صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: برگزاری مجلس ترحیم

تاریخ سند: 25 اردیبهشت 1357


موضوع: برگزاری مجلس ترحیم


متن سند:

از: 23ﻫ تاریخ: 25 /2 /2537[] 0225
به: 312 شماره: 512 /23ﻫ
موضوع: برگزاری مجلس ترحیم
پیرو: 462 /23ﻫ ـ 20 /2 /37

در تعقیب اعلامیه سه نفر از مراجع روحانی قم(شریعتمداری، گلپایگانی و مرعشی) که به تعداد زیاد در بین اهالی توزیع و بعضاً در معابر دورافتاده و مساجد نصب شده‌ بود هیئت علمیه قزوین از اهالی دعوت کرد که برای برگزاری اربعین کشته‌شدگان شهرهای یزد، اهواز و جهرم روز سه‌شنبه 19 /2 /37 در مجلس ترحیمی که در مسجد شاه منعقد می‌شود شرکت نمایند. در ساعت 8 صبح روز مذکور عده کثیری از بازاریان و تعدادی دانشجو و محصل که عده‌ای جوان ولگرد نیز بین آنها دیده می‌شد در مسجد شاه اجتماع نمودند در فاصله بین 8:00 صبح الی 10:30 با قرائت قرآن و ذکر صلوات مجلس علنی شد و در این فاصله توسط چند نوجوان 10 تا 12 سال تعدادی اعلامیه خمینی و اعلامیه مراجع تقلید قم و اعلامیه حزب اله و غیره در داخل مسجد بین مردم توزیع و شعارهائی پیرامون وقایع شهرهای فوق و تجلیل از جامعه روحانیت توسط حاج احمد نوروزی (شغل نجار) داده شد که در این ساعت واعظی که شناخته نمی‌شد و بطور عجیبی از شناساندن او خودداری می‌شد و بعداً با تحقیقی که بعمل آمد معلوم شد (شیخ غفاری از طلاب و وعاظ اهل قم می‌باشد) بالای منبر رفت و با در دست داشتن چندین اعلامیه شروع به سخنرانی نمود او ابتدا طاغوت را که دمل خطرناکی در بدن انسان است و بنا به گفته او با همه کثافت از پاکترین خون‌ها تغذیه می‌کند و در یکی از آیات قرآن درباره آن بحث شده ‌است تشریح نموده و رهبر اجتماع را به این دمل تشبیه و اظهار داشت خون پاک شهیدان شهرهای فوق برای تغذیه دمل به هدر رفت و تا این دمل باقی است اینگونه تباهی‌ها ادامه خواهد داشت. سپس با تشریح وضع سیاسی و اقتصادی و اجتماعی ایران که به وسیله نوکران استعمار آمریکائی پی‌ریزی و ادامه دارد و قسمت‌هائی از اعلامیه صادره توسط خمینی و مراجع قم و 32 نفر از نویسندگان و روشنفکران دینی را قرائت و با وضع روز منطبق نمود و نتیجه گرفت تا وضع بکلی تغییر نکند و انحلال رژیم عملی نشود و حکومت اسلامی در این مملکت مستقر نگردد اربعین پشت اربعین ادامه خواهد یافت و مبارزات مردم مسلمان با عوامل استعمار و یهودی وسعت و دامنه بیشتری خواهدگرفت اظهارات این شخص که با تأئید گروهی از مردم ابن‌الوقت روبرو می‌شد و اکثریت حاضرین را به سهولت متحیر کرده ‌بود بقدری توهین‌آمیز و مغرضانه بود که واقعاً هر فرد وطن‌پرستی را متأثر و منزجر می‌کرد. او در سخنرانی خود هر وقت اسم خمینی را می‌برد او را مرجع عالیقدر و امام وقت و نایب صاحب‌الزمان و نجات دهنده کشور شیعیان معرفی می‌کرد و عده‌ای ساده‌لوح و عوام نیز با ذکر چند نوبت صلوات گفته او را تصدیق می‌کردند او حزب رستاخیز را حزب فرمایشی و کثیف و کشت نی‌شکر و چغندر را در سطح وسیعی از کشور به دستور و به نفع ارتجاع آمریکا و حمایت از دین زردشت را به منظور مبارزه با دین اسلام توجیه و تشریح نمود و در ضمن بیانات خود به قسمتی از فرمایشات رهبر ایران در خارج از مملکت اشاره کرد که بیان شده‌ بود در سیاست ما مذهب محلی ندارد و این جمله در متن اعلامیه خمینی نیز آورده شده‌ است او در گفتار خود اظهار داشت قرآن سلطنتی1 چاپ می‌کنند و به مردم و فرماندهان لشگری به قیمت هر جلد 200 تومان تحمیل می‌کنند و برای اغفال مردم مسلمان اسامی ائمه اطهار بروی خود می‌گذارند ولی برای ارتجاع آمریکا و یهودیان نوکری و خدمتگزاری می‌کنند در شیراز در مرقد شاه‌چراغ اخیراً امام جماعت می‌شوند و در عمل در مدرسه فیضیه قم و مساجد دانشگاه و کتابخانه را می‌بندند.
مشارالیه پس از ایراد یک رشته مطالب توهین‌آمیز و اهانت‌بار بالاخره بیانیه‌ای را قرائت کرد و از مردم درخواست نمود درصورت تصویب با ذکر سه بار صحیح است در هریک از موارد متن بیانیه را تأئید و تصویب کنند
1ـ برکناری رژیم فعلی
2ـ استقرار حکومت اسلامی
3ـ بازگشت خمینی به ایران
4ـ خروج مستشاران آمریکائی
5ـ آزادی زندانیان مذهبی و روحانیون که در تبعید بسر می‌برند (با ذکر اسامی تعدادی از آنها)
6ـ تغییر تاریخ سال شاهنشاهی به تاریخ هجری خورشیدی
7ـ حمایت بی‌دریغ از فلسطینی‌ها در اسرائیل و لبنان
8ـ رفع تعطیل از مدارس حوزه علمیه قم
9ـ آزادی بیان وعاظ و سخنرانان مذهبی و غیره
10ـ انحلال حزب رستاخیز ملت ایران
پس از خاتمه مجلس مشارالیه از حاضرین خواست که بنابه توصیه هیئت علمیه قزوین حاضرین با آرامش و متانت مسجد را ترک و متفرق شوند و بهانه برای دخالت به مأموران انتظامی ندهند. در این هنگام عده‌ای از مردم که اکثر آنان بچه‌های ده و دوازده ساله و جوانان زیر 20 سال بودند به دو دسته تقسیم یک دسته از درب شمالی مسجد بطرف خیابان پهلوی و دسته دیگر از سمت درب غربی مسجد به محوطه بازار و به طرف میدان سعادت به حرکت درآمدند دسته اول با دادن شعارهای ضدملی در خیابان تظاهراتی نمودند که بلافاصله توسط مأموران انتظامی متفرق شدند و دسته دوم در بازار شروع به دادن شعار و توزیع اعلامیه نمودند که با دخالت مأموران و شلیک چند تیر هوائی متفرق شدند و تظاهرات در بعدازظهر بطور پراکنده با شرکت تعدادی جوان و نوجوان که شعارهائی می‌دادند و با مشاهده مأموران متواری و خود را مخفی می‌نمودند ادامه یافت و منجر به شکستن چند جام از شیشه بانک‌های محدوده بازار گردید.
نظریه شنبه: نظری ندارد
نظریه یکشنبه: متن خبر باتوجه به دسترسی و صداقت شنبه صحیح است و مراتب بموقع بعرض رسیده ‌است. صاعد
نظریه سه‌شنبه: نظریه یکشنبه تأئید می‌شود
نظریه 23: نظریه سه‌شنبه تأئید می‌شود. ضمناً مأموران درصدد دستگیری واعظ مورد بحث بودند که یاد شده با استفاده فرصت خود را در میان جمعیت مخفی نمود اقدامات مأمورین به منظور دستگیری تاکنون به نتیجه نرسیده ‌است علیهذا خواهشمند است چنانچه سابقه‌ای از نامبرده که مسلماً در سازمان اطلاعات و امنیت قم معروفیت دارد در آن اداره کل موجود است این سازمان را نیز مطلع سازند.

توضیحات سند:

1. منظور قرآن آریامهری است.

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان قزوین، کتاب 3 صفحه 91



صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.