تاریخ سند: 10 دی 1351
موضوع: جلسه منزل شیخ محمدتقی جعفرى یگانه شهرت قبلى شاطر جعفرى
متن سند:
به: 312 تاریخ:10 /10 /51
از: 20 ه 12 شماره: 17640 /20 ه 12
موضوع: جلسه منزل شیخ محمدتقی جعفرى یگانه شهرت قبلى شاطر جعفرى
بعد از ظهر روز 30 /9 /51 از ساعت 1800 الى 2100 جلسهاى با شرکت حدود پنجاه نفر که اغلب آنها از تیپ جوان بودند در منزل آقاى جعفرى یگانه واقع در میدان شاه کوچه حاجى قاضى پلاک 41 تشکیل شد ابتدا آیاتى از قرآن مجید که قبلاً روى نوار ضبط شده بود پخش شد و سپس آقاى جعفرى درباره مکاتب گوناگون و مقایسه آن با ادیان بحث کرد و در ساعت 2000 به وعظ خود پایان داد آنگاه جوانى به نام معتمد درباره مسائل مختلف دینى سئوالاتى کرد و در این جلسه یکنفر روحانى به نام انصارى نجفى که بنا به گفته خود در خیابان رى ایستگاه کوچه در دار سکونت دارد و در مسجد آقا واقع در خیابان رى نیز هفتهاى چهار روز از ساعت 1800 الى 2000 به تدریس زبان عربى میپردازد، حضور داشت و این شخص خیلى با جعفرى صمیمى به نظر میرسید ضمناً یکى دیگر از شرکت کنندگان آقاى طریقى دانشجوى رشته حسابدارى میباشد که مجلهاى به نام الفکر الاسلامى بقلم آقاى دکتر عباس مهاجرانى1 واعظ را مطالعه میکرد و با تمسخر میگفت بهتر بود اسم این مجله را الفکر الامریکائى میگذاشتند و یک شخص دیگر نیز به نام حسن قاضى شناخته شد که جعفرى از او خواست هر کسى از دوستانش فرصت دارد وسط هفتهها بیایند مطالبى را که در کتب مختلف علامت گذارى کرده است پیاده کنند تا او از آن مطالب براى نوشتن کتاب شرح مثنوى مولوى2 استفاده کند ضمناً سخنرانى جعفرى را آقاى حسن قاضى روى نوار ضبط کرده است و در بین راه نیز طریقى از حضار پرسیده است میگویند دکتر مناقبى3 سازمانى است؟ دوستش اظهار بى اطلاعى کرده است.
نظریه شنبه. نظریه ندارد.
نظریه یکشنبه. 1ـ طریقى تصور میرود همان عبدالحسین فرزند اسداله کسى باشد که اخیراً از طرف کمیته مشترک ضد خرابکارى دستگیر و چند روزى بازداشت شده است ضمناً هر گونه سئوالى از طریقى بشود موجب شناسائى منبع خواهد شد.
2ـ گزارش تسلیمى منبع به احتمال یقین صحت دارد.
آمال
نظریه سهشنبه. نظریه یکشنبه مورد تأیید است.
سپاهى
نظریه چهارشنبه. نظریه یکشنبه مورد تأیید است.
دانشور
در پرونده 97060 بایگانى شود. 12 /10 /51
توضیحات سند:
1. دکتر عباس مهاجرانى متولد همدان، روحانى نما، پس از اخذ دکتراى معقول و منقول به تدریس در آموزش و پرورش پرداخت. در سوابق سیاسى وى در دوران ملى شدن نفت تظاهر به مبارزه و انتقاد از اوضاع کشور دیده مىشود ولى در سال 1339 ساواک وى را مورد تحبیب قرار داده و در دوران حکومت على امینى سخنران تمام مجالس منعقده از سوى دولت در مساجد و تکایا بود.
در سال 43 مهاجرانى در مجلس ختم حسنعلى منصور نخستوزیر عاقد قرارداد ننگین کاپیتولاسیون که توسط مبارزان مسلمان به مجازات اعدام انقلابى رسید، شرکت کرده و در مدح او و خدماتى که به شاه ایران نمود سخنرانى کرد. در یک سند ساواک چنین آمده است: «یاد شده از وعاظ کاملاً موافق دولت و در سال 1357 به عنوان مدیر کل سپاه دین در سازمان اوقاف بوده و در اکثر مراسم نیایش و مجالس همه ساله روضه دربار و... شرکت مىنموده است». مهاجرانى در سال 1350 مجله «الفکر الاسلامى» را راهاندازى کرد. وى تا پایان عمر رژیم شاه به عنوان نمونهاى از «وعاظ السلاطین» در مجالس و محافل خارجى و داخلى وابسته به رژیم شرکت مىنمود. این روحانى نماى فاسد دربارى با پیروزى انقلاب اسلامى به خارج از کشور گریخت و به ضد انقلابیون پیوست.
2. استاد علامه آیتاللّه جعفرى(ره) مجموعه 15 جلدى کتاب «تفسیر و نقد و تحلیل مثنوى» را طى سالهاى 1349 تا 1357 نگاشته و منتشر ساختند.
3. از روحانى نمایان بد نام و همکار ساواک رژیم شاه که از طرف جامعه روحانیت و اقشار متدین و متعهد طرد و نفى گردید.
منبع:
کتاب
استاد علامه محمدتقی جعفری تبریزی به روایت اسناد ساواک صفحه 137