صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: منشی‌زاده دبیر دبیرستان صنعتی دامغان

تاریخ سند: 4 اسفند 1356


موضوع: منشی‌زاده دبیر دبیرستان صنعتی دامغان


متن سند:

از: 14/ﻫ تاریخ: 4 /12 /2536[1356] 13561204
به: 312 شماره: 35216 /14ﻫ
موضوع: منشی‌زاده دبیر دبیرستان صنعتی دامغان

منشی‌زاده دبیر دبیرستان صنعتی دامغان بین محصلین به نفع مارکسیست‌های اسلامی1 تبلیغ می‌کند و به دانش‌آموزان مقاله‌های سیاسی می‌‌دهد.2
نظریه شنبه . نظری ندارد.
نظریه یکشنبه . با توجه به دسترسی شنبه، خبر به احتمال قوی صحت دارد. ضمناً چندی قبل هم یکی از دبیران به نام شاهورانی چنین کار[ی] را بین دانش‌آموزان انجام می‌داده که از آموزش و پرورش دامغان اخراج گردیده است.
نظریه سه‌شنبه . مشخصات کامل منشی‌‌زاده متعاقباً تقدیم می‌گردد و 14/ﻫ در جریان اعمال و رفتار وی قرار گرفته؛ وصول هرگونه خبری در این زمینه به موقع به عرض خواهد رسید.
نظریه 14/ﻫ . نظریه سه‌شنبه مورد تأیید است.
در ساعت 0900 روز 8 /12 سال 36 به بخش 312 واصل گردید.
آقای کارآموز. 9 /12

توضیحات سند:

1. رژیم شاه که قصد داشت با ایجاد وحشت از اردوگاه کمونیستی، بخشی از نیروهای مذهبی را از صحنه‌های مبارزاتی خارج نماید، با ابداع اصطلاح «مارکسیست اسلامی» به این مسئله دامن زد تا مردمی را که در مساجد و حسینیه‌ها و کوچه و خیابان‌ها علیه او به میدان آمده بودند، وابسته به مارکسیست‌ها معرفی کند. این مسئله به میزانی فراوانی یافت که امام خمینی(ره) در مصاحبه‌ی مورخه 4 اردیبهشت 1357 با لوسین ژرژ، خبرنگار روزنامه فرانسوی لوموند، در پاسخ به سئوال او که پرسید: « درباره لفظ «مارکسیسم اسلامى» که رژیم مرتباً استعمال مى‌کند، چه فکر مى‌کنید؟ آیا با دستجات چپ افراطى روابط سازمانى دارید؟» فرمود:
« این شاه است که اصطلاح مذکور را به کار برده است و اطرافیانش از او تبعیت کرده‌اند. این مفهوم، مفهومى نادرست و حاوى تناقض است و براى از اعتبار انداختن و از بین بردن مبارزه مردم مسلمان ما بر ضد رژیم شاه است. مفهوم اسلامى که بر اساس توحید و وحدانیت خداوند بنا شده است، با ماتریالیسم در تضاد است. اصطلاح «مارکسیسم اسلامى» یک اصطلاح خلاف حقیقت است. به عبارت دیگر، شاه و دستگاه تبلیغاتى‌اش از اتحاد «ارتجاع سیاه» و «خرابکارى سرخ» نیز هدفى را که گفتیم تعقیب مى‌کند؛ بدین‌ معنا که وى مى‌خواهد مردم مسلمان را وحشتزده سازد و بذر ابهام را در آنها بپراکند، تا مخالفتشان را نسبت به رژیم که جامع و غیر قابل بحث و انکار است، از میان ببرد. هیچ گاه میان مردم مسلمانى که بر ضد شاه در حال مبارزه‌اند و عناصر مارکسیست افراطى یا غیر افراطى، اتحاد وجود نداشته است. من همواره در اعلامیه‌هاى خود خاطرنشان ساخته‌ام که مردم مسلمان بایستى در مبارزه خود همگون و متجانس باقى بمانند و از هر نوع همکارى سازمانى با عناصر کمونیست بر حذر باشند. بدین ترتیب با اتحاد بین تمام مسلمانان است که ما با شاه مبارزه مى‌کنیم و خواهیم کرد؛ و به همین دلیل است که شاه سعى دارد مبانى مبارزه‌اى ما را وارونه جلوه دهد.»
صحیفه امام . ج ‌3 . ص 366
2. اداره کل سوم پس از دریافت این خبر، موضوع را مورد پیگیری قرار داده که ساواک سمنان طی شماره 2168 /14 ﻫ - 3 /4 /37 در پاسخ نوشته است: «تا کنون گزارشی که دال بر فعالیت وی باشد واصل نگردیده، علیهذا با عنایت به نظریه یکشنبه ذیل گزارش خبر شماره 3474 /14ﻫ - 12 /11/ 36 کماکان مراقبت به وسیله منبع 2235 از نامبرده ادامه داشته که در صورت وصول هر نوع خبر، چگونگی به موقع به استحضار خواهد رسید.» بخش ضمائم

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک / استان سمنان - کتاب 2 صفحه 222

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.