صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: بازداشتگاه موقت

تاریخ سند: 30 مرداد 1357


موضوع: بازداشتگاه موقت


متن سند:

شماره: 4779 /2 ﻫ 2 تاریخ:1 30 /5 /2537[] 0530
از: سازمان اطلاعات و امنیت مازندران
به: مدیریت کل اداره سوم 303
موضوع: بازداشتگاه موقت
بازگشت به شماره: 339 /303 ـ 30 /4 /37

برابر اعلام سازمان بابل، بازداشتگاه آن سازمان با استاندارد بازداشتگاه‌های مدرن تطبیقی ندارد و اضطراراً یکی از اطاق‌های تحتانی ساختمان با تعبیه درب آهنی برای این منظور در نظر گرفته شده که یک عدد تخت‌خواب آهنی با تشک و ملافه [ملحفه] و بالش و پتو در آن قرار دارد ضمناً ساختمان سازمان بابل استیجاری و قدیمی می‌باشد مقرر فرمائید در مورد بازداشتگاه مذکور نظریه اعلام نمایند.
رئیس سازمان اطلاعات و امنیت مازندران ـ رخشا
عطایی 29 /5 /37 طالقانی 30 /5 /37

توضیحات سند:

1. روز 30 /5 /57 اعلامیه بلندى در 10 بند از سوى جامعه مدرسین و طلاب حوزه علمیه قم منتشر شد و در آن شیوه‌اى تبلیغى رسانه‌هاى حکومت در انتساب فاجعه سینما رکس آبادان به مبارزان مسلمان توضیح داده شد. در بندى از این اعلامیه آمده است: «مردم مسلمان ایران که از داشتن یک مجلس ملى و قانونى و نیز از داشتن روزنامه و مطبوعات آزاد و حتى از یک صداى آزاد رادیویى و احزاب مردمى محروم مى‌باشند هرگاه براى بیان حقایق و طلب آزادى‌هاى از دست رفته و محو ظلم و استبداد به تظاهرات آرام و مشروع و قانونى پرداخته‌اند همواره با گلوله و آتش دژخیمان روبه‌رو شده‌اند و چون فاقد هرگونه اسلحه دفاعى مى‌باشند بغض و کینه خود را با پرتاب سنگى به شیشه‌اى من جمله به مراکز فساد... ابراز داشته‌اند.» و در بند دیگرى مى‌خوانیم: «در صفحات روزنامه‌هاى دولتى مى‌بینیم و از بلندگوهاى قاتلین مى‌شنویم که فاجعه آتش‌سوزى را به گردن مردمى که مخالف رژیم فاسد حاکم هستند بار مى‌کنند در صورتى که حقیقت غیر از این است.» این اعلامیه سپس با ترجمه کلمه «خرابکار» از نظر رژیم شاه نتیجه مى‌گیرد، خرابکار یعنى «مخالف استبداد، مخالف گناه، مخالف چپاول ملت، مخالف وطن‌فروشى، مخالف مشروب‌فروشى و رباخوارى، مخالف حزب واحدى که زمانى گفتند هر کس عضو آن نشود گذرنامه‌اش را زیر بغلش مى‌گذاریم برود هر کجا که مى‌خواهد.» و در انتها مى‌آورد که «چون در این ماه [رمضان] در سراسر ایران و تمام مجالس و مساجد و محافل عمومى و خصوصى سخن از دیکتاتوری‌های شاه و قوانین ضداسلامى و طریق برچیدن استبداد و مخالفت با قوانین سلطنتى مطرح بود لازم بود که مسیر سخن دگرگون شود و اذهان و افکار متوجه مطالب دیگرى باشد که زیانى دربرنداشته بلکه به نفع دستگاه جبار و خون‌آشام و سوزاننده مسجد و سینما باشد.» (اسناد انقلاب اسلامى، ج 4، صص 524 تا 528)

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان مازندران، کتاب 06 صفحه 91

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.