صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: عبدالله‌ نظرى فرزند عبدالنبى

تاریخ سند: 28 دی 1356


موضوع: عبدالله‌ نظرى فرزند عبدالنبى


متن سند:

از: 2 ﻫ 1 تاریخ: 28 /10 /2536[1356] 13561028
به: 312 شماره: 2947 /2 ﻫ 1
موضوع: عبدالله‌ نظرى فرزند عبدالنبى
پیرو: 2871 ـ 2 ﻫ 1 ـ 22 /10 /36
آیت‌الله‌ آملى از قم با شیخ عبدالله‌ نظرى تماس و دستور داده به خاطر وحدت جامعه روحانیت و نشان دادن عکس‌العمل در برابر وقایع اخیر قم از خواندن نماز جماعت خوددارى شود که شیخ عبدالله‌ نظرى سه روز از خواندن نماز جماعت در مسجد جامع سارى خوددارى و دیگر پیشنمازان مساجد سارى نیز از وى تبعیت مى‌نمایند ضمنا مشارالیه شخصى بنام اندرخوا را که گویا سرپرست کاروان حج نیز مى‌باشد از طرف خود به نکا فرستاده تا روحانیون آن منطقه نیز از برگزارى نماز جماعت خوددارى نمایند لذا شیخ حسین محمدى1 پیشنماز مسجد جامع نکاء و شیخ رضا صادقى پیشنماز مسجد توفیق نماز جماعت را سه روز برگزار نمى‌نمایند.
نظریه شنبه: خبر صحت دارد.
نظریه یکشنبه: صحت خبر مورد تأییداست تاکنون از شیخ حسین محمدى و شیخ رضا صادقى هیچگونه عمل خلافى مشاهده نشده است. ضمنا به مدت سه روز در هیچ یک از مساجد نماز جماعت برگزار نشد. هوشمند
نظریه چهارشنبه: نظریه یکشنبه مورد تأیید است % ب رومى

توضیحات سند:

__
1.آیت‌الله‌ حسین محمدى لائینى، فرزند محمدعلى در سال 1303 ه ش در روستاى ملامحله از روستاهاى هزار جریب بهشهر در یک خانواده روحانى به دنیا آمد. در کودکی از نعمت وجود پدر محروم و تحت سرپرست مادر قرار گرفت. تحصیلات علوم دینیه را نزد اساتید ممتاز آن در حوزه‌هاى علمیه منطقه شروع کرد و چند سالى از محضر عالم متقى حضرت آیت‌الله‌ نصیرى بهره‌جست. وی سپس جهت ادامه تحصیل در بخش سطوح عالیه نزد آیت‌الله‌ حاج شیخ محمد کوهستانى سالهاى متمادى به تدرس و تدریس پرداخت. در 25 سالگى به منظور تکمیل تحصیلات رهسپار حوزه نجف‌اشرف شد و از محضر مراجع بزرگ و شخصیت‌هاى علمى و الهى چون حضرت آیت‌الله‌ سیدمحمود شاهرودى، حضرت آیت‌الله‌ میرزاهاشم آملى و میرزاحسن یزدى بهره برد. در 39 سالگى پس از گذراندن دو دوره خارج اصول و قسمت اعظم خارج فقه عبادى و معاملى و اخذ اجازه اجتهاد از اساتید بزرگ به کشور مراجعت کرد و به تدریس و ارشاد و خدمات دینیه و تربیت طلاب و احداث بناهاى خیریه همت گذاشت. وى صرفنظر از جنبه‌هاى معنوى و اخلاقى یکى از چهره‌هاى درخشان علمی در منطقه مازندران محسوب مى‌شدند. ایشان از شروع انقلاب اسلامى تا اوج‌گیرى و پیروزى به امید حاکمیت اسلام و برچیده شدن مظاهر کفر همواره طلایه‌دار حرکت‌هاى روشنفکرانه و انقلابى در منطقه بود. وی با جرئت و قاطعیت تمام پیشاپیش صفوف تظاهرکنندگان و راهپیمایان قرار داشت، لذا مردم با مشاهده او دلگرم مى‌شدند و پشت سر این جلودار خردمند و بصیر راه مى‌افتادند. پس از پیروزى انقلاب با تأسیس و سرپرستى ارگان‌هاى انقلابى در جهت سازندگى جامعه به فعالیت پرداخت و دو دوره به عنوان نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان انتخاب شد.آیت‌الله محمدی سرانجام در سال 1372 به علت بیمارى قلبى و ریوى دارفانى را وداع گفت و در تاریخ 18 /7 /72 طی مراسمی باشکوه در قم به خاک سپرده شد.

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان مازندران، کتاب 03 صفحه 99

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.