صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

درباره: درباره وضع کلی منطقه

تاریخ سند: 17 آذر 1357


درباره: درباره وضع کلی منطقه


متن سند:

از: قزوین تاریخ:17 /9 /1357
به: زنجان شماره: 2411 /23ﻫ
درباره: درباره وضع کلی منطقه

پیرو شماره 2410 /23ﻫ 16 /9 /57 دکاکین و مغازه‌های بازار و خیابان‌‌ها به کلی تعطیل می‌باشد روحانیون به عنوان اعتراض از محدود نمودن مجالس عزاداری آنان در امام‌ زاده سلطان سید محمد با عده‌ای در حدود 4000 هزار نفر متحصن و عنوان نمودند تا محدودیت مجالس وضع از طرف فرمانداری نظامی‌ملغی اعلام نگردد از تحصن خارج نخواهند شد شب را به همان طریق با دادن شعارهای بسیار زننده به صبح رساندند سرانجام [با] ارتباط فرمانداری نظامی‌قرار شد مجلس عزاداری صبح خود را که در مسجد شاه منعقد شده برگزار نمایند سپس متحصنین به شکل راه‌پیمائی از محل مذکور خارج و به سمت مسجد شاه برای حرکت و در مسجد تجمع نمودند و جمعیت محدود به 11000 هزار نفر افزایش یافت در این محل به شعارهای ضدملی و تحریک آمیز توام با سخنرانی‌های حاد واعظین ادامه داشت و بالاخره ساعت 30 /11 اجتماع به منظور پراکنده شدن از مسجد خارج شدند و تمام این مدت مأمورین فرماندار نظامی‌مراقب اوضاع بودند در این مدت اتفاق قابل عرضی به غیر از مجروح شدن یک نفر استوار از مأمورین فرمانداری نظامی‌که در گزارش پیروی به عرض رسید و سرقت اسلحه‌های وی رخ نداده‌ است حال مجروح فعلاً وخیم نمی‌باشد به طورکلی اوضاع ظاهراً آرام ولی در باطن متشنج و انتظار و حوادث در روزهای آینده متصور است. ولی چون فرماندار نظامی‌پیش‌بینی‌های لازم را در مقابل هر نوع حوادثی نموده‌ است نگرانی در این زمینه وجود ندارد ضمناً به طوری که گفته می‌شود آیات ثلاث1 قم اعلامیه‌ای صادر و طی آن متذکر شده‌اند که دولت حکم کرده‌ است مأمورین به مردم تیراندازی نکنند و بگذارند مردم به فعالیت خود ادامه دهند که این موضوع مورد تقویت روحی تظاهرکنندگان شده ‌است.
رئیس ساواک قزوین انصاری
گوینده: ثبتی
گیرنده: قنبری
ساعت 20 /12

توضیحات سند:

1. آیات ثلاث اشاره است به آیت‌الله العظمی‌گلپایگانی، آیت‌الله العظمی‌مرعشی نجفی و آیت الله کاظم شریعتمداری.

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان قزوین، کتاب 4 صفحه 325


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.