تاریخ سند: 14 آبان 1357
موضوع: سید یحیی جعفری
متن سند:
از: 8 ﻫ 1 تاریخ:14 /8 /1357
به: 312 شماره: 11021/ 8 ﻫ1
موضوع: سید یحیی جعفری
شخصی به نام نظری از تهران با نامبرده بالا تماس گرفته و اظهار داشته ممکن است تا روز جمعه نتوانم بیایم کرمان ولی شما با منزل من شماره 90322 تماس بگیرید اگر پیغامی باشد من به خانمم میدهم شما بپرسید وی افزود دو روز قبل خدمت آقای طالقانی1 بودم و پرسیدم پیغامی برای مردم کرمان ندارید ایشان درست در ساعت 5 /3 روز 10 /8 /1357 گفتند از قول من بگوئید امیدوارم این ضربه ای که خورده اند باعث هوشیاریشان گردد2 نظری همچنین به جعفری گفته است که از بچههائیکه خدمت شما میآیند بخواهید که خرابکاری نکنند چون در همین جا هم تظاهراتی که تشکیل می شود خیلی روی این مسئله اصرار دارند.
نظریه سه شنبه: خبر صحت دارد یاد شده عبدالرضا نظری زاده کرمانی فرزند عباس و افسر اخراجی ژاندارمری است که در فعالیت های افراطی مذهبی دخالت دارد. تعاون
نظریه چهارشنبه: نظریه سه شنبه مورد تایید است. آسای
محترماً در صورت تصویب به مرکز ارسال گردد.
توضیحات سند:
1. آیتالله سید محمود طالقانی در سال 1289 ﻫ ش دیده به جهان گشود. وی در خانوادهای اهل علم و فضیلت و دارای روحیات انقلابی و ضدظلم رشد نمود و برای نخستین بار پدرش مرحوم آیتالله سیدابوالحسن آغاز به یادگیری مفاهیم اسلامی درس تقوا کرد. پدر وی را به لحاظ تقوا سرآمد پرهیزکاران یاد میکنند. آیتالله طالقانی در زمان طلبگی آشنایی فراوانی با امام خمینی داشت و روابط متقابل آن دو بسیار بود. مرحوم طالقانی دروس حوزوی را در محضر آیات عظام و اساتید به پایان رساند و از آیتالله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی اجازه اجتهاد گرفت. پس از پایان تحصیل به تهران بازگشت. در مدرسه سپهسالار به تدریس علوم اسلامی مشغول شد. تبلیغ، تشکیل جلسات مذهبی، مبارزه با رضاخان باعث شد که در سال 1318 دستگیر گردید. پس از شهریور 1320 و شکست استبداد فعالیتهای خود را گسترش داد. در جریان نهضت ملی نفت از فعالان بود. پس از کودتای آمریکائی 28 مرداد 1332، دستگیر و به دلیل مخفی نمودن شهید سید مجتبی نواب صفوی در خانهاش مدتی زندان بود. در کنگره جهانی «شعوب المسلمین» در کراچی شرکت نمود. در کنگره اسلامی قدس که سالی یک بار تشکیل میگردید دو بار مقام ریاست هیئت نمایندگی ایران را داشت. از سوی مرحوم آیتالله العظمی بروجردی حامل پیامی برای «دارالتقریب بین المذاهب الاسلامیه» در مصر شد. با آغاز نهضت امام خمینی از فعالان صحنهی سیاست و تبلیغ بود. در سال 1341 دستگیر و پس از اندکی آزاد شد. سپس در جریان نهضت 15 خرداد بار دیگر به زندان محکوم گردید. در سال 1346 آزاد و در سال 1350 دستگیر و مدت سه سال به زابل و 18 ماه به بافت کرمان تبعید شد. در سال 1352 مجدداً دستگیر و به 10 سال زندان محکوم و با اوجگیری نهضت آزادی از بند آزاد شد. آیتالله طالقانی از بدو آزادی خود بار دیگر وارد صحنهی سیاست شد و با انتشار اعلامیه ددمنشی رژیم سفاک پهلوی را محکوم نمود. با تأسیس شورای انقلاب به ریاست آن تعیین و در سال 1358 از سوی امام خمینی(ره) به عنوان امام جمعه تهران معین شد. در 19 شهریور 1358 در اثر سکته قلبی دارفانی را وداع گفت. آیتالله طالقانی که مقام والائی چون حضرت ابوذر داشت و علیه ستمگران و چپاولگران مبارزه مینمود، در برابر دشمنان چون مالک اشتر مجری عدالت و مدافع ولایت بودند. آیتالله طالقانی علیرغم زندانها - تبعیدهای مکرر چندین اثر جاودان منتشر کردند :
1ـ حاشیه بر تنبیه الامه مرحوم آیتالله میرزا محمدحسین نائینی 2ـ تفسیر پرتوی از قرآن 6 جلد 3ـ تفسیر نهجالبلاغه 2 جلد 4ـ با قرآن در صحنه 1 جلد 5 ـ آینده بشریت از نظر مکتب ما 6ـ سفرنامه حج 7ـ اسلام و مالکیت 8ـ جهاد و شهادت 9ـ وحدت 10ـ آزادی 11ـ توحید 12ـ ترجمه جلد اول امام علی (ع)
ر.ک: یاران امام به روایت اسناد ساواک: آیت الله سید محمود طالقانی،3 جلد، تهران، مرکز بررسی اسناد تاریخی
2. منظور واقعه حمله به مسجد جامع کرمان است. در مراسمی که به مناسبت اربعین شهدای 17 شهریور تهران در 24 /7 /1357 در مسجد جامع کرمان برگزار شد، حدود 300 نفر از کولیهای حاشیهنشین استان کرمان با تحریک ساواک به مردم حمله کردند. در جریان این حادثه تعدادی از اموال عمومی و خصوصی به آتش کشیده شد و مهاجمین از پشتبامها به مردم حمله کرده و بسیاری را مورد ضرب و شتم قرار دادند. در جریان این حادثه قسمتی از وسایل و ساختمان مسجد به آتش کشیده شد. ر.ک: انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، جلد 13، تهران، مرکز بررسی اسناد تاریخی
منبع:
کتاب
آیتالله سید یحیی جعفری به روایت اسناد ساواک صفحه 302