صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

تضاد در قول و عمل

تضاد در قول و عمل


متن سند:

تضاد در قول و عمل
در پس چهره آرام مهدی ‌هاشمی شخصیت دیگری نهفته بود که شناخت و شناساندن آن برای نزدیک‌ترین افراد به وی مشکل می‌نمود. برای گروهی از همفکران و دوستان او که همواره با وی نشست و برخواست داشتند مشکل واقعی گذر از موانع و پیچیدگی‌هایی بود که او با لطائف الحیلی در برابر چهره واقعی خود ایجاد کرده بود. مسعود عرب‌زاده در ابتدای اعترافات خود از شخصیت مهدی ‌هاشمی به این نکته ‌اشاره می‌کند و می‌گوید:
« نامبرده(مهدی ‌هاشمی) از افراد پیچیده‌ای است که ترسیم شخصیت و خصوصیاتش مشکل می‌باشد.»1
گروهی دیگر از دوستان و همفکرانش که موفق به گذر از پیچیدگی‌ها، تاکتیک‌ها و شیوه‌های خاص مهدی ‌هاشمی در استتار شخصیت خود می‌شدند و به آن‌سوی چهره به‌ظاهر آرام او راه پیدا می‌کردند، مشکل دیگری فرا روی خود می‌دیدند و آن، این مسئله بود که فردی که در مقابل آنآن‌هم‌اینک ایستاده و یا سخن می‌گوید کدام شخصیت و کدام مهدی ‌هاشمی است؟ شخصیت درونی و پنهان او و یا شخصیت ظاهری و دیگر او، شخصیتی که خشونت را جزئی از زندگی می‌پندارد و یا شخصیتی که سعه‌صدر و آرامی او زبانزد دیگران است؟
مهدی ‌هاشمی در اعترافی به دوگانگی شخصیت خود ‌اشاره می‌کند و می‌نویسد:
«من با توجه به مبانی فکری و اعتقادی خود باید در روش تحلیل راه غلط نمی‌پیمودم ولی بدبختانه شخصیت درونی من برخلاف آنچه به ‌ظاهر پیدا بود از چندین آفت نفسانی برخوردار بود...»2
برداشت‌های ضد و نقیض همفکران و همراهان مهدی ‌هاشمی از ویژگی‌های اخلاقی، فکری و سیاسی او نشان از شخصیت دوگانه او دارد؛ به‌گونه‌ای که اگر به دور از غور و بررسی در مسایل مطروحه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و نیز عملکردهای او تنها به عینی‌ترین ملموس‌ترین و محسوس‌ترین وظیفه و نمود زندگی یک فرد مسلمان چون نماز انگشت بگذاریم، باز به برداشت‌های متفاوت نزدیکان به او برمی‌خوریم که نمایانگر عملکرد و چند شخصیتی بودن وی است. محسن ابراهیمی3 یکی از همکاران مهدی ‌هاشمی در این خصوص می‌گوید:
«در رابطه با مسائل عبادی اطلاع ندارم فقط در آن موقع که ما می‌دیدیم نمازش را اول وقت می‌خواند.»4
مرتضی باقری یکی دیگر از متهمین این باند می‌گوید:
«بیشتر از ‌اندازه احساسی برخورد می‌کند. ظاهراً به علت مشغله زیاد مقید به خواندن نماز در اول وقت نیست.»5
یکی دیگر از مرتبطین مهدی ‌هاشمی در ضمن اعترافی در این خصوص می‌گوید:
«... مثل اینکه کاری با وی نداشته‌اند ولی شفیع‌زاده و جعفرزاده از آدم‌های خوب این دارو دسته هستند و نسبت به رضا مرادی و سید می‌توان تو دامنشان نماز خواند و خود سید مهدی که توی زندان بعضی مواقع نماز نمی‌خواند من به او گفتم چرا؟ گفت همین مبارزه نماز است و دیگر نماز نیست و این کار فرقی با نماز ندارد.»1
عدم صداقت، یکی دیگر از ویژگی‌های مهدی ‌هاشمی است که ریشه در تناقض و تضاد در قول و عمل او دارد. عدم صداقت و دوگانگی شخصیت وی مقوله‌ای است که به‌روشنی در زندگی سیاسی، اجتماعی وی به چشم می‌خورد و در لابلای اعترافات دوستان او دیده می‌شود. احمد حسنی درخصوص زمان پی بردن به این خصلت غیراخلاقی مهدی ‌هاشمی می‌گوید:
«... آخرین باری که احساس عدم صداقت کردم، سه یا چهار ماه قبل از پیش آمدن حادثه بود که ما مرتب صحبت داشتیم یک مجله خوب بین‌المللی حتی‌الامکان به زبان عربی ‌یا اردو زبان منتشر شود که محور وحدت اسلامی را از دیدگاه‌های شیعه و سنی کلاً مسایل وحدت را طرح نماید و نظرات حضرت امام و فقیه عالیقدر و رهنمودهای این دو بزرگوار را تحلیلاً منعکس گرداند و خلاصه مجله وزینی باشد که ناگهان بنده مطلع شدم یک نشریه به نام نهضت جهانی اسلام منتشر شده و دوستان گفتند متعلق به نهضت‌هاست که من اول آن را رد کردم بعد شاید پس از شماره دوم آن بود که ایشان به من گفت: با این مجله همکاری کن که من دقیقاً متوجه شدم این مجله را منتشر می‌کند و در اینجا عدم صداقت را ملموساً دریافتم.»7

توضیحات سند:

1. پرونده مسعود عرب‌زاده، ص۲۳۳.
2. پرونده مهدی ‌هاشمی، ج ۳، ص ۵۲.
3. محسن ابراهیمی یکی از همکاران مهدی ‌هاشمی و از متهمین این باند است که انتقال و اختفای سلاح و مهمات از سپاه شرکت فعال و مؤثر در اشاعه مطالب کذب و خلاف واقع از طریق پخش و تکثیر اعلامیه و نشریات از فعالیت‌های نامبرده در باند مزبور بود.
4. پرونده محسن ابراهیمی، ص ۲۱۵.
5. پرونده مرتضی باقری، ج ۱، ص ۲ و ۱.
6. پرونده مربوطه، ص ۴۹ .
7. پرونده احمد عرب‌زاده(حسنی)، ج ۳، صص ۱۲۳ و ۲۳۵.

منبع:

کتاب بن‌بست - جلد دوم / مهدی هاشمی مبانی اخلاقی صفحه 86
صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.