صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

درباره: حاج حسین قلی بنائیان شغل عکاس

درباره: حاج حسین قلی بنائیان شغل عکاس


متن سند:

به: مدیریت کل اداره سوم (۳۱۲) شماره: ۲۲۴۱/۱۹
از: ساواک چهارمحال و بختیاری تاریخ: ۲/۱۱/۵۲
درباره: حاج حسین قلی بنائیان شغل عکاس

عطف به ۱۰۱۷۴/۳۱۲ – ۱۱/۱۰/۵۲
برابر گزارش ساواک بروجن پاسخ مورد خواسته شده را به شرح زیر به استحضار می‌رساند.
۱- مشخصات کامل و عکس نامبرده بالا طی شماره ۴۴۰۸/۱۹ه‍‍ - ۲۳/۱۲/۵۱ تقدیم شده است. ضمناً نامبرده از متعصبین مذهبی طرفدار خمینی بوده و در سال ۵۱ ضمن مکاتبه با سیف اله قاسم‌پور طلبه در نجف اشرف وجوهاتی جهت خمینی ارسال و در اکثر محافل و مجالس مذهبی از خمینی تمجید و تعریف نموده و کتاب شهید جاوید۱ را علناً در انظار مطالعه و مطالب آن را تأیید می‌نموده که فتوکپی قبض رسید پول ارسالی جهت خمینی طی گزارش خبر شماره ۴۳۱۱/۱۹ه‍‍ - ۳/۱۲/۵۱ تقدیم گردیده است.
۲- در اجرای امر اقدام، از احضار وی خودداری به عمل آمد.
٣- اعمال و رفتار توسط شنبه و سایر همکاران تحت مراقبت بوده هرگونه اطلاع مکتسبه به موقع به استحضار خواهد رسید.
رئیس سازمان اطلاعات و امنیت چهارمحال و بختیاری. محبوبیان

توضیحات سند:

١- کتاب شهید جاوید به تعبیری بحث انگیزترین کتاب دینی تاریخ معاصر ایران و مناقشه انگیزترین کتاب درباره‌ی امام حسین (ع) است. بحث و مناقشه درباره این کتاب از محافل علمی و مدارس به مساجد و منابر نیز کشانده شد و ساواک هم به اختلافات دامن زد. در کتاب شهید جاوید که در سال ۱۳۴۹ توسط شیخ نعمت‌الله صالحی نجف آبادی نگارش یافته، نویسنده درباره قیام امام حسین (ع) اظهار عقیده کرده است که امام در آغاز برای تشکیل حکومت و اصلاح جامعه قیام کردند و سپس با ملاحظه وضع کوفه از ادامه‌ی قیام منصرف گردیدند. و خواستند به مکه بازگردند، اما جلوگیری عمال یزید از بازگشت امام، وی را ناچار از جنگ با آنان ساخت. و در این مرحله بود که امام آماده شهادت شد. به عقیده نویسنده امام در آغاز حرکت خویش به تشکیل حکومت و حمایت مردم کوفه امیدوار بودند. اما اهل تحقیق از علمای شیعه اعتقاد دارند که امام قبل از حرکت به سوی کوفه از حوادث هولناک آینده باخبر بود ولی برای انجام تکلیف الهی و گزاردن عهدی که با خداوند داشت به کربلا آمد. ایران به دنبال انتشار کتاب شهید جاوید، برخی از روحانیون قم و دیگر شهرها به مخالفت با آن برخاسته و پاره‌ای از نکات و مطالب مطروحه در کتاب را مخالف عقاید شیعیان و علماء انگاشتند.
برای کتاب شهید جاوید تقریظهای بسیاری توسط برخی صاحب نظران و اندیشمندان نوشته شد و چون آیت‌الله منتظری و آیت‌الله مشکینی نیز برای آن تقریظ نوشته بودند، این مسئله بهانه‌ای شد برای ساواک تا از این طریق بین روحانیون و پیروان نهضت امام خمینی تفرقه ایجاد کنند لذا با برنامه ریزی‌های دقیق و اخذ فتاوی برخی مراجع در محکومیت و تکفیر نویسنده و تقریظ نویسان آن، مدت‌ها از این موضوع نهایت سوءاستفاده را کردند. امام خمینی (ره) در این باره فرمودند: «... ما دیدیم که دو سال، سه سال حالا هم تتمهاش هست، چه بساطی درست کردند برای "کتاب شهید جاوید با هم اختلافات اهل منبر و اهل محراب و اهل بازار و اهل کذا، یکی از آن طرف کشید و یکی از این طرف کشید و یک ماه مبارک و یک ماه محرم و سایر ایام خودشان را صرف کردند و قوا را به هدر بردند و اعلیحضرت با کمال آرامش اموال این مملکت را خورد و سلطه خویش را تحکیم کرد بر آنها. آقایان هم همه متوجه هستند که کجای کتاب «شهید جاوید» چی چی نوشته، مقصودش این است،
مقصودش آن است، دعوا کردند بر سر این مطلب و ... همه قوا صرف کتاب «شهید جاوید» شد و اختلافات سر کتاب شهید جاوید، هدر دادند قوای خودشان را چند سال، الان هم دنباله‌اش هست. (صحیفه نور، ج ۲، ص ۲۵۰) برای اطلاعات بیشتر درباره موافقان و مخالفان و مباحث این کتاب مراجعه شود به: ۱- اسفندیاری، محمد، کتابشناسی تاریخی امام حسین (ع)، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۳۸۰
۲- استادی، رضا، سرگذشت کتاب شهید جاوید، نشر قدس، ۱۳۸۲


منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک/ استان چهارمحال و بختیاری صفحه 102

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.