صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

اظهارات آیت الله سید هادی میلانی درباره انتشار عقاید وهابی1

اظهارات آیت الله سید هادی میلانی درباره انتشار عقاید وهابی1


متن سند:

نامبرده بالا اخیرا ضمن صحبت پیرامون عقاید وهابی ابراز ناراحتی کرده و افزوده در سالهای اخیر مسلک وهابی زیاد ترویج می شود و عقاید شیعه تخطئه می گردد.
مثل این که دستهائی در کار است که ایجاد اختلاف می کند و از این جهت علما و وعاظ بیدار باشند و از تبلیغات سوء جلوگیری کنند.
ضمنا چندی قبل که شیخ عباسعلی اسلامی (از وعاظ افراطی و رئیس جامعه تعلیمات اسلامی در تهران) به مشهد رفته بود آیت الله میلانی از وی می خواهد که در تهران علیه وهابی مبارزه کند و جلو تبلیغات آنان را بگیرد.
ارزیابی خبر: مطالب بالا توسط آیت الله میلانی بیان شده است.
توضیح : مسلک وهابی شعبه ای از مذهب تسنن می باشد که حدود 250 سال قبل توسط شخصی به نام عبدالوهاب در کشور عربستان سعودی به وجود آمده و در این کشور رواج پیدا کرده و در حال حاضر مذهب رسمی دولت عربستان سعودی است.
از طبقه بندی سری خارج است.
در پرونده سید محمد هادی میلانی بایگانی شود.
اوانی

توضیحات سند:

1ـ وهابی به پیروان آئین وهابیت اطلاق می گردد، و منسوب به محمد عبدالوهاب می باشند، نقطه ظهور این فرقه در نجد و حوالی آن می باشد.
اساس کار این فرقه بر این است که به ظاهر قرآن و سنت پیغمبر اکرم عمل می نمایند، بنابراین آنچه را در کتاب خدا (قرآن) نمی بینند بدعت می شمارند.
زیارت قبور را منع می کنند، و بنای بر روی قبور را حرام می دانند، و آنچه ساخته شده است ویران می سازند با برخی عادات نیز مبارزه می کنند، از جمله کشیدن سیگار را حرام می شمارند، قهوه را حرام کرده بودند سپس آن را مباح دانستند، محمدبن سعود بزرگ خانواده سعودی که از پیروان و طرفداران وهابیۀ بود، با دولت عثمانی جنگید و والی مصر محمدعلی پاشا آنان را به تسلیم وا داشت، و سپس حجاز و همه صحراء را به سرکردگی عبدالعزیز آل سعود و ملک فیصل به چنگ آوردند (1934 م) و همه قبرهای صحابه و تابعین را ویران ساختند...
.
ر.ک : الموسوعۀ العربیه المیسرۀ، چاپ قاهره، صفحه 968 و فرهنگ دهخدا، کلمه وهابیۀ.

منبع:

کتاب آیت‌الله العظمی سید محمدهادی میلانی به روایت اسناد ساواک - جلد سوم صفحه 483

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.