صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

شهربانی کل کشور

تاریخ سند: 27 اردیبهشت 1342


شهربانی کل کشور


متن سند:

تاریخ: 27 /2 /1342
شهربانی کل کشور
پیوست اوراق مکشوفه از محسن قائمی
شهربانی کل اداره اطلاعات دائره عملیات

به عرض می‌رساند. ساعت 21 روز 26 /2 /42 کلانتری بخش 4 پنج نفر اشخاص مشروحه زیر به اسامی 1- مهدی فرزند علی، شهرت ساعی‌نژاد شماره شناسنامه 486، صادره بخش 8 تهران، متولد 1312، مذهب مسلمان، تبعه ایران، شغل عطار و خواربارفروشی در خیابان بوذرجمهری، دارای سواد جزئی ساکن خیابان اسماعیل بزاز، کوچه سرور، پلاک36
2- محمدرضا فرزند محسن شهرت اسلامی دارای شناسنامه شماره 745، صادره از ساوه، مسلمان، تبعه ایران، متأهل، باسواد، شغل سردفتر اسناد رسمی شماره 2 شهرری، ساکن خیابان سیمان ری، جنب پاسگاه صفائیه، منزل شخصی.
3- حبیب‌اله فرزند حسین، شهرت عسگر اولادی مسلمان، متولد 1311، دارای شناسنامه شماره 118 صادره از بخش 9 تهران، مذهب اسلام، تبعه ایران، متاهل، شغل دلال برنج در بازار، ساکن امامزاده یحیی، کوچه حزیره، پلاک 49.
4- مهدی فرزند محمدتقی، شهرت بهادران باغادارانی، فرزند محمدتقی، دارای شناسنامه شماره 948 صادره از لنجان اصفهان، متولد 1301، مذهب مسلمان، تبعه ایران، متأهل، باسواد جزئی، شغل صاحب بنگاه معاملات ملکی واقع در سرپل سیمان شهرری ، ساکن پل سیمان، منزل شخصی.
5- سیدمحسن قائمی1 فرزند محمد باقر، دارای شناسنامه شماره 1006 صادره از پخش 8 تهران، متولد 1312، مذهب اسلام، تبعه ایران، مجرد، شغل فارغ‌التحصیل بیکار، ساکن تهران، بازار، کوچه مسجد جامع پلاک 69 .
را به این اداره اعزام و ضمن ارسال پرونده شماره 261538 /26 /2 /42 گزارش نموده ساعت 30 /19 روز 24 /2 /42 یکی از کارمندان این اداره که در مسجد فخریه مأموریت داشته به اتفاق پاسبان شماره 2003، نفر فوق‌الذکر را به کلانتری معرفی و گزارش داده در مسجد مذکور مهدی ساعی‌نژاد اعلامیه آیت‌اله خمینی را پخش نموده که دو برگ آن را به دست آورده و چهار نفر مابقی نیز در مسجد فخریه مشغول فعالیت بوده‌اند. ضمناً مأمور مزبور در گزارش خود افزوده مهدی ‌ساعی‌نژاد روز عید غدیر اعلامیه نهضت مقاومت ملی2 توزیع می‌کرده است.
در کلانتری از پنج نفر معرفی شده بازرسی بدنی معمول محسن قائمی چند برگ نوشته‌های خطی عربی و فارسی نزد خود داشته و بقیه اوراق همراه نداشته‌اند.
به فرموده در این اداره از پنج نفر مورد بحث بازجوئیهای لازم معمول همگی خود را بدون داشتن سابقه کیفری و عضویت در احزاب و دستجات معرفی، فقط حسن [محسن] قائمی معترف است در سال 39 اشتباها جزو تظاهر کنندگان علیه انتخابات دستگیر و پس از 24 ساعت مرخص شده.
حبیب‌اله عسگراولادی اظهار می‌دارد: یازده سال قبل مأمورین در صدد دستگیری برادرش به نام صادق عسگراولادی به اتهام عضویت در حزب توده بوده‌اند که وی را نیز به مدت یکساعت احضار و پس از دستگیر شدن برادرش او را مرخص کرده‌اند. در مورد جریان مسجد فخریه3 از نامبردگان تحقیق، کلیه آنان منکر پخش اعلامیه آیت‌اله خمینی بوده؛ مهدی ساعی‌نژاد اظهار می‌دارد: حین عبور از مقابل مسجد فخریه شنیده است در آن‌جا ختم بستگان آقای بروجردی است لذا به داخل مسجد مراجعه، مشاهده نموده شخص ناشناسی اعلامیه توزیع می‌نماید که دو برگ آن را نیز به او داده همچنین سیدمحسن قائمی تائید می‌کند شخصی را که نمی‌شناسد مبادرت به پخش اوراق مورد نظر می‌کرده است و مابقی از موضوع پخش اعلامیه اظهار بی‌اطلاعی و اضافه می‌نماید چون در جراید درج شده بود که به مناسبت فوت پدر آقای علوی4 داماد آقای بروجردی ختمی در مسجد فخریه دائر است لذا جهت شرکت در مراسم ختم به مسجد مذکور رفته و در آن‌جا یکدیگر را ملاقات نموده‌اند.
سیدمحسن قائمی در مورد 21 برگ اوراق که از جیب او به دست آمده اظهار می‌کند چون جلسات جمعیت حسینی در ایام عاشورا به مدت چهار روز تشکیل می‌شود و عموهای او رؤسای جلسه هستند، تصمیم گرفته شده آدرس منازل به صورت کتابچه نوشته و منتشر شود و برای آن‌که جالب‌تر باشد بالای هرصفحه که مخصوص نشانی یک نفر است قسمتی از فرمایشات امام حسین با ترجمه و نقل از کتاب ناسخ‌التورایخ5 انتخاب و ذکر گردیده است و نوشته‌جات مزبور به خط وی می‌باشد.
با عرض مراتب فوق عین پرونده متشکله تقدیم که چنانچه اجازه فرمایند در اجرای دستور صادره نامبردگان بالا با پرونده جهت بررسی بیشتر و تعیین تکلیف به سازمان اطلاعات و امنیت کشور تحویل و یا هرنوع امر مقرر فرمایند، اقدام گردد. ش
رئیس دائره عملیات ختائی. ـ 27 /2 /42

توضیحات سند:

1. سید محسن قائمی فرزند میرمحمد باقر، متولد 1312 (در برخی از اوراق پروند نامبرده، سال تولد 1321 نوشته شده است)، با مدرک تحصیلی دیپلم، حسابدار یک تجارتخانه خصوصی در تهران بود. قائمی در سال 1339 در خیابان بهارستان هنگامی که عازم خیاطی بود، با تظاهرات مردم مواجه شد و به عنوان یکی از تظاهرکنندگان دستگیر گردید ولی با توجه به این که او را اشتباه دستگیر کرده بودند بعد از 24 ساعت آزاد شد.
نامبرده علاوه بر دستگیری در تاریخ 26 /2 /42 (سند حاضر) و سپس تبدیل آن به قرار منع پیگرد در تاریخ 31 /2 /42، در اردیبهشت سال 1352 و در پی کشف یک گروه وابسته به سازمان مجاهدین خلق، در تاریخ 8 /2 /52 دستگیر و در زندان قزل‌قلعه بازداشت می‌گردد. قائمی در تحقیقات معموله اظهار می‌دارد که هیچگاه فعالیت مضره‌ای نداشته و علاقه‌ای هم به مسائل مربوطه به سیاست ندارد و فعالیتش صرفاً شرکت در جلسات مکتب‌الرضا به دلیل علاقه به مسائل دینی و فراگیری تعلیمات دین بوده است و رابطه‌اش با فردی به نام کریمی (یکی از افراد فعال و دستگیر شده گروه مذکور) جنبه عادی داشته است لذا در تاریخ 27 /2 /52 با تبدیل قرار بازداشت از زندان آزاد می‌گردد. ساواک در تاریخ 18 /6 /52 گزارش می‌دهد که اعمال و رفتار نامبرده تحت مراقبت مأمورین قرار دارد. (پرونده انفرادی ساواک به شماره 114367 /32)
2. نهضت مقاومت ملي: به دنبال كودتاي 28 مرداد 1332 و تحولات و پيامدهاي آن تعدادي از افرادي كه اعتقاد به مبارزه داشتند و قصد داشتند به مقاومت ادامه دهند در منزل آيت‌الله زنجاني گردهم آمدند كه از آن جمله مي‌توان به مهندس مهدي بازرگان، دكتر يدالله سحابي، دكتر شاپور بختيار، حسين شاه حسيني و فتح‌الله بني صدر اشاره نمود كه به پيشنهاد دكتر شاپور بختيار نام نهضت مقاومت ملي براي سازمان انتخاب گرديد كه بعدها به علت اختلافات درون گروهي و دستگيري برخي از اعضا از هم متلاشي و ادامۀ آن به تشكيل جبهه ملي ايران منجر گرديد. (ر. ك : غلامرضا نجاتي، تاريخ سياسي بيست و پنج ساله ايران، صفحه 148 تا 199)
3. مسجد فخریه: این مسجد در خیابان ولی‌عصر (عج)، بالاتر از میدان منیریه، نبش کوچۀ راتق قرار گرفته است. زمین مسجد متعلق به شخصی به نام اخوان یکی از خیرین محل بوده، و هم اکنون نیز بیمارستانی به نام اخوان در این منطقه قرار دارد. بانی مسجد مرحوم حاج محمد‌حسین فخار از نیکوکاران آن محل است. این مسجد در سال 1312 ش توسط استاد حسین لرزاده و استاد غلامعلی بناگذاری و کاشی کاری شد. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، حجج اسلام حاج سیدمحمدباقر بحرالعلوم تهرانی، شیخ احمد کافی، سیدامیر محمدحسین علوی طباطبائی امامت جماعت مسجد را به عهده داشته‌اند. در سال 1331 فدائیان اسلام در این مسجد تجمعاتی داشتند و بعداز آن نیز هر از چندی وعاظ انقلابی در آن به سخنرانی می‌پرداختند. (مساجد دیرینه سال تهران، صفحه 337 تا 339)
4. سیدابوالقاسم و سید¬امیرمحمدحسین علوی بروجردی: حجت¬الاسلام سیدابوالقاسم علوی بروجردی فرزند آيت¬الله‏ حاج سيدمحمّد حسين ذوالرياستين ¬علوى¬طباطبايى¬بروجردى پدر آيت¬الله‏ سيد اميرمحمّدحسين علوى طباطبايى بروجردى، امام جماعت مسجد فخریه تهران در اردیبهشت 1342 به رحمت الهی پیوست و مراسم ترحیم ایشان با حضور جمع کثیری از علما و روحانیون و اقشار مختلف مردم در مسجد فخریه برگزار گردید.
آیت¬الله سید¬امیرمحمدحسین علوی بروجردی شاگرد و دومین داماد آیت¬الله العظمی حاج حسین بروجردی بود که در سال 1328 با دختر ایشان ازدواج نمود. وی در ششم خرداد 1304ش در بروجرد دیده به جهان گشود. تحصیلات مقدماتی و متوسطه را تا اخذ دیپلم در بروجرد گذراند و در سال 1323 برای تحصیلات‏ علوم سطح و خارج حوزوی عازم قم شد. دروس ادبیات، منطق، فلسفه، تفسیر و فقه و اصول را در محضر علمای بزرگ آن عصر نظیر: ابوالقاسم نحوى قمى، محمّد على اديب، محمّد مجاهدى تبريزى، سيد شهاب‌الدين‌مرعشى‌نجفى، سيدمحمّدرضا موسوى¬گلپايگانى، سيدمحمّد¬محقق-داماد، علامه¬سيد¬محمّد¬حسين¬طباطبايى، امام‏ خمينى، حسين طباطبايى بروجردى، سيدمحمّدباقرسلطانى¬طباطبايى و فكور يزدى آموخت. پس از درگذشت مرحوم آیت¬الله بروجردی به اصرار آیت¬الله سیدمحمد بهبهانی به تهران آمد. پس از وفات مرحوم آيت¬اللّه‏ حاج¬سيدمحمّدباقر بحرالعلوم تهرانى امام جماعت مسجد فخريه تهران، به درخواست علماى تهران به امامت جماعت آن مسجد برگزيده شد و تلاش همه جانبه¬ای برای تعلیم و تربیت نسل جوان به عمل آورد. اين عالم خدوم پس از سالها تلاش در سن 82 سالگى در روز يكشنبه 6 خرداد سال 1385 هجرى شمسى برابر با اوّل جمادى الاولى 1427 هجرى قمرى در تهران بر اثر سكته قلبى درگذشت. پيكر ايشان در قم پس از تشيع از مسجد امام حسن عسكرى(ع) تا حرم مطهرحضرت معصومه(س) و اقامه نماز به امامت آيت¬اللّه‏ شيخ¬حسين¬وحيدخراسانى در مقبره خانوادگى طباطبايى در صحن مطهر حضرت معصومه(س) به خاك سپرده شد. (پایگاه اطلاع¬رسانی آیت¬الله سید محمدجواد علوی بروجردی)
5. کتاب ناسخ‌التواریخ اثر محمدتقی لسان‌الملک سپهر(1297-1216 ﻫ. ق) کتابی است در تاریخ عمومی عالم، از ابتدای آفرینش آدم تا سال 1267 ﻫ..ق، و در بردارندۀ گزارش رویدادهای روزگار نگارنده است و بعدها ذیلی برآن نوشته و وقایع را تا سال 1273 ﻫ..ق پی‌گرفته است. ناسخ التواریخ شامل: کتاب اول، از هبوط آدم (ع) تا هجرت حضرت محمد (ص) در دو جلد؛ کتاب دوم، از هجرت پیامبر تا پایان احوالات امام حسین (ع) در شش جلد؛ کتاب سوم، از ابتدای قاجاریه تا سال 1273 ﻫ ق در سه جلد است. (نک: مقاله: ناسخ‌التواریخ، تاریخ خلفا و اصحاب، علی محمد روح‌بخشان، مجله آینه میراث، بهار 85، شماره 32، صفحه 373 و محمدتقی لسان‌الملک سپهر و ناسخ‌التواریخ، رضا شجری، مجله کتاب ماه تاریخ و جغرافیا، مهر88، شماره 137، صفحه 89)

منبع:

کتاب حبیب‌الله عسکراولادی به روایت اسناد ساواک صفحه 2


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.