مقدمه
متن سند:
مقدمه:
ضمن مقدمهای کوتاه در جلد نخست تحت عنوان «جریان فکری وابسته به مهدی هاشمی» با بیان اعترافی از وی درخصوص «انفعالی» بودن جریان وی و دوستانش و برخورد بهموقع و قاطع حضرت امام(ره) با این جریان و زوایای فکری آن، روشن شد که هدف امام راحل(ره) از این اقدام سلب هرگونه امکان سازماندهی جریانهای فکری و فرهنگی معارض با شاخصههای گوناگون و نقاط مشترک، زیر چتر یک فرد و یا یک جریان بوده است. ازاینرو شناخت و شناساندن مبانی فکری مهدی هاشمی و عناصری که بهنوعی برداشتهای وی از مسایل فکری و فرهنگی را پسندیده، بدان دست یازیده بودند . در کنار سیر شکلگیری شخصیت فکری و نیز اساتید و منابع او - برای نسل جوان بایسته مینمود.
این جریان در بعد اخلاقی نیز گذشته از آنکه عقدههای روانی و روحیه انتقامجویی افرادی را که از جهات مختلف خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی، پدید آمده بود جهت سیاسی میبخشید. با جذب این قبیل افراد و افراد فاسد و معلومالحال و نفوذ دادن آنان در ارگانها و دوایر دولتی و مراکز تربیتی و حوزههای علمیه سعی در تحکیم موقعیت و بسط و گسترش دایر قدرت خود داشت و طبعاً در دست یافتن به اهداف خویش، مسایل غیراخلاقی مباح شمرده میشد. و از همینجا پایه بدعت مفاهیمی چون: «بینش خطی»، «سیاسیکاری»، «مخفیکاری»، و «نگرش تاکتیکی به مبانی اخلاقی» نهاده شد. باورهای خاص این جریان به جذب نیرو و بسط و تعمیم بدعتهای غیراخلاقی در نظام ارزشی و الهی انقلاب بیشک نظام مقدس اسلامی را بهسوی نظامی غیراسلامی و صرفاً سیاسی سوق میداد که با حرکت اصولی امام خمینی(ره) در برخورد با این جریان، این روند متوقف شد؛ هرچند که متأسفانه وابستگان به این طیف درصدد برآمدند با رویکردی نو برخی بدعتهای مهدی هاشمی چون سیاسیکاری و برخورد خطی و... را ادامه دهند. او، خود درخصوص علت برخورد حضرت امام(ره) با برخی بدعتهای غیراخلاقی این طیف در متن انقلاب میگوید:
«وقتی انسان عینک خطی به چشم بزند از مسایل حوزه و تحولات حوزه گرفته تا مسایل رهبری، جنگ، اقتصاد، سیاست همه را با عینک خطی تحلیل میکند و من فکر میکنم که نظر حضرت امام مدظله در مورد خطری که نسبت به ما و جریان ما حس میکردند یکی از دلایلش همین باشد که مثلاً یک طیفی از روحانیون و جوانهای کشور از بچههای حزبالله مخلصانه دارند برای این انقلاب کار میکنند اینها کشیده بشوند به دیدگاههای افراطی خطی و با همهچیز بخواهند خطی برخورد بکنند این یک خطر مهمی بوده است که در اعمال و رفتار بینشهای ما مشخصشده [بود] و امام این را حس کردند.1 »
ازاینرو در این مجلد و در تلاش برای به تصویر کشیدن مبانی غیراخلاقی و بدعتهای این جریان «شناخت شکلگیری شخصیت اخلاقی مهدی هاشمی چون چگونگی شکلگیری شخصیت فکری وی با استناد به اعترافات وی پیش از دو بخش «بروز صفتهای اخلاقی در ساختار تشکلات و طیف مهدی هاشمی» و نیز جلوه بروز صفتهای غیراخلاقی در فعالیتهای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی» ضروری به نظر میرسید که امید است آیینه عبرتی برای همه جوانانی باشد که درصدند با ورود به مسایل سیاسی و اجتماعی، این نظام مقدس را یاری دهند. ان شاء الله
والسلام
اداره کل اطلاعات استان اصفهان
توضیحات سند:
1. کالبد شکافی انحراف، نوار ۱۰
منبع:
کتاب
بنبست - جلد دوم / مهدی هاشمی مبانی اخلاقی صفحه 7