دعا انگیزه تجمع
متن سند:
دعا انگیزه تجمع:
«طبق همان نظام علت و معلول که هر علتی معلولی دارد و هر عاملی معمولی دارد و هر پدیدهای نتیجهای دارد، اگر این نظام را عمل کرد، در تمام عملیاتش یعنی برای معالجه امراض، برای نابودی فقر برای رونق دادن به کسب و کارش، زراعتش، برای موفقیت در علم و دانش، تحصیل برای از بین رفتن گرفتاریها و بدبختیها و بیچارگیهای اجتماع اگر طبق همین نظام عمل کرد، مسلماً به معلول و به نتیجه کار خواهد رسید. اما در عین حالی که عوامل را ایجاد میکند، این عوامل باید یک تأثیری و یک نقش و یک اثری در آن نتیجه کار بگذارد؛ یعنی شما مردم را جمع میکنید و به مردم درس دینداری میدهید و درس تقوی که از این درس دینداری و درس تقوی یک وحدت و همبستگیایجاد بشود. این دور هم جمع شدن مردم و گفتن مسایل مذهبیبرای مردم باید اثر داشته باشد و تأثیر بر آن وحدتی که شما انتظار دارید؛ زیرا این عامل است و نتیجهاش حصول وحدت و اتحاد است. شما تا اندازهای قدرت دارید و امکان؛ و میتوانید فعالیت کنید و جوشش نشان بدهید اما برای اینکه اثراین کار شما بیشتر بشود، یعنی دور هم جمع شدن مردم و خطابه ایراد کردن و گفتن مسایل مذهب وآشنا ساختن مردم به مفاهیم مقدس الهی و مذهبی برای اینکه این عمل مؤثر باشد و اثرش قاطعتر، یقینیتر، مسلمتر در حصول اتحاد، یک دعایی لازم است؛ یعنی تا مادامی که بشر اختیار دارد و اراده و تصمیم و حرکت و تا آن اندازهای که میتواند تقلا کند اما برای اینکه جامعه مشکلاتش زیاد است و فراز و نشیبهای زیادی دارد موانع زیادی است. سدهای بسیار عظیمی بسته شده در برابر وحدت و تقوی. اینکه قدرت شما که بشرید شاید ضعیف باشد. شاید ناقص باشد. علت نقصان و ضعفی که شما دارید ممکن است کار شما کم اثر باشد. بخاطر اینکه کار شما کم اثر است، ممکن است حصول نتیجه به تعویق بیفتد یا نه شما عمل را [ناقص انجام] بدهید.»
دراین بخش به یکی از سخنرانیهای وی تحت عنوان «رازهایی از حج» میپردازیم:
منبع:
کتاب
بنبست - جلد اول / مهدی هاشمی ریشههای انحراف صفحه 159