تاریخ سند: 19 آذر 1347
موضوع: روضهخوانی مسجد جامع گرمخانه
متن سند:
به: 316 شماره: 33468 /20ه 3
از: 20 ﻫ 3
در ساعت 1245 روز 16 /9 شیخ غلامحسین جعفری در مسجد جامع بعد از خواندن نماز اظهار داشت:
باید مردم مجاهد باله و مجاهد سبیلالهن باشند تا این که حقایق اسلام را درک کنند بعد ضمن دعا گفت:
خدایا کسانی که به اسلام و قرآن خیانت میکنند نابود گردان و کسانی که خدمت میکنند موفق بدار.
بعد از نامبرده سید عبدالرسول حجازی به منبر رفت و درباره معاد صحبت کرد و ضمن بیانات خود گفت:
باید مسلمان مجاهد باشد و احساس داشته باشد ما که احساس نداریم اما ملت الجزایر1مدت 28 سال با عمال فرانسه جنگیدند تا ملت خود را از اسارت نجات دادند.
آنها معتقد به معاد بودند از مرگ نترسیدند اما ما از مرگ میترسیم خلاصه یکی از علائم مسلمان بودن این است که از مرگ نهراسد و مجاهد فیسبیل...
باشد.
نامبرده اضافه نمود:
هر روز یک فتوا از عالم بزرگوار و جلیلالقدر برایتان بیان میکنم دیروز گفتم ایشان مدرسه فرستادن دختران را حرام دانسته امروز میگویم ایشان کتابی به نام تحریرالمسائل 2به زبان عربی نوشته که در عربستان و بین اعراب غوغایی به پا کرده است اما مسائلی که امروز میگویم این است که ایشان در آن کتاب فرمودهاند مدرسهای که از پول اوقاف ساخته شود در آن درس خواندن حرام است و کسی هم که درس میدهد حرام است و کسی که متولی آن میشود حرام است دیگر این که مسجدی که با پول اوقاف ساخته شود حرام و نماز خواندن در آن هم حرام است.
گرچه شاید فکر کنید این مسئله کوچک است اما نه خیلی هم اهمیت دارد.
خدایا امام زمان ما را برسان.
قوم یهود را نابود فرما.
یهودیانی که در اسرائیل و در هر کجا هستند و در این جا میباشند و بر علیه اسلام رفتار میکنند نابود ساز.
اعراب را موفق و پیروز بدار.
عزیزان ما را به وطن بازگردان زندانیان روحانی و غیر روحانی را استخلاص فرما.
حضرت آیتاله...
جعفری و سایر علماء که در این جا هستند موفق بدار.
گفتار مشارالیه در ساعت 1400 خاتمه یافت.
آقای صالحی:
1ـ اطلاعیه جهت شهربانی کل کشور تهیه شود.
2ـ بهرهبرداری و دستور مراقبت داده شود.
21 /2
توضیحات سند:
1.
الجزایر: کشوری است در شمال آفریقا که از سوی شرق به تونس و لیبی و از سوی غرب به مراکش و موریتانیا و از طرف شمال به مدیترانه و از طرف جنوب به صحرای کبیر آفریقا و سودان و فرانسه محدود است.
از نظر وسعت و پهناوری نسبت به چند کشوری که در شمال آفریقا واقع شدهاند، دومین کشور بزرگ آفریقا پس از کشور سودان است.
انقلاب الجزایر یک تلاش مردمی برای آزادی و رهایی بود انقلابی که به اهداف اعلام شده خود رسید، اما پس از رهایی از چنگ استعمار تجربه تلخ کشمکشهای درونی و تصفیههای سیاسی را از سر گذراند.
در سوم ژوئیه 1962 (12 تیر 1341) انقلاب الجزایر به پیروزی رسید و کشور الجزایر بعد از 132 سال که تحت سلطه فرانسه بود، به استقلال دست یافت.
در هشت اکتبر همان سال کشور الجزایر با حکومت جمهوری دموکراتیک مردمی به عضویت سازمان ملل متحد درآمد.
از 1954 تا روز استقلال، یعنی مدت هشت سال «جبهه آزادیبخش ملی» مبارزه مسلحانه خود را علیه اشغالگران فرانسوی به شدت ادامه داد.
ملت الجزایر یک میلیون قربانی داد و در تاریخ کشورهای عرب و شمال آفریقا، الجزایر به عنوان «ارض میلیون شهید» (سرزمین یک میلیون شهید) معروف شد.
این تعداد شهدای الجزایر، غیر از شهدایی است که الجزایریها به رهبری امیر عبدالقادر در جنگ با ارتش فرانسه در آخر قرن نوزدهم، در راه آزادی میهن خویش فدا ساختند.
امیر عبدالقادر فرزند محیالدین برای جهاد علیه فرانسویان، قبایل الجزایری را متحد ساخت و شکست سختی به فرانسویان در 1837 وارد آورد، به طوری که در تاریخ 28 می 1837 دولت فرانسه مجبور شد که به جز بخش ساحلی، بقیه الجزایر را به امیر عبدالقادر بسپارد، اما امیر عبدالقادر بعد از این قرارداد اعلام کرد که قوای فرانسه باید ساحل الجزایر را نیز ترک کند، لذا دولت فرانسه با سپاهی به فرماندهی ژنرال بوژو، با 115 هزار نیرو از طریق بندر طنجه در مراکش، قوای عبدالقادر را به محاصره در آورد و باعث شکست وی در 1845 شد.
دولت فرانسه اکثر کشورهای شمالی آفریقا به ویژه الجزایر را مستعمره خویش کرد.
پس از او فرمت عباس تحصیلکرده فرانسه و عضو حزب اتحاد مردم الجزایر که توانسته بود در 1962 به عضویت مجلس مؤسسان فرانسه پذیرفت شود، وارد صحنه شد.
وی جنبش دانشجویان مسلمان را در پاریس تشکیل داده بود و با اتحاد چند گروه از جمله احمد بن بلا توانستند جبهه آزادیبخش ملی را در 1954 تشکیل دهند.
درون این جبهه سیاسی، یک جبهه نظامی به نام ارتش آزادیبخش الجزایر تشکیل دادند.
آنها پایگاههایی در مراکش، تونس و الجزایر داشتند و زمانی که جمال عبدالناصر به ریاست جمهوری مصر رسید، قاهره تبدیل به پایتخت حکومت موقت الجزایر، به ریاست فرمت عباس شد.
طی مجاهدتهای این گروه، طی یک رفراندوم در اول ژوئیه 1962، 90 درصد از مردم الجزایر خواهان جدایی از فرانسه و استقلال کشور خویش شدند و بالاخره نهضت مردمی الجزایر، در سوم ژوئیه 1962 به استقلال رسید.
2.
تحریرالوسیله: مهمترین رسالۀ فتوایی امام خمینی (ره) در عبادات و معاملات به زبان عربی است.
این کتاب جامعابواب فقه به صورت غیراستدلالی است و اصطلاحات و نظریات دقیق فقهی در آن با عباراتی ساده بیان شده است.
«تحریرالوسیلۀ» حاشیه امام خمینی بر کتاب «وسیلۀالنجاۀ» تألیف سیدابوالحسن اصفهانی است.
وسیلۀالنجاۀ خود حاشیه آیتالله اصفهانی بر «ذخیرۀالصالحین» تألیف سید محمدکاظم طباطبایی یزدی است.
اصفهانی حواشی خود بر «ذخیرۀالصالحین» را در متن آن وارد کرد و با افزودن مسایل بسیاری آن را « وسیلۀالنجاۀ» نامید.
این کتاب اکثر ابواب فقهی و مسایل مبتلابه را با نظمی دقیق در بردارد و در دو مجلد به چاپ رسیده است.
امام خمینی که «وسیلۀ النجاۀ» را اثری مهم میدانست در دوران اقامت در قم بر آن حاشیه نگاشت.
احترام نویسنده به مرجع وقت آیتالله العظمی سید حسین بروجردی (متوفی 1340 ش) مانع از چاپ و انتشار این اثر شد، اما بعدها به طور جداگانه و چند بار نیز همراه با «وسیلۀالنجاۀ» به چاپ رسید.
تبعید امام خمینی به شهر «بورسای» ترکیه در 1343 ش فرصتی فراهم آورد تا نویسنده آن طور که خود میگوید از فراغت یازده ماهه اقامت اجباری در آن شهر، برای وارد کردن حاشیه مذکور در متن « وسیلۀالنجاۀ» استفاده کند و آن را «تحریرالوسیله» بنامد.
به نظر میرسد در آن زمان «تحریرالوسیله» مانند « وسیلۀالنجاۀ» به کتاب المیراث ختم میشده است.
امام خمینی (ره) پس از تبعید از ترکیه به عراق و اقامت در نجف، مسایل مربوط به حج، نماز جمعه، دفاع، امر به معروف و نهی از منکر، قضا، شهادات، قصاص، دیات و نیز بسیاری از مسایل مبتلابه را که در دوران اقامت در قم تدریس کرده بود به تحریرالوسیله افزود.
این اثر گذشته از مشتمل بودن بر نظریات امام خمینی دو تفاوت کلی با « وسیلۀالنجاۀ» دارد.
از یک سو برخی مسایل غیرمبتلابه آن حذف شده و از سوی دیگر مسائل مبتلابه زیادی برآن افزوده شده است.
هر چند سیدابوالحسن اصفهانی نیز مسایل مورد ابتلا را در کتاب خود مطرح کرده بود، اما امام خمینی آنها را بسط داد.
در مجموع اضافات «تحریرالوسیله» نزدیک به یک سوم کل کتاب را در بر میگیرد.
مسایل جدید تحریرالوسیله شامل مباحث: بیمه، سفته، سرقفلی، عملیات بانکی، بلیت بختآزمایی، تلقیح مصنوعی، تشریح، پیوند اعضاء، تغییر جنسیت، رادیو و تلویزیون و برخی مسایل متفرقه است که در آخر کتاب جای دارد.
ممانعت حکومت پهلوی از انتشار آثار امام خمینی موجب شد که تحریرالوسیله بارها در ایران با عناوینی چون «کتابالفقه» و « وسیلۀالنجاۀ» و عناوین دیگر چاپ و توزیع شود.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی قضات دادگستری برای رفع خلا قانونی از «تحریرالوسیلۀ» به عنوان متممم قانونی استفاده میکردند که با قانونی شدن استفاده از آرای مشهور فقها و توسعه مرجعیت امام خمینی (ره) و انطباق اکثر آرای او با آرای مشهور فقها، این کتاب در دادگاهها و محافل علمی مورد توجه و مراجعۀ بیشتری قرار گرفت.
تحریرالوسیلۀ چندین ترجمه و شرح دارد.
(دانشنامه جهان اسلام، زیر نظر غلامعلی حداد عادل، جلد ششم، صفحه 628 و 629، بنیاد دائرۀالمعارف اسلامی، چاپ اول، سال 1380)
منبع:
کتاب
پایگاههای انقلاب اسلامی، مسجد جامع بازار تهران به روایت اسناد ساواک - جلد دوم صفحه 142