متن پیام حضرت امام خمینی به آیت الله طالقانی
متن سند:
1 /8/
متن پیام حضرت امام خمینی به آیت الله طالقانی1
اول شهر ذی الحجه الحرام 1398
بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت حجهالاسلام والمسلمین آقای حاج سید محمود طالقانی دامت برکاته:
این مسئله امر طبیعی است که شخصیتهایی مثل جنابعالی که عمر گرانمایه خود را در راه آزادی و استقلال کشور و مخالفت بیامان با دستگاه جبار و غارتگران بینالمللی صرف نمودهاند در حبس و شکنجه به سر برند و از آزادی محروم باشند. آزادی امثال جنابعالی برخلاف منطق شاه و موازین دولت او است. فشار اراده آهنین ملت به طوری اعصاب شاه را خرد کرده است که دیوانهوار دست به جنایات ننگآوری زده است که روی تاریخ را سیاه نموده، به طوری که مستحضر هستید دست به جنایات تعجبآوری زده، در شهرستانها دستههای ناشناسی از کولیها و اجیرها با چماق و قدّاره و پشتیبانی قوای انتظامی به جان مردم افتاده و جنایاتی به بار آورده و میآورند.2 دولت که باید حافظ نظم باشد قوای انتظامی او به صورت مخرب و قوای تخریبی درآمده است. در عصر ما، در کشور بیپناه ما منطقها و لغتها جای خود را عوض نموده، فضای باز سیاسی همان اختناقها و سانسورهای همهجانبه است، تمدن بزرگ وحشیگریهای بدتر از قرون وسطی است. دولت آشتی با مسلسل و توپ و تانک و اخیراً با چماق و قدّاره مردم را به تباهی کشیدن است. اصلاحات ارضی، کشاورزی را ساقط نمودن است. استقلال، وابستگی اقتصادی و فرهنگی و نظامی به اجانب است. فریادهای مرگ بر این سلطنت پهلوی، شاه دوستی و علاقه به رژیم است. شما اکنون که از حبس کوچک به حبس بزرگ منتقل شدید، با این حقایق عجیب و لغات تازه مواجه هستید، ولی از طرف دیگر با یک تحول عظیم روحی ملت از حیث شناخت و تحول عملی عظیمتر از حیث عمل مواجه هستید. تودههای مردم که قبل از نهضت عظیم اسلامی، نظام شاهنشاهی را مظهر ملیت و مدار عظمت کشور میدانست و فرمان شاه را مطاع و متبع و از جزافگوییهای شاهان و گویندگان درباری به مدیحه سرایی آنان کشور را در سایه رهبری شاه و مترقی و پیشرفته تا دروازه تمدن بزرگ میپنداشت و استقلال مملکت را در زیر پرچم شاهنشاهی بیمه شده به حساب میآورد، با یک جهش و شناخت همگانی تمام پایهها و کنگرههای این قصر خیالی ناگهان فرو ریخت و محتوی این لغات و الفاظ فریبنده و بزک شده ظاهر شد و تهی بودن این طبلهای3 پر سر و صدا از محتوی معلوم گردید و ورشکستگی اقتصادی و به غارت رفتن بیتالمال و تباهی کشاورزی و وابستگی فرهنگی و ارتش بر ملا گردید. و نیز تودههایی که قبل از نهضت به امر یک پاسبان به جشن برمیخاست و بر بالای مغازهها بیرق شادمانی میزد، و فرمان شاه را به دنبال جزافههای شعرای درباری فرمان ایزد میدانست، با یک جهش اسلامی به عصیان برخاست و با مشتهای گره و فریادهای مرگ بر این سلطنت پهلوی، مرد و زن و کوچک و بزرگ به خیابانها ریخته و در مقابل مسلسل و توپ و تانک قهرمانانه مقاومت نموده و با فداکاری و خون جوانان برومند خود قدرت شاهانه متکی بر ابرقدرتها را شکسته و او را مجبور به تسلیم نمود. ولی تسلیم او را نپذیرفته و نخواهد پذیرفت. با چه منطق ممکن است از خیانتها و جنایتهای بیپایان این اهریمن جهنمی بگذرد و به مقام سلطنت غیر قانونی او سر نهد. ما با این منطق مخالف و کسانی که با آن موافقند با ملت و ما که خدمتگزار ملتیم موافق نیستند. و الی الله المشتکی. والسلام علیکم و رحمۀاله. روح الله الموسوی الخمینی
توضیحات سند:
1. آیتالله سیدمحمود طالقانی در سال 1289 ﻫ ش دیده به جهان گشود. وی در خانوادهای اهل علم و فضیلت و دارای روحیات انقلابی و ضدظلم رشد نمود و ابتدا در محضر پدرش مرحوم آیتالله سیدابوالحسن آغاز به یادگیری مفاهیم اسلامی درس تقوا کرد. پدر وی را به لحاظ تقوا سرآمد پرهیزکاران یاد میکنند. آیتالله طالقانی در زمان طلبگی آشنایی فراوانی با امام خمینی داشت و روابط متقابل آن دو بسیار بود. مرحوم طالقانی دروس حوزوی را در محضر آیات عظام و اساتید به پایان رساند و از آیتالله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی اجازه اجتهاد گرفت. پس از پایان تحصیل به تهران بازگشت و در مدرسه سپهسالار به تدریس علوم اسلامی مشغول شد. تبلیغ، تشکیل جلسات مذهبی و مبارزه با رضاخان باعث دستگیری وی در سال 1318 شد. وی پس از شهریور 1320 و شکست استبداد فعالیتهای خود را گسترش داد و در جریان نهضت ملی نفت از فعالان بود. پس از کودتای آمریکایی ـ انگلیسی 28 مرداد 1332، دستگیر و به دلیل مخفی نمودن شهید سیدمجتبی نواب صفوی در خانهاش مدتی زندان بود. در کنگره جهانی «شعوب المسلمین» در کراچی شرکت نمود. در کنگره اسلامی قدس که سالی یک بار تشکیل میگردید دو بار مقام ریاست هیئت نمایندگی ایران را داشت. از سوی مرحوم آیتالله العظمی بروجردی حامل پیامی برای «دارالتقریب بین المذاهب الاسلامیه» در مصر شد. با آغاز نهضت امام خمینی از فعالان صحنهی سیاست و تبلیغ بود. در سال 1341 دستگیر و پس از اندکی آزاد شد. سپس در جریان نهضت 15 خرداد بار دیگر به زندان محکوم گردید. در سال 1346 آزاد و مجدداً در سال 1350 دستگیر و مدت سه سال به زابل و 18 ماه به بافت کرمان تبعید شد. در سال 1352 مجدداً دستگیر و به 10 سال زندان محکوم و با اوجگیری نهضت اسلامی مردم ایران از بند آزاد شد. آیتالله طالقانی از بدو آزادی خود بار دیگر وارد صحنهی سیاست شد و با انتشار اعلامیه ددمنشی رژیم سفاک پهلوی را محکوم نمود. با تأسیس شورای انقلاب به ریاست آن تعیین و در سال 1358 از سوی امام خمینی(ره) به عنوان امام جمعه تهران معین شد. وی در 19 شهریور 1358 در اثر سکته قلبی دارفانی را وداع گفت. آیتالله طالقانی که مقام والائی چون حضرت ابوذر داشت و علیه ستمگران و چپاولگران مبارزه مینمود، در برابر دشمنان چون مالک اشتر مجری عدالت و مدافع ولایت بودند. آیتالله طالقانی باوجود زندانها و تبعیدهای مکرر چندین اثر جاودان منتشر کردند:
1ـ حاشیه بر تنبیه الامه مرحوم آیتالله میرزا محمدحسین نائینی 2ـ تفسیر پرتوی از قرآن 6 جلد 3ـ تفسیر نهجالبلاغه 2جلد 4ـ با قرآن در صحنه 5 ـ آینده بشریت از نظر مکتب ما 6ـ سفرنامه حج 7ـ اسلام و مالکیت 8ـ جهاد و شهادت 9ـ وحدت 10ـ آزادی 11ـ توحید 12ـ ترجمه کتاب امام علی (ع) جلد اول
ر.ک: یاران امام به روایت اسناد ساواک: آیتالله سیدمحمود طالقانی،3 جلد، تهران، مرکز بررسی اسناد تاریخی
2. اشاره به وقایع اخیر کرمان است.
3. در اصل: طلبهای
منبع:
کتاب
پایگاههای انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، مساجد، مساجد استان آذربایجان غربی- جلد دوم صفحه 9