صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: شیخ غلامحسین حقانی

تاریخ سند: 1 اسفند 1353


موضوع: شیخ غلامحسین حقانی


متن سند:

از : 17/ ه به : 312 شماره : 13815/ ه 1 در جلسه ای که شب جمعه مورخ 24 /11 /53 در مسجد کوفه بندر عباس تشکیل گردیده بود نامبرده بالا به عنوان سخنران جلسه اظهار داشت امشب درباره سئوالی که شده (چرا رادیو و تلویزیون حرام است) ـ بحث می کنم وی اظهار داشته وقتی رادیو و تلویزیون اختراع شد هدف این بود که از این وسیله برای کارهای درست استفاده شود نه بطور غیر صحیح متأسفانه برنامه رادیو و تلویزیون، ما خیلی خراب است و آموزنده نیست و دستهائی در پشت پرده وجود دارد که باعث خرابی برنامه های آن شده است که چنانچه به آن اشاره شود بحث زیادی دنبال دارد.
لیکن هدف اصلی رادیو و تلویزیون همانطوری که در جلسه هفته گذشته اشاره کردم درباره موسیقی که روح و استعداد جوانان را از بین می برد و نمی گذارد جوانان ما تحرک داشته باشند و کارهای دیگر، زیرا رادیو وتلویزیون ما برای مقاصد دیگر استفاده می شود نه برای آموزش مردم و اجتماع، چون نوع بهره برداری صحیح، نمی باشد پس با این کیفیت رادیو و تلویزیون حرام است.
مشارالیه سپس در دنباله صحبتهایش در پاسخ این سئوال که چرا قرآن به زبان عربی است اظهار داشته امیدواریم که روزی زبان عربی زبان بین المللی شود زیرا متأسفانه ما غرب زده شده ایم چون یکی از روشهای استعمار زبان کشوری است و چنانچه در نظر داشته باشند کشور دیگری را استثمار کنند زبان خود را به آنها تحمیل می کنند و با توجه به اینکه ما غرب زده شده ایم حاضریم به هر قیمت که شده زبان انگلیسی یاد بگیریم نه زبان عربی نظریه شنبه : منظور یادشده از اینکه رادیو و تلویزیون برنامه صحیحی ندارد این بود که برنامه ها بیشتر برای هدفهای دیگر استفاده می شود و تحمیل شده است؟ نظریه یکشنبه : خبر صحت دارد و به شنبه آموزش داده شده که ضمن شرکت در جلسات بعدی از متن سخنرانی های وی آگاهی حاصل و نتیجه را گزارش نماید.
بیضاء نظریه چهارشنبه : مراقبت از شیخ حقانی توسط شنبه ادامه خواهد یافت.
ثابت نظریه جمعه : نظریه چهارشنبه مورد تائید است.
دایره عملیات ـ آقای باقری 11 /121

منبع:

کتاب شهید حجت‌الاسلام حاج شیخ غلامحسین حقانی به روایت اسناد صفحه 199


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.