صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

تلفنگرام به دفتر ویژه نخست‌وزیری

تاریخ سند: 11 آذر 1356


تلفنگرام به دفتر ویژه نخست‌وزیری


متن سند:

تلفنگرام به دفتر ویژه نخست‌وزیری 13560911
در اجرای اوامر مقام مدیریت کل اداره سوم مفاد تلفنگرام‌های شماره 5439 /21 ه‍ ـ 11 /9 /36 و 5440 /21 ه‍ ـ 11 /9 /36 از سازمان قم به شرح زیر خلاصه و به ترتیب طی شماره‌های 339-11 /6 و 340-11 /6 به دفتر ویژه و دفتر نخست‌وزیری اعلام گردیده است.

در ساعت 30 /18 صبح روز جاری (11 /9 /36) مراسم چهلم فوت مصطفی خمینی از طرف مدرسین حوزه علمیه در مسجد اعظم قم منعقد که به ترتیب محمدمهدی ربانی رانکوهی و شیخ صادق صادقی خلخالی که از وعاظ ممنوع‌المنبر هستند به‌ طور ایستاده بیانات تحریک‌آمیزی ایراد و سپس محمدعلی محمدجواد حجتی کرمانی به منبر رفته پس از ذکر مقدماتی قطعنامه‌ای که حاوی مطالب دو نفر وعاظ مذکور بود در ۱۳ بند به شرح زیر ایراد که حدود ۱۰ هزار نفر جمعیت حاضر آن را تأیید و در خاتمه هنگام خروج از مجلس قریب ۲ هزار نفر به‌ طرف میدان آستانه شهرستان قم حرکت و قصد اشغال مدرسه فیضیه قم را داشتند که با مقاومت پلیس مواجه و چون برای متفرق نمودن مردم حدود ۱۰ تیر هوایی شلیک می‌گردد اجتماع‌کنندگان متواری و به علت ازدحام و فشار جمعیت عده‌ای جراحات سطحی برداشته و یک نفر پلیس از ناحیه کتف مصدوم می‌گردد. تظاهرات در ساعت ۱۴ پایان می‌یابد و قرار بود در ساعت ۱۶ نیز مجدداً مجلس دیگری از طرف بستگان خمینی برگزار شود که مجلس اخیر با شرکت حدود ۲۰ هزار نفر برگزار و گرداننده اصلی این مجلس شیخ صادق صادقی خلخالی و سخنران عبدالمجید معادیخواه واعظ ممنوع‌المنبر که به ایراد سخنرانی و بیان مطالب تحریک‌آمیز پیرامون افراد چماق به دست و تاریخ شاهنشاهی می‌پردازد.
مجلس در ساعت ۱۸ ختم و جمعیت از مسجد خارج و در حین حرکت در خیابان‌های ارم ـ محمدرضا شاه ـ آذر و آستانه شهرستان قم ضمن دادن شعار له خمینی و مرگ بر حکومت یزیدی و پیوند دانشجو و روحانی ناگسستنی است به شکستن شیشه‌های بانک‌های سپه ـ ملی ـ صادرات و بازرگانی پرداخته که با مقاومت پلیس مواجه و جمعاً ۲۸ نفر دستگیر و در زندان شهربانی قم بازداشت می‌گردند. تظاهرکنندگان بیشتر دانشجویان دانشگاه‌های تهران ـ اصفهان و سایر شهرستان‌های استان مرکزی بوده‌اند. تظاهرات در ساعت 45 /19 پایان یافت و آرامش در سطح شهر برقرار می‌گردد. به‌ طور کلی در دو روز اخیر جمعاً ۳۴ نفر به همین مناسبت بازداشت گردیدند.
1- بازگشت سریع مرجع عالی‌قدر و مجاهد حضرت آیت‌الله‌العظمی آقای خمینی (سه بار تکرار گردید)
۲- آزادی زندانیان سیاسی خاصه حضرت آیت‌الله طالقانی و حضرت آیت‌الله منتظری.1
۳- استرداد مدرسه فیضیه پایگاه حوزه علمیه قم.
۴- آزادی بناهای توقیف شده مدارس علمیه قم.
۵- آزادی اجتماعات، آزادی بیان و قلم و رفع منع از منابر وعاظ دانشمند خاصه جناب آقای فلسفی و رفع سانسور از مطبوعات و سایر وسایل ارتباط جمعی.
6- منع فیلم‌های سینمایی و تئاترها و جشن‌های به‌اصطلاح هنری و به‌ طور کلی جلوگیری از بدآموزی‌های شهرورزی.
۷- بازگشایی مسجد و کتابخانه دانشجویان دانشگاه تهران.
۸- توبیخ و تعقیب عاملان دستگیری نسبت به حجاب دختران دانشجو و جلوگیری از تکرار این‌گونه اعمال ضد اسلامی.
9- تقبیح و توبیخ چماق به‌دستان مهاجم به مردم بی‌دفاع و جلوگیری از تکرار این‌گونه اعمال وحشیانه.
۱۰- انحلال گارد دانشگاه و رفع اختناق از دانشگاه و ایجاد محیطی آزاد برای تحصیل دانشجویان.
۱۱- توجه کامل به وضع ناهنجار کارگران و کشاورزان و طبقه سوم و چهارم و سعی در احیای کشاورزی و استقرار نظم کامل اقتصادی و قطع ایادی بیگانگان و سرمایه‌داران بین‌المللی و عمال داخلی آنان مخصوصاً یهود و فرقه ضاله بهائی۲ از امور اقتصادی کشور.
۱۲- قطع کامل همه روابط سیاسی ـ اقتصادی و نظامی با دولت ضد اسلام اسرائیل.
۱۳- بازگشت تاریخ رسمی مملکت به دامن پر افتخار اسلام و مبدأ حجرت (هجرت) رسول اکرم (ص) (سه بار تکرار گردید.)
در اجرای اوامر در بولتن درج شد. برای بهره‌برداری و اقدامات بعدی به استحضار ریاست اداره عملیات رسید. 13 /9 /36
خیلی فوری ـ ریاست بخش ۳۱۲ مقرر گردید: ۱ـ صبح روز شنبه 12 /9 /36 در بولتن گنجانده شود. ۲ـ به سازمان قم ابلاغ گردد که زندانیان به دادسرای شهرستان قم اعزام شوند. 11 /9 /36
بهره‌برداری، بولتن تهیه شود. 13 /9

توضیحات سند:

1- آیت‌الله حسینعلی منتظری در سال ۱۳۰۱ ه‍. ش در نجف‌آباد اصفهان متولد شد تحصیلات حوزوی خود را در اصفهان و سپس در قم پی گرفت و به درجات عالی علوم دینی رسید. ایشان بخصوص در دهه ۴۰ به علت همراهی با نهضت امام خمینی(ره) تحت تعقیب عوامل امنیتی رژیم قرار گرفت و به زندان افتاد و شکنجه‌ها دید. پس از پیروزی انقلاب و بعد از وفات آیت‌الله طالقانی، امامت جمعه تهران از طرف امام خمینی به ایشان واگذار شد. در سال ۱۳۶۴ مجلس خبرگان، آیت‌الله منتظری را به عنوان قائم مقام رهبری تعیین کرد ولی این حکم در سال ۱۳۶۸ به علت نفوذ عناصر قدرت‌طلب در دفتر وی و انتقال واژگونه اخبار و حوادث روز به ایشان و اتخاذ مواضع علیه حرکت طبیعی انقلاب، پس گرفته شد.
۲- بهائیه یا بهائیان پیروان میرزا حسنعلی نوری معروف به بهاءالله که او را مؤسس شریعت، تازه و موعودی که باب بشارت ظهور او را داد می‌دانند. تعلیمات و آموزه‌های بهاءالله که بیشتر توسط پسرش عباس افندی معروف به عبدالبهاء منتشر گردید مخلوطی از عرفان اسلامی و برخی از نتایج حکمت و معرفت اروپا در قرن ۱۹ است. بهائیان انبیاء را مظاهر الهیه می‌خوانند و معتقدند که بعد از حضرت محمد(ص) باب و بعد از او میرزا حسینعلی بهاءالله به عنوان مظهر الهی به عالم آمده‌اند. اما می‌گویند که بعد از بهاءالله لااقل تا هزار سال دیگر مظهر الهی در عالم نخواهد آمد. مبادی عمده اخلاقی بهائیان عبارت است از وحدت افراد عالم، مساوات زن و مرد و مخالفت با تعصبات ملی و دینی. آن‌ها نماز خاص دارند که هر روز سه نوبت می‌خوانند و روزه آنان خاص ۱۹ روز آخر هر سال. مراکز مهم اجتماعات رسمی آنها حظیره‌القدس نام دارد (دائره‌المعارف فارسی مصاحب، ج ۱، ص ۴۷۵) بسیاری از مورخان و محققان تاریخ معاصر ظهور فرقه‌های بابیه و بهائیه را از نتایج فرقه‌سازی استعمار اروپاییان در کشورهای مسلمان می‌دانند. همگامی این فرق با سیاست‌های استعماری بیگانگان تأییدی بر این مدعا است. فرقه ضاله بهائی در دوران حکومت پهلوی به اوج نفوذ و اقتدار خود در ایران رسید. ارتشبد حسین فردوست، رئیس دفتر ویژه اطلاعات محمدرضا شاه معتقد است، رضاخان با بهائیان روابط حسنه داشت تا حدی که اسدالله صنیعی را که یک بهایی متعصب بود به سمت آجودان مخصوص محمدرضا، ولیعهد منصوب کرد. (ظهور و سقوط سلطنت پهلوی، ج 1، ص 374) فردوست می‌نویسد محمدرضا شاه نیز از تشکیلات بهائیان و نفوذ افراد بهائی به مقامات مهم و حساس مملکت آگاهی داشت و با حسن ظن به مسئله می‌نگریست. هنگامی که امیرعباس هویدا که منتسب به بهایی‌گری بود به نخست‌وزیری رسید نفوذ بهائیان به اوج خود رسید. اسدالله صنیعی در کابینه او به وزارت جنگ و وزارت خواربار رسید. فردوست عقیده دارد عبدالکریم ایادی که پدرش از خواص عباس افندی بود، نقش مهمی در نخست‌وزیری هویدا دارد. (همان‌جا) بهائیان همچنین در این دوره به مراکز مهم اقتصادی کشور نفوذ کردند و ثروت‌های کلانی را از طریق زدوبند با مقام‌های سیاسی تصاحب کردند.

منبع:

کتاب آیت‌الله حاج شیخ مهدی ربانی املشی به روایت اسناد ساواک صفحه 264



صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.