تاریخ سند: 30 خرداد 1342
متن سند:
س ـ با احراز هویت شما ملتزم به راستگوئی هستید.
ج ـ بله ملتزم به راستگوئی هستم محمدصادق صادقی
س ـ علت دستگیری و اتهام شما چه بوده که باعث دستگیری شما بوسیله مأمورین
انتظامی است.
ج ـ بنده علت دستگیری را نمی دانم آنها که بنده را گرفته اند باید آنها بیان کنند.
محمدصادق صادقی
س ـ نحوه تماس شما با آقای آیت الله خمینی چه بوده و آیا ایشان را به عنوان مرجع
تقلید قبول دارید.
ج ـ تماس حقیر با ایشان به این
جهت بوده که ایشان یکی از اساتید
درس بنده بودند ـ البته حضرت
آیت الله العظمی آقای خمینی را بنده
مرجع تقلید می دانم.
محمدصادق
صادقی
س ـ در مورد منظور خود از
عکسبرداری عده ای طلاب
که در بیمارستان فاطمی قم
بستری بوده اند چه بوده
است؟ مشروحا بیان نمائید.
ج ـ عکسبرداری از طلاب برای این
منظور بود که یادگاری داشته باشیم.
محمدصادق صادقی
س ـ در این ایام سوگواری
عاشورا شما چند مرتبه در قم با آقای آیت الله خمینی تماس گرفته و دستوراتی که
ایشان به شما دادند چه بود و آیا کلیه اعلامیه های منتشره از طرف ایشان بدست شما
می رسد و شما آنها را مطالعه کرده اید و نسبت به مفاد آن مؤمن می باشید ضمنا
بفرمائید این اعلامیه ها به چه وسیله به دست شما می رسد و در بالای منبر شما در
مورد مفاد نشریات مذکور توجیه و تفسیرهایی داشته اید.
ج ـ بنده در ایام عاشورا از اول ماه محرم بنا به دعوت اهالی تفرش در آنجا بودم و در ایام سوگواری با
ایشان تماس نداشتم لکن اعلامیه های قبل از محرم ایشان را بنده دیده بودم و از منزل ایشان به بن
دادند چون ایشان از مراجع می باشند مقلد تابع مجتهد است و حرف ایشان را نمی تواند رد نماید.
س ـ مجالس وعظ و خطابه شما در این مدت سوگواری در چه حدودی دور می زند و
سخنانی که بالای منبر بیان می کردید در چه زمینه ای بود.
ج ـ راجع به مسائل دینی صحبت می کردم و در اطراف وقایع کربلا بود.
محمدصادق صادقی
س ـ انتقاداتی که از وضع فعلی دولت می کردید چه بود با ذکر نمونه ای از این
انتقادات بیان بفرمائید.
ج ـ بنده انتقاد از دولت را یادم نیست کرده باشم لکن کارهای دولت اگر خلاف شرع مقدس اسلام
و قانون اساسی نباشد حقیر با آن
موافقم.
محمدصادق صادقی
س ـ شما به غیر از آقای
آیت الله خمینی با کدام یک از
آقایان روحانیون و علماء
تماس و آشنائی داشته و
دارید؟
ج ـ با آقایان مراجع دیگر بنده
آشنائی دارم و از آن جمله حضرت
آیت اللهالعظمی میلانی و حضرت
آیت الله شریعتمداری و آیت الله
خوانساری1 و آیت الله نجفی2
می باشند.
محمدصادق صادقی
س ـ به نظر شما مواد ششگانه
پیشنهادی از طرف
اعلیحضرت همایون و
تصویب آن از طریق مراجعه به آراء عمومی چه بوده و در مورد تساوی حقوق نسوان
چه نظری دارید و آیا این متن را برخلاف نصوص قرآن و قوانین شرعی میدانید.
ج ـ چون مقلد تابع مجتهد می باشد لذا نظریه حقیر در این موضوعات تابع مراجع است نظریه
همان نظریه مراجع است البته واضح است هر اصلاحی که در مملکت واقع می شود اگر مطابق شرع
مقدس اسلام باشد مسلمان با آن موافق است.
الاحقر صادق صادقی
س ـ مراتب فوق را چگونه گواهی می نمائید.
ج ـ به وسیله خط و امضاء خود تصدیق می نمایم.
محمدصادق صادقی
توضیحات سند:
1ـ آیه اللّه سیداحمد خوانساری
فرزند حاج سید یوسف در 18
محرم 1309 قمری در شهر
خوانسار متولد شد.
مقداری از
ریاضیات و علوم مقدماتی و
سطح را در زادگاهش فرا گرفت و
سپس برای ادامه تحصیل به
اصفهان رفت.
در آن شهر از درس
آیات عظام حاج میرمحمد صادق
مدرس اصفهانی و آخوند
ملاعبدالکریم گزی و میرزا
محمدعلی تویسرکانی، خارج فقه
و اصول خوانده و برای تکمیل
معلومات خود به نجف عزیمت
نمود و در آنجا دو سال در درس
مرحوم آخوند خراسانی و چندین
سال هم در درس مرحوم حاج سید
محمدکاظم یزدی و آیت الله نائینی
و استادان دیگر شرکت جست تا به
مدارج عالیه رسید.
در سال
1345 هجری قمری به ایران
مراجعت کرد و با اقامت در اراک
از محضر آیت الله عبدالکریم
حائری استفاده های علمی
فراوانی برد.
بعد از انتقال حوزه
علمیه از اراک به قم بعد از
مدتی وی نیز به قم آمد و نماز
جماعت فیضیه به ایشان واگذار
شد.
در سال 1329 به
درخواست مردم تهران و امر
آیت الله بروجردی در تهران
ساکن شد و بیش از سه دهه یکی
از مراجع متنفذ تهران و منشأ
خدمات مؤثری گردید.
در
ابتدای نهضت مردم ایران در
جریان انجمنهای ایالتی و
ولایتی حضور یافت ولی به
تدریج از عرصه سیاسی کناره
گرفت.
هر چند که مستقیم و
غیرمستقیم در جهت حمایت از
مبارزان تلاش می نمود.
آیت الله
سید احمد خوانساری در سال
1362ش دارفانی را وداع گفت
و با تشییع جنازه ای باشکوه
در تهران و قم در مسجد بالاسر
حضرت معصومه (س) به خاک
سپرده شد.
2ـ آیت الله سیدشهاب الدین
مرعشی نجفی روز 20 صفر
1315 در نجف اشرف و در
خانواده ای روحانی به دنیا آمد.
تحصیل علوم متداول در حوزه
را از کودکی آغاز کرد.
مقدمات
را نزد پدرش سید شمس الدین
محمود مرعشی نجفی و علم
تجوید قرآن را در محضر شیخ
نورالدین بکتاشی فراگرفت.
دوره سطح را در محضر
میرزامحمدعلی رشتی، میرزا
محمود شیرازی و شیخ
محمدحسین تهرانی خواند.
پس
از آن به کاظمین رفت و نزد آقا
سید حسن صدر فقه و حدیث و
رجال و در محضر شیخ مهدی
خالصی فقه و اصول را خواند.
دوباره به نجف بازگشت و نزد
شیخ محمدجواد بلاغی و شیخ
محمداسماعیل محلاتی به تلمذ
کلام و تفسیر پرداخت.
همچنین
مدتی از درس اخلاق شیخ
مرتضی طالقانی بهره مند شد.
ایشان در 1342 ق از نجف به
تهران آمد و در محضر آقا
حسین نجم آبادی، شیخ عبدالنبی
نوری به فراگیری عرفان، علوم
عقلی و ریاضیات پرداخت.
یک
سال بعد به قم رفت و به دستور
آیت الله شیخ عبدالکریم حائری
مؤسس حوزه علمیه قم در این
شهر سکونت و به تدریس همت
گماشت.
آیت الله مرعشی در
جوانی به مقام اجتهاد نایل آمد و
مدرسان مشهور همچون
ضیاءالدین عراقی، فشارکی،
یثربی کاشانی، شیخ عبدالکریم
حایری یزدی و میرزامحمد
حسین نائینی به وی اجازه
روایت و اجتهاد داده اند.
ایشان پس از فوت آیت الله
بروجردی به عنوان یکی از
مراجع مطرح شدند.
از جمله
اقدامات فرهنگی و علمی مهم
وی تأسیس یک کتابخانه
عمومی در قم است که در نوع
خود در جهان اسلام کم نظیر
است.
فعالیت سیاسی ایشان از
سال 1341 ش آغاز شد.
مانند
بیشتر علمای مشهور قم با لایحه
انجمن های ایالتی و ولایتی
مخالفت کرد.
در ماجرای قیام
15 خرداد و حوادث پس از آن
از طریق انتشار اعلامیه رژیم
را نسبت به اقدامات ضد
اسلامی و خشونت بار مورد
انتقاد قرار می داد.
با اوج گیری
انقلاب اسلامی در سال های
1356 ش و 1357 ش ایشان با
اعلامیه های متعدد به رفتار
دولت اعتراض می کرد.
پس از
پیروزی انقلاب اسلامی نیز
همواره از نظام اسلامی حمایت
می کرد.
آیت الله مرعشی نجفی
روز 8 شهریور 1369 بر اثر
سکته قلبی در 96 سالگی رحلت
کرد.
منبع:
کتاب
آیتالله محمدصادق خلخالی به روایت اسناد ساواک صفحه 19