صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: مجلس روضه‌خوانی در مسجد جامع

تاریخ سند: 23 آذر 1347


موضوع: مجلس روضه‌خوانی در مسجد جامع


متن سند:

به: 20 ﻫ 3 شماره: 980 /20 و از: 20 و از ساعت 1235 روز 21 /9 /47 مجلس روضه‌خوانی شبستان گرمخانه مسجد جامع با شرکت عده‌ای در حدود 400 نفر تشکیل گردید.
ابتدا شیخ غلامحسین جعفری گفت از این که دستور دادند امروز که روز 21 آذر1 می‌باشد جشن سان و رژه را تعطیل کنند ما تشکر می‌کنیم همان طوری که بعضی جاها تنقید می‌نمائیم از کارهای خوب و خداپسند نیز تشکر خواهیم کرد.
آقایان ما امر به معروف و نهی از منکر می‌کنیم و می‌گوییم نباید در مملکت امام جعفر صادق دختران را به سربازی ببرند این‌جا پایتخت مکتب اسلام است نباید این همه بی‌عفتی و بی‌عصمتی وجود داشته باشد در این کشور اسلامی نباید دختران را به سربازی ببرند زنان و دختران ما باید حجاب داشته باشند.
آقایان مأمورینی که در این مسجد حضور دارند حرف‌های مرا عیناً گزارش کنند تا بزرگان بشنوند ما منظوری نداریم و از اعمال نیک به خوبی یاد می‌کنیم چند روز قبل که ملکه ایران با چادر به زیارت حضرت معصومه به قم رفتند ما خیلی خوشحال شدیم و از این عمل تشکر می‌کنیم ما دوست داریم که در تهران هم نگذارند زنان لخت و عریان بیرون بروند.
من فقط می‌خواهم بگویم که هر کاری را که می‌کنید نگویید بر طبق تعالیم عالیه اسلام است هر چیز را به اسلام نچسبانید.
نگذارید این همه بی‌دینی و بی‌عفتی در این ‌مملکت اسلامی به چشم بخورد من پارسال در کربلا و نجف بودم یک شخصی به من گفت شاه شما یهودی است در جواب او اظهار داشتم تو غلط می‌کنی که این حرف را می‌زنی تو بی‌جهت این مزخرفات را می‌گویی‌.
سپس سیدعبدالرسول حجازی واعظ به منبر رفت و ضمن سخنان خود گفت آقایان در مجلس انگلستان 124 نفر با لایحه قانون آزادی لواط موافقت کردند و ثمره این قانون به ایران رسید و در نتیجه دو نفر مرد با یکدیگر ازدواج نمودند و به ماه عسل هم رفتند اگر این موضوع دروغ بود پس چرا به وسیله جراید چگونگی اعلام شد.
چرا دولت تکذیب نکرد و اگر هم راست می‌باشد جای تأسف است و بیاید[بیایید] به این آقای دادستان بگوییم که مگر این عمل شنیع جزء قوانین مملکتی بود که جلوگیری نگردید...
چرا اجازه می‌دهند در مملکتی که پایگاه امام جعفر صادق و امام زمان است این‌گونه فجایع علنی انجام شود.
نامبرده افزود من امروز فهمیدم که این آقای جعفری بسیار باسواد و دارای مدارک علمی قابل توجهی است‌.
ایشان از آیت‌اله حکیم ـ مرحوم آیت‌اله بروجردی ـ آیت‌اله خویی و حضرت آیت‌اله خمینی درجه اجتهاد دارند.
در این هنگام حضار با صدای بلند صلوات فرستادند بنابراین بر شما لازم است که به این استاد عالی‌قدر احترام بگذارید و بیشتر با ایشان تماس داشته باشید و برای تعمیر مسجد کمک کنید.
نامبرده در پایان ضمن دعا گفت پروردگارا مراجع تقلید به خصوص مورد نظر ما را که مقیم نجف است به سلامت دار.
این مجلس در ساعت 1430 پایان یافت‌.
نگهبان اداره کل سوم 25 /9 /47 تهامی 24 /9

توضیحات سند:

1.
روز 21 آذر: برای مردم آذربایجان دارای دو مفهوم و خاطرۀ متفاوت است.
21 آذر سال 1324 روز جدا شدن آذربایجان از پیکر ایران و 21 آذر سال 1325 روز نجات و برگشت آذربایجان به دامن وطن.
موضوع جداسازی آذربایجان سابقه‌ای طولانی دارد، منطقۀ آذربایجان به علت داشتن وسعت خاک و آبادی و شرایط اقلیمی و سوق‌الجیشی از قرن‌ها قبل همیشه مورد نظر و طمع امپراتوری روسیۀ تزاری و امپراتوری عثمانی بوده و در تعقیب هدف تصرف و توسعۀ ارضی، منطقۀ آذربایجان بارها مورد تهاجم و تصرف این دو همسایۀ متجاوز قرار گرفت.
روسیۀ تزاری طی چندین سال جنگ بالاخره بر طبق دو قرارداد (گلستان به تاریخ دوم آبان ماه سال 1192 خورشیدی برابر با 24 اکتبر سال 1813 میلادی و قرارداد ترکمن‌چای به تاریخ اول اسفند سال 1206 خورشیدی برابر با 21 فوریه سال 1828 میلادی) دولت ایران مجبور به پرداخت غرامت جنگی و دادن امتیاز نظامی و سیاسی و اقتصادی و محدودیت ایران در تملک بحر خزر و از دست دادن بخش بزرگی از خاک ایران به نام اران (جمهوری آذربایجان امروز) با 17 منطقه (ایالات، ولایات و خانات) به شرح زیر گردید: قره‌باغ، گنجه، شکی، شیروان، قبه، دربند، بادکوبه، گوگچای، ایروان، نخجوان، آغداش، تفلیس، گروسی، بولاخ، لنکران، سالیان، اردوباد، (علاوه بر منطقه اران، تمام داغستان و گرجستان و قسمتی از مغان و آستارا و تالش) امپراتوری عثمانی به لحاظ رقابت با روسیۀ تزاری بر سر تملک آذربایجان و به طور کلی درگیری با روسیه و سایر کشورهای مسیحی اروپا، قبل از شروع جنگ اول جهانی در صدد توسعه نفوذ و قدرت خودبرآمد، به همین منظور اقدام به ترویج دو مرام یا ایدئولوژی نمود: الف) پان ترکیسم یا پان تورانیسم برای اتحاد کشورهای ترک و ترک ‌زبان ب) پان اسلامیسم برای اتحاد کشورهای مسلمان و عرب با شروع جنگ اول جهانی دو امپراتوری روسیه و عثمانی که جزء طرفین جنگ بودند، با وجود اعلام بی‌طرفی ایران، جنگ را به داخل خاک ایران و منطقۀ آذربایجان کشاندند و در طول مدت جنگ، چندین بار آذربایجان بین قوای روسیه و عثمانی دست به دست گشت و صدمات و خسارات مالی و جانی زیادی به مردم آذربایجان وارد آمد.
با وجود این که بعد از جنگ اول جهانی دو امپراتوری روسیه و عثمانی از بین رفتند و دو دولت اتحاد جماهیر شوروی و جمهوری ترکیه به جای آن‌ها به وجود آمد.
ولی متأسفانه این دو دولت نیز هم‌چنان فکر و سیاست اسلاف خود را در مورد تصرف آذربایجان در سر داشتند.
با روی کار آمدن رضاشاه چندین سال اسم و موضوعی به نام جدا شدن آذربایجان از ایران وجود نداشت.
بدبختانه با شروع جنگ دوم جهانی و اشغال ایران از طرف قوای متفقین، این بار ارتش شوروی منطقۀ آذربایجان را متصرف شد و با تشکیل حزب توده در ایران و تبلیغ مرام کمونیستی در جهت تجزیۀ آذربایجان اقدام به تشکیل « فرقۀ دموکرات آذربایجان» کرد.
در تاریخ 21 آذر سال 1324 خورشیدی با خلع سلاح و تسلیم ارتش ایران، اقدام به تشکیل حکومت خودمختار آذربایجان، در راستای الحاق به جمهوری آذربایجان شوروی نمود.
در تشکیل این حکومت اکثریت قریب به اتفاق مردم آذربایجان کوچک‌ترین دخالتی نداشتند.
این فقط قدرت دولت و ارتش اتحاد جماهیر شوروی بود که توانست به دست تعدادی از افراد فریب‌خورده و یا خودفروخته و هم‌چنین عده‌ای از افراد ستون پنجم خود به نام مهاجرین قفقازی یک حکومت پوشالی و غیر مردمی و غیر ایرانی را به وجود آورد.
ولی خوشبختانه و با مساعد شدن اوضاع سیاسی با حرکت نیروی نظامی ایران به سمت آذربایجان، مردم خطۀ آذربایجان قیام کرده و با در دست گرفتن اسلحه در تاریخ 21 آذر 1325 خورشیدی حکومت دموکرات آذربایجان را از پا درآوردند.
به همین مناسبت هر سال رژه‌ای در بزرگداشت خاطره این واقعه در تهران برگزار می‌گردید.
* به : 321 ـ از : 20ه‍ 4 ـ شماره : 36307 /20ه‍ 4 ـ تاریخ : 24 /9 /47 موضوع : سخنرانی آیت‌اله جعفری در مسجد جمعه تهران در ساعت 1230 روز 5 شنبه 21 /9 /47 در مسجد جمعه تهران در حدود هزار نفر از افراد مختلف شرکت داشتند.
بین دو نماز پیشوای مسجد آقای جعفری منبر رفت و بدون مقدمه گفت این کارها که انجام می‌شود این مقرراتی که به نام قانون گذارده‌اند همه و همه برخلاف قوانین اسلام است کشور ما کشور شیعه و پایتخت امام زمان است چرا این کارهای خلاف را در کشور اسلامی انجام می‌دهید.
یا نامی از اسلام نیاورید یا وقتی خود را پرچمدار دین اسلام در ممالک دیگر معرفی می‌کنند باید طبق قوانین اسلام عمل کنید.
شاه باید مسلمان باشد، وزیران باید مسلمان باشند، این مسلمانی زبانی دیناری ارزش ندارد.
وقتی سران این کشور خود را مسلمان معرفی می‌کنند، چرا جلوی این زن‌های هرزه را نمی‌گیرند.
چرا مردم را لخت و عریان در خیابان‌ها به راه می‌اندازند مسئول این‌ها سران قوم هستند اگر بخواهند می‌توانند جلوی این بی ناموسی را بگیرند.
ما حق داریم انتقاد کنیم معایب را بگوییم زیرا در مقابل امام زمان مسئولیت داریم چرا به ما اجازه نمی‌دهند صحبت کنیم مردم را ارشاد و دین اسلام را ترویج دهیم من هم مانند سران قوم ایرانی هستم دلم به حال کشورم می‌سوزد من مخالف دستگاه حاکمه کشورم نیستم ولی گلایه دارم.
من در عراق بودم وقتی می‌دیدم بر علیه ایران صحبت می‌شود به شاه ایران توهین می‌کنند ناراحت می‌شدم چندین بار کار به جای خطرناکی کشید.
وقتی دیدند من واقعاً ایران را دوست دارم مرا معاف کردند و از کشتنم دست برداشتند من از هفتاد سال سنم تجاوز می‌کند برایم روشن است این رویه‌ای که سران قومم پیش گرفته‌اند عاقبت خوبی ندارد سبب پشیمانی است.
آقایان اگر برای من اسباب زحمت درست کردند حاضر نیستم کسی برای خلاصی من دستور بگیرد من از طرف امام زمان مأمورم آن‌چه برخلاف دین اسلام عمل می‌شود بگویم آقایان بازرسان خواهش می‌کنم آنچه من گفته‌ام همان را گزارش کنید ولی طوری باشد که دستگاه را ناراحت نکنید طوری گزارش بدهید که در صدد رفع معایب برآیند یعنی انتقاداتی که می‌کنم سعی بشود به عرض مقامات بالا برسد بعد ضمن دعا گفت خدایا دشمنان دین اسلام را نابود کن آن کسانی که کلیمی‌ها را تقویت می‌کنند نابود کن این‌ها که مسلمان‌نما هستند ولی در باطن از کلیمی هم کلیمی‌ترند در دو دنیا روسیاه کن الهی این گرفتاری اقتصادی که در بازار برای مردم به وجود آورده‌اند رفع کن سایه علما را از سر این کشور دور نکن‌.
نظریه منبع ـ با توجه به این که به نظر می‌رسد این مسجد محل تجمع افرادی افراطی است و آیت‌الله جعفری پیشوای مسجد نیز شخصی است ناراحت و متعصب واقعی در راه دین اسلام و تأثیر عجیب در گفته‌های اوست و هم‌چنین بسیار بی‌آلایش و بی‌پروا صحبت می‌کند بهتر بود این مسجد در اول هر ماه رمضان تحت عنوان تعمیر تعطیل می‌گردید زیرا در ایام دیگر مردم به علت نداشتن وقت کافی خیلی کمتر به پای منبر وی می‌روند.
نظریه رهبر عملیات: مطالب فوق بیان گردیده است‌.

منبع:

کتاب پایگاه‌های انقلاب اسلامی، مسجد جامع بازار تهران به روایت اسناد ساواک - جلد دوم صفحه 168


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.