تاریخ سند: 19 آذر 1357
متن سند:
گزارش خبر
طبق دعوت مورخ 18 /9 /57 آقای مجدالدین محلاتی امام جماعت مسجد ولی عصر از ساعت 830 مورخ 19 /9 /57 گروه های مختلف مردم با در دست داشتن پلاکتهای پارچه ای و عکس هائی از خمینی در مساجد جامع نو.
صحن شاهچراغ و خیابان های احمدی و لطفعلیخان زند اجتماع و آقای مجدالدین مصباحی در صحن شاهچراغ از قول آیت اله محلاتی اظهار داشتند از دادن شعارهای تند و حمل پلاکتهائی که دارای شعار تند باشد خودداری گردد و سپس بطور دستجمعی شروع به راهپیمائی در خیابان ها نمودند نزدیک میدان شهرداری اتومبیل پیکانی که از قبل مستقر گردیده بود با بلندگو از متظاهرین خواهش مینمود که فقط شعارهائی را که علما اجازه داده اند بدهند.
«اله اکبر یا حسین» طبقات مختلف
شرکت کننده با حمل پلاکت مشخص بودند عبارتند از دانشگاهیان.
قضات.
وکلاء دادگستری.
دانشجویان.
دانش آموزان.
فرهنگیان.
کارمندان برق.
کارکنان پالایشگاه.
کارکنان پتروشیمی و در پایان طبقه روحانیون بچشم میخوردند تعداد زیادی خانم که اکثرا
دانشجو و دانش آموز بودند در تظاهرات شرکت داشتند شعارهائی که بچشم میخورد «اله اکبر یا حسین» نهضت ما حسینی.
رهبر ما خمینی.
لکن شعارهای ضد ملی بصورت سرود توسط
دانشجویان و برخی از دانش آموزان خوانده میشد و شعار «سکوت هر مسلمان خیانت است به قرآن» توسط اکثر خانم ها داده میشد.
پس از قرائت نماز جماعت عده ای که اکثرا دانشجو بودند بمنظور اهانت میخواستند بسمت مجسمه 66 حرکت نمایند که سید مجدالدین مصباحی با سخنرانی خود مانع این تصمیم گردید و عده ای از تجمع کنندگان متفرق و عده ای دیگر در حالیکه شعارهای ضد ملی میدادند بسمت شاهچراغ براه افتادند در این تظاهرات تعدادی از جوان ها وظایف پلیس راهنمائی را انجام میدادند عده ای از عشایر و کارمندان اداره کل تعلیمات عشایری نیز همراه تظاهرکنندگان بودند.
1
مورخ 20 /9 /57 نیز طبق دعوت مورخ 19 /9 /57 بانوان در مسجد نو و آقایان در مسجد جامع اجتماع و با در دست داشتن شعارها و پلاکارتها و عکس ها مانند روز قبل براه افتادند و بین راه مجدالدین محلاتی از طرف پدرش سخنرانی ایراد و گفتند سه مورد قطعنامه تعیین شود تا باطلاع آقای خمینی برسانند سپس شخصی بنام ربانی که از قم آمده بود پیرامون برنامه حکومت اسلامی سخنرانی و متعاقب آن سید علی اصغر دستغیب قطعنامه تنظیمی را قرائت و بعد از آن راهپیمائی ادامه یافت شعارهای روز عاشورا اکثرا ضد ملی بود حدود ساعت دو عده ای متفرق و بقیه در مسیر پادگان های نظامی حرکت و سربازان را دعوت به پیوستن به
صفوف خود مینمودند و روحانیون مراقب پیگیری از بروز درگیری بودند.
نظریه شنبه.
جمع آوری مامورین از خیابان ها اثرات مثبتی بین مردم داشته و بازتاب آن بسود
دولت بوده است.
مشارکت آقایان بهمن بیگی مدیر کل آموزش عشایری و جعفر ابطحی وکیل دادگستری در تظاهرات (که در گذشته ماسک دیگری بچهره داشتند) مایه تعجب میباشد
2ـ گردانندگان دانش آموزان، محصلین دبیرستان شاهپور بوده اند که روی پلاکت نام دبیرستان
اباذر را با خود حمل مینمودند ضمنا شعارهائی که در روز عاشورا داده میشد تماما
ضد ملی بوده و هیچ شباهتی به عزاداری حسینی نداشت.
نظریه یکشنبه.
صحت اظهارات شنبه تائید میگردد.
نظریه چهارشنبه.
نظریه یکشنبه و صحت خبر مورد تائید است.
نظریه جمعه.
این برنامه به تنها چیزی که شبیه نبود عزاداری سرور شهیدان بود زیرا فقط
شعار میدادند و سخنرانی سیاسی میکردند.
نظریه 7/ ه .
توضیحات سند:
1ـ روزنامه کیهان جمعیت راه پیمایی شیراز را در روزهای تاسوعا و عاشورا، 500 هزار
نفر یاد کرد.
(ش 10605، ص 6) در این سند شرح کوتاهی هم از راه پیمایی روز عاشورا آمده
است که امکان تفکیک آن و انتقال به سندهای روز بعد نبود.
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک - کتاب 19 صفحه 332