تاریخ سند: 5 اسفند 1351
[موضوع:] ناصر مکارم شیرازی
متن سند:
[از:] 20 ﻫ 12 [تاریخ:] 5 /12 /1351
[به:] 312 [شماره:] 19407 /20 ﻫ 12
[موضوع:] ناصر مکارم شیرازی
نامبرده بالا در ساعت 1900 روز 29 /11 /51 در مسجد حضرت امیر واقع در خیابان امیرآباد شمالی به منبر رفت و به سؤال یکی از حضار درباره شرایط محیط زیست موجودات زنده پاسخ داد و گفت خداوند دو نوع وحی برای موجودات زنده فرستاده که اولی وحی تشریعی است و مربوط به پیغمبران میباشد. دومی وحی تکوینی است که تمام موجودات (حیوانات) از آن برخوردارند و همیشه با الهام از این وحی، وقوع حوادث ناگوار و سرما و گرما را پیشبینی میکنند و انسان که خود را اشرف مخلوقات و برتر از همه موجودات میداند مثلاً قادر نیست با وسایل موجود به درستی تغییر هوا را پیشبینی نماید. آیا کدام یک از دنیای متمدن و پیشرفته امروزی توانسته است فقر و بیکاری و گرسنگی را در کشور خود کاملاً از بین ببرد و استعمار دیگران نشود و یا دیگران او را استعمار نکنند و مانند زنبور عسل از وحی الهی برخوردار باشد و مستقلاً زندگی کند. شما یک کشور را به من نشان بدهید که در آن بیعدالتی و تبعیض و استعمار و فقر و گرسنگی وجود نداشته باشد. در کشور خودمان هستند کسانی که در تابستان و زمستان از گرسنگی میمیرند تا چه رسد به کشورهای متمدن دیگر. حالا انسان با چنین شرایطی چطور میتواند خود را اشرف مخلوقات بداند در صورتی که به اندازه یک زنبور عسل قادر به تأمین وضع زندگی خود نیست. در قرآن آیهای وجود دارد که میگوید زنبوران عسل هم با یک قانون برای بهسازی و ایجاد یک محیط سالم و کار یکسان فعالیت میکنند. اگر زنبوری برخلاف قانون رفتار کند بقیه او را از محیط سالم خود طرد میکنند، حالا کدام یک از کشورهای متمدن چنین محیط سالمی به وجود آوردهاند. بعضیها میگویند که این محیط مدینه فاضله نیست که بتوان دین اسلام را به طور دقیق و صحیح پیاده کرد. باید گفت به تدریج میتوان همه کارها را اصلاح نمود و آنگاه داستان مسلمان شدن دو قبیله عرب در زمان حضرت محمد را بیان داشت و از حضار درخواست کرد که بیشتر به مسائل دینی توجه کنند و به وعظ خود خاتمه داد.
نظریه یکشنبه. به صحت گزارش شنبه میتوان اعتماد نمود.
نظریه سهشنبه. نظریه یکشنبه مورد تأیید است.
نظریه چهارشنبه. نظریه یکشنبه تأیید میشود.
منبع:
کتاب
آیتالله العظمی ناصر مکارم شیرازی به روایت اسناد ساواک - کتاب اول صفحه 577