمینی.
شهدای قم نمودند راه عبور و
مرور ماشینها قطع شد تظاهرات تا خیابان خراسان ادامه داشت پلیس هم بافراد
میرسید و اخطار تفرقه میداد و مجددا آنهابمحل دیگر رفته اجتماع مینمود تا
اینکه پلیس با ماشین بحرکت درآمد و تا ساعت 30 /22 آنهارا متفرق نمود در
این تظاهرات مقداری اعلامیه دعوت ایت اله سید ابراهیم طباطبائی یزدی روز
21 /2 /42 در مسجد ارک و دعوت ایت اله بهبهانی در روز 21 /2 /42 درمسجد
مهدوی واقع در خیابان جهان پناه و اعلامیه آیت اله خمینی را توزیع مینمودند
موقع توزیع بطور پراکنده پخش میکردند و قبلا این اعلامیه ها را بانها داده بودند و
در حدود 500 برگ توزیع شد.
2ـ ساعت 30 /19 روز جمعه 20 /2 /42 عده ای از طبقات مختلف در حدود دو
هزار نفر بتدریج در مسجد مهدوی واقع در خیابان شهباز بین جهانپناه و غیاثی
اجتماع کرده بودند ولی قبلا پلیس کلانتری 21 جلوی درب مسجد را مسدود
کرده بودند در نتیجه از برگزاری ختم جلوگیری شد جمعیت بتدریج جلوی
مجلس جمع میشدند تااینکه در ساعت 20 اطلاع داده شد بمسجد حاج ابوالفتح
بروند و یا بمسجد حاج اسمعیل حوری در کوچه مشاور بین شهباز و ری بروند
افراد بتدریج بمسجد حاج اسمعیل حوری رفتند ولی پلیس بجلوی مسجد رسید
و آنهارا متفرق نمود افراد بمسجد نو در خیابان خراسان رفتند بعلت عدم وجود
پلیس توانستند در حدود 1500 نفر بداخل مسجد بروند این مسجد دو بلندگو
داشت یکی داخل و دیگری خارج شروع بقرائت قران کردند ساعت 45 /20
یکنفر معمم بالای منبر رفت و مدت 45 دقیقه صحبت نمود وی گفت زمان اینکه
بنشینیم و کارها بر وفق مراد بگذرد گذشته و این خود مردم هستند که با روح
ایمان و اعتقاد بخدا و دستورات دین بر علیه هر ظلم و ستمی مبارزه نمایند علت
عدم اجابت دعای ما نداشتن ایمان حقیقی و اجرای دستورات الهی است تا ما
دارای ایمان قوی نشویم محال است دعای ما مستجاب گردد جز اماده بودن در
برابر مبارزه مفاسد اجتماعی چاره ای نیست در مملکت ما دیگر کار از جنبه
تعارف گذشته و خود شاهد مفاسد هر روز هستیم در این کشور عده ای اجیر و
نوکر بی دینان هستند با تمام تلاش خود اقدام به تضعیف دین مینمایند علنا اوراق
قماربازی مشروبات الکلی کاباره و هزاران معایب دیگر را در این کشور رواج
میدهند ایا این مفاسد دلیل این نیست که وقتی آتش که گرفت تر و خشک میسوزد
اگر عده ای موافق و عده ای مخالف باشند و موافقین نتوانند مخالفین را امر
بمعروف و نهی از منکر نمایند انوقت غضب الهی نازل میشو و همه را ازدم نابود
میسازد انگاه حدیث امام حسین و یارانش را ذکر کرد و ساعت 15 /21
سخنرانی او تمام شد بعد ذکر مصیبت شد انگاه حاج شیخ جواد فومنی پیش نماز
مسجد نو سرپا ایستاد و ضمن دعا در مقدمه ای گفت دیکتاتورها.
قلدرها و
اوباشها بروحانیت نسبت میدهند که اینها سیاسی میباشند یا وابسته بحزب و
جمعیتی هستند در صورتیکه علماء و روحانیت بهیچ یک از احزاب یا جمعیت ها
احتیاجی ندارند و تمام مسلمانان در یک صف قرار دارند فقط با داشتن ایمان
میتوانند بر جمیع مشکلات موفق گردید [گردند] تنها سلاح برنده فقط دین و
ایمان است که با دعاهای آنهامیتوان موفق شد و ریشه کاخهای ظلم و ستم را از
بیخ کند و یاغیان را بر جای خود بنشانند بعد گفت کار ما از جریان حجاب گذشته
و ما برنامه های اساسی تری داریم که دیگر نمیتوان به مسئله حجاب اکتفاء نمود.
شاه طبق سوگندی که در پارلمان یاد نموده بر علیه دین اسلام کاری انجام ندهد و
پیوسته مورج مذهب جعفری باشد و در جای دیگر قانون اساسی در سرلوحه آن
قید شده هر نوع لوایحی که بتصویب اکثریت پارلمان برسد بایستی ان لایحه بنظر
پنج نفر از علمای جامع شرایط برسد تا در صورت تصویب بمرحله اجراء دراید
اگر مخالف شرع اسلام باشد آنها لغو نمایند ما ابتدای مبارزه اعلام میکنیم که
دستگاه رادیو و انتشارات در اختیار حوزه علمیه قرار گیرد تا بر کلیه شئون
مملکتی نظریه بدهد (مردم گفتند صحیح است صحیح است) بعد دعا نمود که
خداوند ریشه دشمنان دین و قران را بکند.
کسانیکه بر علیه دین اقدام مینمایند و
کسانیکه بعلماء و روحانیت اهانت مینمایند از بین بروند و مردم هم امین
میگفتند.
در موقع دعا بمراجع تقلید گفت در نجف اشرف ایت اله خوئی1 طی نامه ای که بقم
فرستاده اند [یادآور ]شده اند که درخت اسلام احتیاج باب دادن دارد با خون خود
بایستی چون مجاهدین و قربانیان گذشته انرا ابیاری کنیم در خاتمه از حاضرین
خواست در موقع خروج هیچ گونه شعاری ندهند و کسانیکه شعار دادند پاسخ
آنها را ندهند تا نگویند بما اخلال گری میکنیم در موقع خروج اعلام شد فردا
مسجد ارک فراموش نشود و اعلامیه مربوط باین ختم که از طرف ایت اله حکیم
میباشد توزیع گردید که به پیوست تقدیم میگردد.
خیلی فوریست
پرونده حاج شیخ جواد فومنی حائری
ضمیمه و ارائه شود
23 /2 /42
توضیحات سند:
1 ـ آیه الله سید ابوالقاسم خویی
در سال 1278 ه.
ش (1317 ق)
در شهر خوی به دنیا آمد.
ایشان
بدلیل حضور پدر در نجف در
سیزده سالگی به این شهر هجرت
کرد و در آنجا اقامت گزید.
آیه الله خویی مقدمات و مدارج
عالی علوم دینی را به سرعت
پشت سر گذاشت و از محضر
اساتیدی چون آیات عظام
کمپانی، نائینی و آقا ضیاءعراقی
بهره برد.
آیه اله خویی در
سالهای جوانی به درجه اجتهاد
رسید و در طول سالها تدریس
شاگردان فراوانی تربیت کرد و
آثار علمی فراوانی نیز از خود به
جا گذاشت.
ایشان در جریان
لایحه انجمن های ایالتی و
ولایتی به همراه دیگر مراجع و
بزرگان حوزه به مخالفت با رژیم
پهلوی برخاست، آیه الله خویی
از علمای برجسته و از مراجع
بزرگ تاریخ تشیع بشمار
میرود.
ایشان در سن 94 سالگی
و بر اثری بیماری و تحمل
فشارهای بی شمار رژیم بعثی
عراق در تاریخ 1373 ه.
ش
(1413 ق) دار فانی را وداع
گفت و در نجف اشرف دفن
گردید.
منبع:
کتاب
آیتالله حاج شیخ جواد فومنی حائری به روایت اسناد ساواک صفحه 305