تاریخ سند: 31 اردیبهشت 1352
موضوع: اظهارات جواهری دانشجوی سال دوم دانشکده ادبیات دانشگاه مشهد
متن سند:
از: 9/ﻫ تاریخ:31 /2 /1352
به: 312 شماره: 8608 /9 ﻫ
موضوع: اظهارات جواهری دانشجوی سال دوم دانشکده ادبیات دانشگاه مشهد
جواهری اظهار داشته خانوادهای مذهبی دارد و به همین جهت روزی در دبیرستان هدایت (موقعی که دانشآموز بود) به وی پیشنهاد فعالیت کمونیستی شده که این پیشنهاد را رد کرده و گفته در جهت مذهبی میتواند خدمت کند. در همان موقع با چند نفر از دانشآموزان قرار گذاشته بودند که جزوهای دستنویس در اطراف دانشگاه و دبیرستان پخش کنند، ولی وقتی جزوه تهیه شده فقط او و یک نفر دیگر حاضر به پخش جزوه بودهاند که به همین جهت از انجام کار خودداری ورزیده و نوشتهها را سوزاندهاند. جواهری اضافه نموده در دانشگاه تبریز دوستانی داشته است، منجمله یک نفر که دقیقاً او را میشناخته و حتی اطلاعاتی از وضع زندگیش داشته، به او پیشنهاد کرده (به جواهری) که اگر بخواهد میتواند برای دیدن تعلیمات به فلسطین برود ولی او نپذیرفته است. جواهری توضیح داده که این صحبت در جلسهای مطرح شده که چند نفر دیگر هم شرکت داشتهاند، فردای آن روز چند نفری به فلسطین رفتهاند. جواهری اضافه کرده دوستی که خیلی با او صمیمی شده و اخیراً به جهت شرکت در اعتصابات دستگیر شده اظهار داشته که بهوسیله همان دوستان تبریزی میتواند رابطهای داشته باشد. جواهری از گفتگوی خود با یکی از دوستان مشهدی صحبت و گفته که او از یاران پویان و احمدزادهها بوده ولی بعدها از آنها کناره گرفته است. جواهری اضافه کرده که دوست مشهدیاش اظهار داشته باید در دسته 10 نفری کار کنند، چه اگر از ده نفر بیشتر شوند متلاشی میشوند و اختلافاتی بروز میکند. جواهری از مطالعات برادرش صحبت کرده که ضمن مطالعه گاهی هم جزواتی مانند کاپیتال مارکس را که دستنویس یکی از دوستانش بوده گرفته و خوانده است.
جواهری از محمدرضا امینی مقدم و فعالیت انجمن کتاب دانشکده ادبیات سخن گفته و اظهار داشته قبلاً کسی مسئول انجمن کتاب بوده و خیلی فعالیت میکرده و در ایام عید دستگیر شده است؛ این شخص جزوهای که به دستش میرسیده به دیگران میداده است. جواهری اظهار داشته شخصی به نام حسینی که قبلاً بازداشت بوده پس از آزادی نشریهای در دانشکده علوم اداره میکرده و در شماره اخیر دو نوشته از او و برادرش (جواهری و برادرش) در این نشریه گذاشته ولی بعداً دستگیر شده و به دنبال این دستگیری آنها (جواهریها) خانهشان را ازنظر نوشتهها و کتابها پاک کردهاند.
نظریه شنبه: بهطوریکه از صحبتهای جواهری استنباط شد نقش دوست تبریزی وی آماده کردن افراد بوده است و بعداً به جهت شرکت در اعتصاب نه به جهت دیگر بازداشت شده است.
توضیح و نظریه یکشنبه: 1. مشخصات کامل جواهری متعاقباً تقدیم خواهد شد.
2. برادر دیگر جواهری دانشجوی سال چهارم رشته ادبیات دانشگاه مشهد میباشد.
3. از انجمن کتاب دانشکده ادبیات شخصی به نام ناصر حیدری بازداشت و به ساواک شیراز اعزام که به نظر میرسد منظور جواهری همین شخص باشد.
4. حسینی دانشجوی دانشکده علوم است که به اتهام انتشار و توزیع گاهنامه «این زمان و آن زمان» بازداشت و سوابق امر در بخش 323 آن اداره کل موجود است.
5. در ملاقات آینده سوژه با شنبه اطلاعات بیشتری از نحوه فعالیت جواهری و مشخصات دوست تبریزیاش کسب و متعاقباً تقدیم خواهد شد.
نظریه چهارشنبه: معتقد است از طرف هیچکدام از ساواکیهای تبریزی و خراسان اقدامی درباره دو نفر دانشجوی بازداشتشده به عمل نیاید زیرا اطلاعات کافی از نحوه ارتباط و فعالیتشان در دست نیست. اگر وضع آنان در شرایطی است که باید از زندان مرخص شوند بدون عکسالعمل مرخص و سپس تحت مراقبت باشند تا شنبه با نفوذی که روی منشأ دارد اطلاعات جامعتری از مشخصات افراد و نوع فعالیت افراد کسب و سپس اقدام گردد.
آقای علیخانی! با توجه به نظرات سلسلهمراتب و نظریه چهارشنبه دقیقاً به اظهارات جواهری توجه [و] طرح مراقبتی و توجیهی ... از ساواک مشهد بهطور پیگیر بخواهید و ارسال نمایید ـ 3 /3
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان خراسان رضوی- 07 صفحه 403