صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: هیئت جوانان انصارالمهدی

تاریخ سند: 22 تیر 1349


موضوع: هیئت جوانان انصارالمهدی


متن سند:

از: 20ﻫ 3 تاریخ: 22 /4 /1349
به: 316 شماره: 15971 /20ﻫ3
موضوع: هیئت جوانان انصارالمهدی

جلسه هیئت مذکور بعدازظهر روز 18 /4 /49 در منزل آقای سیروس شجاعیان وقاع در خیابان جهان‌پناه خیابان عارف پلاک 10 تشکیل شد حدود ساعت 2030 شخصی بنام جواد احمدی درباره مطبوعات آغاز سخن نمود و گفت امپریالیسم در راه خراب کردن افکار مردم و تخیلی نمودن آنها کوشش می‌کند. لومومبا در کنگو اعلام کرده بود استعمار برای فریب دادن ملت شایع کرده است که نزدیک الماس نروید، خطرناک است و استعمارگران از منافع آن کشور استفاده می‌نمودند. ناطق افزود مجله زن روز بنام دفاع از حقوق زن احکام حجاب را زیر پا گذاشته و بی‌حجابی را دلیل بر متمدن بودن می‌داند در آئین یهود و مسیحیت هم به مسئله حجاب اشاره شده و راهبه‌های مسیحی با لباس سرتا پا سیاه وارد اجتماع می‌شوند. مجله جوانان نیز افکار جوانان را متوجه متلک‌گوئی و دختربازی می‌نماید و استعمار با نشان دادن فیلمها نیز احساسات بیننده را تحریک می‌کند. عبدالمجید معادیخواه واعظ در پاسخ اظهارات احمدی گفت شما اولاً باید روشن می‌کردید مطبوعات یعنی چه و مطبوعات رکن چهارم مشروطیت است و مسئله دیگر اینکه بحثی را که انتخاب می‌کنید فرضاً استعمار یا مطبوعات بایستی در زمینه یکی از آنها سخنرانی کنید. آنگاه شجاعیان مطالبی در مورد لزوم احساس مسئولیت در اجتماع بیان داشت و در ضمن صحبت گفت فرضاً اگر به مسئله اتوبوس توجه کنیم و متوجه شویم که مردم از لحاظ اتوبوس در مضیقه‌اند باید بدانیم که این مسئولیت متوجه حکومت می‌شود که به تعداد کافی اتوبوس در اختیار مسافران قرار نداده است. بعد از گفتار شجاعیان شخصی که گویا نامش حمسی می‌باشد ضمن بحث درباره دین و سیاست گفت بقول آقای مهندس بازرگان سیاست چیزی است که اگر آنرا خارج از محافل سیاسی و در مجامع مذهبی ذکر کنیم حس کنجکاوی را برمی‌انگیزد سید قطب در کتابش به نام





دو مذهب می‌گوید دین اسلام یعنی انقلاب (انقلاب فکری، انقلاب اقتصادی و انقلاب در احساسات) انقلاب فکری برنامه اسلام است و ما باید خود را با آن تطبیق کنیم یک نفر مسلم کسی است که در زمان سلطان و حاکم جبار دم از عدل و عدالت بزند. معادیخواه در جوابش گفت اگر بخواهیم پی به معنی و مفهوم سیاست ببریم باید لغت‌نامه علامه دهخدا را باز کنیم و آنرا مطالعه کنیم اصولاً اگر گرداندن یک اجتماعی را می‌گویید سیاست اموری از قبیل تبعید، زندان، شکنجه، اعدام و قطع کردن دست جزو سیاست آن حکومت است. چون از اول خلقت عالم و بوجود آمدن حکومت سلاطین و زمامداران جبار و ستمکار بودند و اساس کارشان بر مبنای زور و ظلم و اجحاف بوده است و روی همین اصل یعنی بدبینی و خوف نسبت به سیاست در افکار مردم وجود دارد و تا اسم سیاست برده می‌شود وحشت احساس می‌گردد. جلسه موصوف در ساعت 2245 ختم شد تعداد شرکت‌کنندگان حدود 25 نفر و اشخاص شناخته شده عبارت بودند از محمد حسین‌زاده موحد. حسن حسین‌زاده موحد. محمد راستگو و حسن تراب (که مشغول طی دوره سپاه‌ دانش و در پادگان فرح‌آباد می‌باشد). علی‌نقی حاج کاظمی معروف به رحیم قزوینی و علیرضا کبیری ضمناً جلسه بعدی در تاریخ 25 /4 /49 در منزل آقای راستگو واقع در میدان خراسان کوچه [ناخوانا] پلاک 11 تشکیل خواهد شد.
نظریه شنبه: شنبه نظری ندارد
نظریه یکشنبه: یکشنبه نظری ندارد. آمال
نظریه چهارشنبه: نظری ندارد. نگهبان
21 /4 /49

منبع:

کتاب شهید حاج حسن حسین‌زاده موحد به روایت اسناد ساواک صفحه 238


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.