موضوع: نوار سخنرانی خزئلی در قم
متن سند:
از: 2ﻫ1 به: 312
موضوع: نوار سخنرانی خزئلی در قم
اخیراً طلابی که به مناسبت ماه محرم به مازندران مسافرت نمودهاند نوار سخنرانیهای مجالس ختم مصطفی خمینی را به این منطقه آورده و در نشستهای خصوصی خود به آن نوارها گوش میدهند سخنرانی خزئلی،1 ربانی2 و یک نفر دیگر که در قم به مناسبت روز چهلم مصطفی خمینی انجام شده وسیله طلبهای به نام کربلایی محمد درویشان ساکن قم اهل هزار جریب بهشهر به این منطقه آورده شده است که قسمتی از سخنرانی بدین مضمون میباشد خداوند انبیا را فرستاد تا به مردم راه را از چاه مشخص نمایند پس از انبیا اولیا این ارشاد را به عهده گرفتند ما هم حالا دنبالرو مکتب انبیا و اولیا میباشیم در گذشته در مقابل مکتب انبیا عدهای بودند که بر قدرت تکیه زده و میخواستند حکومت الهی را در میان جمعیتها سست کرده و به نابودی بکشانند و مردم را از همدیگر جدا کنند و اتحاد و همبستگی میان جمعیت را از بین ببرند امروز مجلس ختم معظم در این مکان منعقد گردیده است تمام طلاب و مدرسین حوزه علمیه قم میخواستند ابراز احساسات کنند و مجلسی به پا دارند و بگویندای عظیم و ای زعیم3 عالیقدر شیعه و ای مرجع بزرگ مسلمین ما همه در اختیار تو و به امر تو هستیم و تو را به شایستگی و از هر جهت آراسته و محکم و مستحکم قبول داریم ما همیشه به مراجع و بزرگان دین ارج قائل شده و اینکه بزرگمرجع تقلید شیعه حضرت آیتاله العظمی آقای خمینی تذکر دادهاند که در اعلامیهها و بیانیههایتان از شعار خودداری نمایند ما همه گوش به فرمان آن مرجع تقلید بودهایم که در این چند روز که مجلس برگزار گردید بدون شعار و بدون تحریک احساسات مردم بوده و اضافه میکند که در همین محل ساعت 2 مجلس ختمی از طرف حضرت آیتاله العظمی آقای خمینی مردم (صلوات بلند ختم مینمایند) فاتحه برقرار است و بیانیهای را که از طرف علمای تهران که جهت برگزاری مجلس ختم در مسجد ارک تهران پخش شده در اینجا میخوانم فاجعه اسفناک حضرت مستطاب حجتالاسلام و المسلمین(مردم همه شروع به گریه و شیون میکنند) آقای حاج مصطفی خمینی موجب کمال تأسف گردیده ضمن تسلیت به محضر بزرگ مرجع عالیقدر تشیع حضرت آیتاله العظمی آقای خمینی(صلوات بلند) به همین مناسبت 16 ذیقعده از طرف روحانیون، اساتید دانشگاه مهندسین، پزشکان اسلامی [مجلسی] برقرار است در خارج از کشور چون پاکستان عراق به پاس احترام یک سرباز فداکار عالم اسلامی که مدتی است در ایران نبوده(گریه و زاری مردم بلند میشود) و قلب دوستان و ارادتمندان خود را در آتش فراق سوزانده ما انتظار داشتیم به ایران برگردند و ما او را از نزدیک در بغل بگیریم و اضافه مینماید آنچه که از همه حوزه علمیه انتظار میرود این است که به احساسات خودشان غالب4 شوند مخصوصاً جوانان چون آنها به خدا نزدیکترند شور و احساسات دارند میخواهند حرف بزنند میخواهند در یک واقع مهم داد بزنند و فریاد بکنند اما با همه این احساسات انسان عاقل کسی است که بر احساسات خود مسلط شده بهانهای به دست این و آن ندهد.
نظریه شنبه: نوار سخنرانی را محمد درویشان به طور خصوصی در اختیار گذاشته است.
نظریه یکشنبه: طلابی که به مناسبت ماه محرم به این منطقه مسافرت کردهاند در سخنرانیهای خود تلویحاً از خمینی طرفداری کرده و این چنین نوارها را جهت استماع در اختیار افراد مطمئن قرار میدهند% هوشمند
نظریه چهارشنبه: نظریه شنبه مورد تایید است مراقبت حتیالمقدور ادامه دارد. رومی
هودی ـ 27 /9 /36
محتشم ـ 27 /9 /36
توضیحات سند:
1. آیتالله ابوالقاسم خزعلى، فرزند غلامرضا در سال 1304ﻫ ش در بروجرد متولد شد. تا ده سالگى در همان شهرستان به فراگیرى دروس پرداخت، سپس با خانواده راهى مشهد مقدس گردید و پس از طى دوره متوسطه، در سال 1321، در مدرسه نواب و مدرسه حاج حسن، ادبیات عرب و فقه را آموخت. سپس به قم مهاجرت کرد و مدت دوازده سال، محضر حضرت آیتالله سیدحسین بروجردى و دو سال محضر حضرت امام خمینی(ره) را درک کرد. آیتالله خزعلى در درس آیتالله سیدمحمد محقق داماد تلمذ و از محضر مرحوم آیتالله علامه سیدمحمدحسین طباطبایى درک فیض کرد. ایشان در کنار تحصیل، به تدریس و تبلیغ مشغول گردید.
در خطابه و منبر، شهرت ویژهاى داشت و چون حافظ قرآن کریم و نهجالبلاغه امیرمؤمنان بود بر محتوا و غناى منبرشان افزوده مىشد. حضور در صحنه سیاسى، مبارزه با رژیم ستمشاهى، تحمل زندان و رنج تبعید، وی را بیش از پیش مشهور کرد. در سال 1349 به جرم امضاى اعلامیه تأیید مرجعیت آیتالله خمینى به سه سال تبعید محکوم شد که شش ماه آن را تحمل کرد. سال 52 به بندر گناوه تبعید شد که پس از شش ماه مجددا او را به دامغان تبعید مىکنند. در سال 1354 او را از مسجد الجواد تهران ربوده به زندان قزل قلعه منتقل کردند که 48 روز آن در انفرادى بود. در اردیبهشت سال 57 فرزندش حسین خزعلى در قم توسط نیروهاى گارد رژیم پهلوى به شهادت رسید. در دوران انقلاب اسلامى، بالاخص حضور در شوراى نگهبان، ایشان را به عنوان یکى از فقهاى والامقام معرفى و متمایز کرده است. از آثار ایشان: تفسیر سوره فاتحۀالکتاب مىباشد اخیرا مشغول تدوین و تألیف یک دوره کامل تفسیر قرآن به زبان عربى هستند.
2. آیتالله عبدالرحیم ربانی شیرازى، فرزند بمانعلی در 1301 ﻫ ش در شیراز متولد شد. پس از طى مقدمات علوم و معارف دینى در 1327 به قم عزیمت کرد و در درس آیات عظام سیدحسین بروجردى و مجاهدى شرکت کرد تا به درجه اجتهاد رسید. آیتالله ربانى شیرازی از سال 1320 فعالیت سیاسى خود را آغاز کرد و به عضویت حزب برادران جنوب به رهبرى آیتالله سید نورالدین حسینی شیرازى درآمد. در آن سالها مبارزهاى سخت را علیه فرق منحرف صوفیه، بابیه و بهائیه شروع کرد که در اثر آن تنها در سروستان 80 نفر به دین اسلام گرویدند و تا سال 1325 ش عضو این حزب بود. پس از وفات آیتالله بروجردى وى اولین کسى بود که مرجعیت و زعامیت سیاسى و دینى امام خمینى(ره) را مطرح کرد. در فاصله 1342 تا 1357 بارها دستگیر شد و به زندان افتاد و سالهاى طولانى را در زندانهاى رژیم سپرى کرد و یا در شهرهای فیروزآباد، کاشمر، سردشت و جیرفت تبعید بود. بیشتر اعلامیههایى که در فاصله 42 تا 57 به اسم حوزه علمیه قم منتشر گشت به وسیله ایشان نوشته شد. پس از پیروزى انقلاب اسلامى نماینده حضرت امام(ره) در استان فارس و نماینده مردم این استان در مجلس خبرگان قانون اساسى بود. همچنین از طرف امام به عنوان عضو فقهاى شوراى نگهبان منصوب شد. در 16 فروردین 1360 توسط گروه فرقان مورد سوءقصد قرار گرفت و خوشبختانه جان سالم به در برد. اما در 17 اسفند همان سال هنگامى که براى شرکت در جلسه شوراى نگهبان از شیراز عازم تهران بود دچار سانحه مشکوک رانندگى گردید و به لقاءالله پیوست. وى صاحب آثار و تألیفاتى نیز بود. از جمله 16 جلد تعلیقات بر وسائلالشیعه و نیز تعلیقات بر بحارالانوار و غیره....
رک: یاران امام به روایت اسناد ساواک، کتاب شانزدهم، آیتالله حاج شیخ عبدالرحیم ربانی شیرازی، تهران، مرکز بررسی اسناد تاریخی،1379
3. اصل: ذعیم
4. اصل: قالب
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان مازندران، کتاب 02 صفحه 339