تاریخ سند: 16 آذر 1357
سخنرانی تحریک آمیز
متن سند:
از : 11 ه ز 11/ ه ز
به : 11 ه ـ 312 شماره : 7028 /11 ه ز
در ساعت حدود 8001 روز 14 /9 /57 که عده ای از مردم زابل که اکثر آنان
دانش آموزان و افراد جوان بودند در مسجد حکیم به منظور به اصطلاح عزاداری
اجتماع نموده بودند ابتدا سید محمدتقی حسینی طباطبایی شروع به سخنرانی
نمود در ضمن ایراد مطالبی تحریک آمیز حاضرین را دعوت به حفظ نظم و
آرامش در تظاهرات خیابانی به منظور استفاده بهتر از برنامه های خود در راه
هدفی که دارند نموده و باعنوان اینکه چند دسته شدن و چند حزب شدن در
اسلام به مصلحت نیست و حزب حزب اللّه است و همچنین فرق و پیروان مذاهب
دیگر اسلام را دعوت به اتحاد و همبستگی کرده و اظهار داشت ما که در اینجا و
جاها و مساجد دیگر جمع شده ایم هدف ها و جان ما یکی است و از هم جدا
نیست و چند شعر به مضمون جان گرگان و سگان از هم جدا است متحد جانهای
شیران خدا است ما همه شیریم و شیران علم حمله مان از باب [باد] باشد
نزهت اله و...
خوانده و اظهار داشت چون فعالیت های ما در اینجا که محیط
کوچکی است تازه جان می گیرد و ریشه و اساس محکمی ندارد باید با برنامه
صحیح و منظم و شعارهای منظم و یکسان هدفمان را دنبال نموده و مواظب
باشیم ضربه نشویم و کسانی که می خواهند برنامه های ما را لکه دار کنند نباید
بتوانند از احساسات شما استفاده
کنند و نباید شیشه ای بشکنید حتی شیشه های عرق فروشی را و با اظهار اینکه به
گفته رهبر عالیقدرمان (منظور خمینی) ما بت شکن هستیم ولی شیشه شکن
نیستیم مردم را تحریک و تشویق به ادامه به اصطلاح صحیح مبارزه نموده و با
عنوان نمودن مطالبی به مضمون اینکه وقتی خودتان راه افتادید می دانید که
چکار باید بکنید به اظهارات تحریکانه خود خاتمه داده و سپس شیخ محمد
محمدی ری شهری شروع به سخنرانی تحریک آمیز (تحت عنوان اصل عدل)
نموده و با عنوان کردن مطالبی مبنی براینکه کسانی بر جامعه اسلامی حکومت
کرده اند که بزرگترین جنایتکاران غیر مذهبی آن همه انسان نکشته اند و آن همه
آلودگی و جنایت مرتکب نشده اند ولی اینها می خواستند از جهل مردم استفاده
نموده و همان طور که رهبری اسلامی خود را به مردم مسلم کرده اند و بر توده ها
سوار شده اند و به مردم ثابت کنند که ما عادل هستیم و ثابت کنند که این همه
کشتارها به زمامداری ما صدمه نمی زند، به عدالت و دادگستری ما صدمه
نمی زند برای این منظور تصمیم گرفتند نقشه ای که در مورد اصل رهبری پیاده
کرده بودند نظیر آن را در توجیه و تفسیر کردن عدالت و دادگستری خود پیاده
کنند و نقشه کشیدند که چگونه می شود با این همه آدمکشی و جنایات و تضییع
حقوق توده مردم عادل هم بود فکر کردند چون مردم مسلمان هستند اگر برای
مردم ثابت کنند که خدا عادل نیست تفسیر کردن عدالت اله جور زمامداران
ستمگر خیلی ساده است چون آنها خودشان را جانشین خدا می دانستند و به
مردم می گفتند ما سایه خدا هستیم، ما جانشین خدا هستیم و اگر جرئت می کردند
می گفتند خود خدا هستیم
ولی این را دیگر جرئت نکردند بگویند و گفتند سایه خدا هستیم و نقشه کشیدند به وسیله یک سلسله
دانشمندان مزدور و علمای درباری همانهایی که اصل رهبری را از اسلام جدا کردند به وسیله آنها اصلی را
در علم کلام ابداع و گفتند عقل انسان حسن و قبح را تشخیص نمی دهد و شعور و تشخیص را از مردم
گرفتند و نیز ضمن اینکه حکمای ایران را جنایت کار خطاب کرد اظهار داشت باید حق مظلوم گرفته شود و
بالاترین حد کمال شهادت در راه خدا است مردم را تحریک و تشویق به ادامه مبارزه می نمود.
نظریه شنبه : خبر صحت دارد و مطالب عنوان شده که کلاً تحریک آمیز می باشد ضبط گردیده که نوار
مربوطه به پیوست است.
نظریه یکشنبه : نظریه شنبه مورد تأیید و یک حلقه نوار ضبط شده مورد بحث جهت بهره برداری لازم به
پیوست تقدیم می گردد.
سعید
نظریه 11 ز : نظریه یکشنبه مورد تأیید می باشد.
منبع:
کتاب
شهید حجتالاسلام سید محمدتقی حسینی طباطبایی صفحه 541