تاریخ سند: 9 اردیبهشت 1349
[موضوع:]سخنرانی خامنه ای واعظ در مسجد هدایت
متن سند:
[به:]316
[از:]20 ه 3 [شماره:] 14460 /20 ه3
نامبرده بالا در ساعت 1930 روز 1 /2 /49 در مسجد هدایت منبر رفت و
ضمن صحبت گفت از زمان قدیم دو دسته مترادف در دین وجود داشته اند که هر
دو سنگ مذهب را به سینه می زده اند ولی در لباس دین برای منافع خود قدم
برداشته اند و از عواطف و
احساسات مذهبی مردم
ساده لوح استفاده کرده و به
تمام ثروت آنها دست یافته اند
چندی قبل در یکی از
کشورهای اسلامی مؤتمر
اسلامی تشکیل داده بودند
شخصی در آن میان بحثی
پیش کشید که مسافرت با
آپولو دست اندازی به حریم
خداوند است البته رفتن آپولو
به کره ماه آن قدر که در
کشورهای عقب افتاده مانند
ایران و نظیر آن مهیج و عجیب
جلوه می کند در خود امریکا
این قدر در این مورد تبلیغ
نمی کنند یک نفر نیز در امریکا به خاطر این که این عمل دخالت در کار خداست
خودکشی کرد ولی ما این کار را دست اندازی به حریم خدا نمی گوییم و من در
اینجا سه کلمه طاغوت.
مترادف [مترف] و استعمار را معنی می کنم تا قضیه روشن
شود.
طاغوت در قرآن به افرادی مانند فرعون و نمرود که از جاده خدا منحرف شده
بودند اطلاق می شود و می گویند فرعون با خدا راز و نیاز می کرد ولی من این موضوع
را قبول ندارم کسی که قلبش زنگ زده مگر می تواند با خدا ارتباط پیدا کند آنها برای
حفظ قدرت دروغین خود از هیچ جنایتی فروگذار نمی کردند.
مترادف [مترف] به افرادی می گویند که بنای مخالفت با اسلام را دارند لیکن
مقصودشان را در لباس اسلام عملی می سازند آنها نمی گویند اسلام وجود ندارد
که مبادا بزنند و دنده هایشان را خرد بکنند ولی مراکزی ایجاد می کنند که جوانان
ما را با ولع خاصی به آنجا می کشاند من اسم اینجاها را بلد نیستم ولی شما اگر
فکر می کنید این مراکز به طور طبیعی به وجود آمده خیلی ساده لوح تشریف
دارید.
ناطق آنگاه به منظور تشریح معنی استعمار قضیه تحریم تنباکو به وسیله
آیت الله آشتیانی1 را در زمان ناصرالدین شاه پیش کشید و مثال آورد که پدری به
فرزندش وصیت کرد که در این
خانه طلسم است و با دود یک
فرد خارجی این طلسم
شکسته می شود ولی آن
خارجی به خاطر دسترسی به
گنج آن منزل مخروبه تمام
موانع را از سر راه برمی دارد و
حتی شروع می کند به تعمیر در
ستونهای آن که این معنی
حقیقی استعمار است.
و
استعمار از روزی که متوجه
ثروت های بی کران دول
اسلامی شده خود را به عناوین
مختلف وارد این سرزمینها
کرده است.
در این جاست که
قرآن می گوید هیچ کافری حق
دخالت در کار مسلمانها را ندارد مثلاً این مستشرق های ایران شناس دلشان به
حال ما نسوخته که بیایند وقت خود را صرف شناختن ایران بکنند بلکه آنها طبق
نقشه قبلی که برای تصاحب ثروت بی کران ما دارند می آیند و درباره عادات و
رسوم و مذهب افراد تحقیق می کنند طرق دیگر استعمار ملت ها همین بانکها
می باشند که ملت های محروم را زیر بار قرض می کشانند و سپس برای این که
موانع را از سر راه بردارند شروع به سست کردن ایمان و ایجاد مراکز فحشاء و
آزاد بودن صرف مشروبات الکلی و یا تحریف قرآن می نمایند که آن بحث
جداگانه ای دارد واعظ موصوف در ساعت 2030 به گفتار خود پایان داد.
تعداد شرکت کنندگان قریب
100 نفر و اشخاص شناخته شده عبارت بودند از آقایان سیدمحمود طالقانی که نماز جماعت خواند.
دکتر
عباس شیبانی، محمدصادق قاضی طباطبایی، رجب درستکار، محمدعلی یزدان پناه، عبداله حسینی،
محمد بهفروزی، مصطفی صادقی، خلیل شالچی، ابراهیم موسوی حسینی، حاج جواد علی اله، حاج حسن
اسکوئی، حاج علی اکبر حقیقت، حسین فیض بخش، محمد اشکان نژاد، محمدعلی قیومی هوشیار، برادر
علی حجتی کرمانی، استاد زندانی نهضت آزادی، احمدعلی بابایی، محمدعلی رضائی، اسماعیل
کریمخانی و احمد فراهانی.
نظریه منبع: منبع نظری ندارد.
نظریه رهبر عملیات: رهبر عملیات نظری ندارد آمال
نظریه 20 ه 3: 20 ه 3 نظری ندارد
توضیحات سند:
1ـ آیت الله شیرازی صحیح است
و منظور آیت الله محمدحسن
میرزای شیرازی صاحب فتوای
تحریم تنباکو می باشد.
منبع:
کتاب
پایگاههای انقلاب اسلامی، مسجد هدایت به روایت اسناد ساواک - جلد دوم صفحه 121