صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : جلسه بحث و تفسیر هفتگی مسجد جلیلی

تاریخ سند: 23 بهمن 1345


موضوع : جلسه بحث و تفسیر هفتگی مسجد جلیلی


متن سند:

از : 20 ه 2 به : 312 شماره : 28768 /20 ه 2 ساعت 1830 روز جمعه 21 /11 /45 جلسه بحث و تفسیر مسجد جلیلی واقع در خیابان ایرانشهر با حضور عده ای از طبقات مختلف مردم و عناصر طرفدار نهضت آزادی تشکیل گردید.
افراد شناخته شده عبارتند از محمدرضا مهدوی معروف به کنی ـ خلیل شالچی ـ محمد مهدی اندوهی ـ احمد عدنانی ـ احمد کرم سلطانی1 ـ احمد فراهانی ـ احمد رضائی ـ شیرازی ـ محمدرضا توانا ـ فتوت.
پس از ختم نماز جماعت توسط محمدرضا مهدوی افراد به ترتیب وارد کتابخانه مسجد محل تشکیل جلسه شدند و پس از صرف چای در حدود ساعت 1900 آیاتی چند از قرآن مجید وسیله شالچی قرائت و به وسیله یک نفر دانش آموز ترجمه گردید و بعد قسمتی از نهج البلاغه توسط فتوت قرائت گردید و در ساعت 1920 مهدوی بحث خود را به دنبال گفتار هفته های قبل تحت عنوان اعجاز پیغمبران شروع و طی یک ساعت بحث مفصلاً تشریح نمود که پیغمبران فقط کارشان اعجاز کردن نبوده و یا نیامده بودند که برای مردم هر روز بساط معرکه گیری به پا کنند بلکه معجزاتی که نمودند در مراحل مقتضی بوده است و اصولاً در قرآن کلمه ای راجع به معجزه نداریم نام معجزات فقط عنوان آیاتی است که آن آیات را آیات بینه می نامند و آن هم دلیل و برهان برای آن عده ای است که در قبول مسلمانی لجاجت نموده و منتظر چنین کراماتی از پیغمبران بودند.
وی آنگاه برای شاهد بحث خود آیاتی درباره بنی اسرائیل از سوره بقره آیه 61، 62 و 64 بیان و راجع به کوه طور مثال زد که از جا کنده شد و بر سر آن گروه قرار گرفت و اضافه نمود این بحث فقط برای آن عده ای است که قرآن و پیامبران را قبول دارند ولی می گویند اعجاز در قرآن وجود ندارد و قبول نداریم.
در ساعت 2030 این بحث خاتمه یافت و پس از صرف چای سؤالاتی درباره پیشرفت علم در عصر حاضر و متوقف کردن سیر زمان در سن انسان که دانشمندان می توانند انسان را زیر درجات صفر برای مدت ها نگهدارند و پس از آن دوباره به حال اول در آورند نمودند و گفتند این که می گویند مرگ در دست خدا است در این باره چه می گویید مهدوی این پیشرفت های علم را دال به تشخیص پی به علم حقیقی و خداشناسی بهتر پاسخ داد و ولی عصر (ع) را شاهد زنده ای معرفی و اصحاب کهف را مثال زد.
در ساعت 2100 مقاله ای توسط یک نفر دانشجو تحت عنوان دانشمندان اسلامی و معروفیت دانشمندان غرب (اروپا) در سیر تکامل علم به مدت 30 دقیقه خوانده شد و اشاره به علوم و داشتن وسایل بهداشت و وجود دانشمند در صدر اسلام و قبل از اسلام بین مسلمانان نمود و گفت در اسپانیا بنا به نوشته دانشمندان اروپایی که رسما اعتراف نموده اند قبل از اسلام این علوم به وسیله مسلمانان به وجود آمده بود و مرکز این علوم در اسپانیا بوده و از نظر داشتن بیمارستان های متعدد غرب و اروپا بیماران خود را به اسپانیا می آوردند سپس وی اشاره به مقام و دانشمندی حکیم عمرخیام نمود گفت شاید عده ای در اروپا و یا ایران خیام را فقط به عنوان رباعیاتش به نام یک شاعر بشناسند در صورتی که خیام دارای اکتشافاتی بی مانند است که خود مورخین غرب او را دانشمندی بزرگ می دانند وی اشاره به چند دانشمند دیگر ایرانی نمود و درباره هر یک به تفصیل بحث نمود این بحث در ساعت 2100 پایان یافت ضمنا از هفته قبل طرز اداره جلسه طبق برنامه جدیدی تعیین و به شرح زیر اجرا می گردد.
1ـ ساعت شروع جلسه همه هفته از ساعت 1900 تا 2130 می باشد ـ ابتدا تلاوت قرآن ـ ترجمه آیات تلاوت شده توسط یک نفر که قبلاً در نظر گرفته شده 3ـ گفتاری از نهج البلاغه 4ـ سخنرانی جلسه توسط مهدوی 5ـ پس از ختم سخنرانی طرح سؤالات و قرائت مقاله ای توسط یک نفر که قبلاً در نظر گرفته شده است ضمنا افرادی که عهده دار قرائت قرآن و ترجمه و نهج البلاغه و تهیه مقاله می باشند بایستی در ساعت 1930 روز چهارشنبه در مسجد جلیلی حاضر و با شخصی که مسئول تنظیم برنامه است تماس حاصل نموده و برنامه را او تهیه و بدست گوینده آن جلسه بدهد درست این برنامه مانند برنامه های رادیویی است که قبلاً تهیه می گردد و در هفته آینده سه نفر تعیین شده اند که در ساعت 1930 روز 4 شنبه در مسجد جلیلی حاضر تا شخصی که عهده دار تنظیم و تهیه برنامه ها است برنامه هر یک را به آنها بدهد.
اصولاً آیاتی که موافق با نیات و هدف جلسه باشد مانند ستمگران و حکام جابر و کسانی که داعیه مردم داری دارند و امثال این آیات را تهیه می نمایند و ترجمه آن هم خواه ناخواه معلوم است.
گفتار نهج البلاغه را نیز به همین طرز تهیه می نمایند.

توضیحات سند:

1ـ احمد سلطانی (کرم سلطانی) فرزند محمدعلی در سال 1323 در تهران دیده به جهان گشوده و تا مقطع لیسانس حسابداری، تحصیل کرده است.
اولین گزارشی که علیه وی موجود است به سال 1339 یعنی شانزده سالگی او بازمی گردد.
کرم سلطانی در اکثر جلسات دادگاههای زندانیان سال 42 شرکت می کرد و در سال 43 نیز اعلامیه های آقایان میلانی و محلاتی را که به ریاست دادگاه تجدیدنظر ارتش نوشته بودند، پخش می کرد.
سلطانی در سال 1352 به عنوان حسابدار به استخدام وزارت فرهنگ و هنر درآمد و از جمله شرکت کنندگان پروپا قرص مسجد جلیلی و هدایت بوده است.

منبع:

کتاب آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی به روایت اسناد ساواک صفحه 56


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.