صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع جلسه بحث و تفسیر هفتگی مسجد هدایت

موضوع جلسه بحث و تفسیر هفتگی مسجد هدایت


متن سند:

تاریخ: ۱۵/۲/۴۸
شماره: ۱۲۸۶۴/ ۲۰ ه‍ ۳
رونوشت گزارش خبر
موضوع جلسه بحث و تفسیر هفتگی مسجد هدایت

در جلسه بحث وتفسیر هفتگی مسجد هدایت متشکله در تاریخ ۱۱/۲ پس از ادای نماز جماعت توسط سید محمود طالقانی در ساعت ۱۹:۳۰ سید علی اکبر موسوی خراسانی واعظ بالای منبر رفت و ضمن بیان مقدمه درباره اهمیت و جهانی بودن دین اسلام صحبت نمود وگفت روزی حضرت علی (ع) به میثم تمار که یکی از صحابه حضرت پیغمبر بود گفت میثم می‌دانی که ترا روی این درخت خرما بدار می‌زنند و دست و پایت را قطع می‌کنند. میثم بدون تغییر حالت گفت یا علی من بخواسته پروردگار راضی هستم اگر دست و پای مرا قطع بکنند زبان مرا که قطع نمی‌کنند آن وقت به تمام جهان اعلام خواهم کرد که حق با علی است و دستگاه جبار ابن زیاد چه اعمال شنیع انجام می‌دهد. بالاخره میثم را در همان محل بدار آویختند و دست و پایش را قطع نمودند. ببینید فاصله اعمال ما با میثم تا کجاست، ما چه می‌گوئیم او چه گفت آیا اراده و استقلال فکر در ما وجود دارد؟ بنابراین راه پایانی جز ذلت و خواری ندارد و در ساعت۲۰:۳۰ بوعظ خود پایان داد. تعداد شرکت کنندگان قریب ۱۴۰ نفر اشخاص شناخته شده عبارت بودند از جهانگیر، خسرو و حسین عدالت منش، صدرائی، صادقی کارگر کارخانه چوب بری، علی بابائی - على انتظاری ۔ رجائی - رجب میرفندر اسکی آشپزخانه سابق سفیر ایران در الجزائر - عبدالله حسینی سبزی فروش، محمدصادق قاضی طباطبائی، مقدم کارمند بانک ملی ایران (که یک فرد چاقی می‌باشد) محمد مهدی اندوهی و برادرش ایزدپناه، حاج احمد صادق، سید ابراهیم موسوی، برادر على حجتی کرمانی، دکتر عباس شیبانی، مرتاضی کارمند بانک رهنی ایران و برادر سرهنگ میرسلیمی یکی از بستگان طالقانی
ملاحظات
توضیح منبع - سید علی اکبر موسوی خراسانی به دعوت سید محمود طالقانی از تاریخ ۸/۲/۴۸ به مدت ده شب در مسجد هدایت به منبر خواهد رفت و روزهای گذشته ( تاریخ ۸ و ۹ و۱۰) نیز درباره فراگرفتن آیات قرآن و بکار بستن تعالیم دین اسلام و پرهیز از یأس و نومیدی صحبت کرد.
رونوشت برابر با اصل است.

منبع:

کتاب شهید محمدعلی رجایی به روایت اسناد ساواک صفحه 158

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.