صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

مذاکرات افراد مختلف با آیت اله سید کاظم شریعتمداری

تاریخ سند: 9 آبان 1357


مذاکرات افراد مختلف با آیت اله سید کاظم شریعتمداری


متن سند:

1ـ روز 9 /8 /57 (2537 شاهنشاهی)، مهندس حسن شریعتمداری (پسر آیت اله شریعتمداری) از لندن تلفنی با پدر خود تماس گرفته و اظهار داشته : «من باتفاق مهدی بازرگان (عضو مؤسس جمعیت باصطلاح نهضت آزادی )، ناصر میناچی مقدم (از فعالین جمعیت ایرانی دفاع از آزادی و حقوق بشر) و احمد عباسی (داماد آیت اله شریعتمداری) در منزل تحریریان اقامت داریم و احتمالاً مدت توقف ما در اینجا تا روز پنجشنبه (11 /8 /57) طول خواهد کشید.
» 2ـ روز 9 /8 /57، شخصی ناشناس از سنندج ضمن مذاکرات تلفنی با آیت اله شریعتمداری، گفته : «دیشب (8 /8 /57) در سنندج کشتار شده و حتی فرزندی در بغل مادرش بقتل رسیده است.
» ضمنا روز مذکور چند نفر از اهالی سنندج قصد اخذ تماس با آیت اله شریعتمداری داشته اند که موفق نگردیده اند.
3ـ روز 9 /8 /57، شخصی بنام هدایت اله اسلامی نیا تلفنی با آیت اله شریعتمداری تماس گرفته و نظر مشارالیه را درباره مسافرت چند تن از بازاریان تهران به پاریس و ملاقات آنها با روح اله خمینی استفسار کرده و از آیت اله شریعتمداری خواسته است که نامه ای نوشته و توسط آنها به خمینی ارسال دارد.
آیت اله شریعتمداری ضمن اشاره بنامه ای که توسط فرزند و داماد خود برای خمینی ارسال نموده، گفته : «خوب است این افراد شخصا اقدام نمایند.
» نامبرده همچنین اضافه کرده : «حاج اتفاق که همراه این افراد میباشد، خمینی را میشناسد و بایشان (خمینی) بگوید که ممکن است فردا به آن نتیجه ای که میخواهید، برسید ولی از طرفی امکان دارد مملکت از دست برود».
1 ارزیابی خبر : انجام مذاکرات صحت داشته و مطالب بالا بین نامبردگان عنوان شده است.

توضیحات سند:

1ـ منظور این است که حکومت شاه سقوط کند، اما عواقبی چون تجزیه کشور را به دنبال داشته باشد.
این همان نظریه شاه بود که بقای ایران را منوط به بقای خودش می دانست.
زندگینامه هدایت اللّه اسلامی و نقش او در خبررسانی به سفارت آمریکا و واسطه گری های دیگرش در کتاب های گذشته مورد اشاره قرار گرفته است.

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک - کتاب 14 صفحه 480

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.