تاریخ سند: 26 آبان 1349
موضوع : اظهارات شیخ احمد کافی در مسجد صدرالاشراف
متن سند:
به : 316
از : 20 ه 3 شماره : 64949 /20 ه 3
نامبرده بالا در ساعت 2000 مورخه 18 /8 /49 منبر رفت و پیرامون اینکه
احکام اسلام تابع مصالح و مفاسد بوده و هر چیزی که در اسلام حرام شده دارای
هزاران ضرر و هر واجبی میلیونها فایده و مصلحت دنیوی و اخروی دارد صحبت
نموده و اظهار داشت که این
حقایق را جز خدا و رسول
کسی نمی داند ولی در دنیای
فعلی عده ای پیدا شده اند که
چه در ردیف متوسط و چه
در مقامات برجسته درباره
دین اظهار نظر کرده و فتوا
می دهند و برای ساکت
کردن مردم مدعی می شوند
که از وضع دین اطلاع کامل
دارند و برای اجرای قوانین
که منافع شخصی آنها را
تأمین می نماید به حربه دین
متوسل می شوند و این
قوانین را با احکام دین تطبیق
می دهند در حالی که روح
دین از این بدعت ها بی خبر است اگر چه می دانم مبارزه با این جنایات دیگر اثری
ندارد و کار از ریشه خراب است و امام زمان باید بیاید و با قدرت ولایت تمام
سازمانهای بی دینی را بکوبد و از نو یک تشکیلات صحیح به وجود بیاورد ولی این
طور که اینها برای هر چیز از قرآن مایه می گذارند باید منتظر بود هر کس خواست
دکه ای بگذارد آیه ای از قرآن نازل کند.
آنگاه ناطق داستانی گفت دایر بر اینکه
شیخی به دهی رفت که در آن دو طایفه زندگی می کردند و این دو طایفه با هم دشمن
بودند و پشت سر شیخ نماز می خواندند روزی شیخ آیه ای از قرآن تلاوت کرد که نام
داود و ابراهیم در آن بود و چون نام رؤسای قبیله اول ابراهیم و داود بود آنها باد در
دماغ انداختند که خدا در قرآن از ما اسم برده است لذا رئیس قبیله دوم نیز به شیخ
پول و نهار دادند و از او خواست که برای او هم آیه ای بخواند که اسم رئیس قبیله در
آن باشد شیخ چون چنین آیه ای در قرآن سراغ نداشت سکوت کرد لذا رئیس قبیله
شیخ را تهدید نمود که اگر اسم مرا نبری با بیل سرت را خواهم شکافت لذا شیخ طلبه
فردا شب آیه ای جعل کرد و اسم رئیس قبیله را در آن برد.
رندی سؤال کرد یا شیخ در
قرآن چنین آیه ای نداریم شیخ جواب داد گرز و بیل رئیس قبیله این آیه را نازل کرده
وقتی داستانش به اینجا رسید
مردم شروع به خندیدن
نمودند.
این جلسه در ساعت
2100 خاتمه یافت.
نظریه شنبه : تمام سخنان
گوینده حمله به تفسیر قرآنی
بود که بنا به دستور شهبانو
تهیه و چاپ گردیده و گوینده
با ذکر چنین داستانی به مردم
تلقین نمود که تطبیق مواد
انقلاب سفید با دستورات
دینی کار مزورانه ای بوده و
این اعمال به وسیله پول و
زور و تهدید انجام می شود.
نظریه یکشنبه : نظریه شنبه
مورد تأیید است.
آزرم
نظریه چهارشنبه : نظریه یکشنبه مورد تأیید است.
نگهبان
آقای صالحی ـ آقای اوانی
1ـ در گزارش روزانه درج شود.
2ـ اطلاعیه جهت شهربانی تهیه شود.
ـ احضار و به وی تفهیم شود در صورت ادامه این وضع ضمن ممنوع المنبر شدن تحت تعقیب قرار
خواهد گرفت.
4ـ ترتیبی داده شود اظهاراتش روی نوار ضبط شود.
27 /8
به فرموده ریاست اداره لزومی به ارسال خبر به شهربانی نیست.
ارائه شود در گزارش روزانه درج
شد 1 /9
توضیحات سند:
* تاریخ : 21 /8 /49
شماره : 6410 /20 /2
به : 316
از : 20 ه 3
موضوع : جلسه روضه خوانی
متشکله در مسجد سیدالشهداء
پیرو 17921 /20 ـ ه 3 ـ
11 /8 /49
بعدازظهر روز 19 /8 /49
جلسه روضه خوانی در مسجد
حضرت سیدالشهداء واقع در
تهران میدان گمرک خیابان شیر
و خورشید نرسیده به چهار راه
استخر دست راست اول خیابان
قوام تشکیل شد ابتدا سید
اسداللّه مدنی واعظ نماز
جماعت خواند سپس شیخی به
نام محمد محمدی که لاغر اندام
و دارای محاسن مشکی و
عینک ذره بینی می باشد بالای
منبر رفت و درباره معجزه
پیغمبر (ص) صحبت کرد و با ذکر
مصیبت به وعظ خود خاتمه داد.
تعداد شرکت کنندگان حدود 40
نفر بودند.
توضیح شنبه : برابر تحقیقات
معموله سید اسداللّه مدنی یکی
از روحانیون مقیم نجف می باشد
که تابستانها به ایران وارد و در
همدان زندگی می کند ولی در
سال جاری نتوانسته است
مجددا جهت رفتن به عراق
گذرنامه بگیرد و روی این اصل
در ایران ماندگار شده و به
توصیه شیخ احمد کافی در ماه
رمضان در مسجد فوق الذکر
نماز جماعت می خواند.
نظریه شنبه : شنبه نظری ندارد.
نظریه یکشنبه : نظریه شنبه
مورد تأیید است.
نظریه چهارشنبه : نظری ندارد.
نگهبان
منبع:
کتاب
حجتالاسلام حاج شیخ احمد کافی به روایت اسناد ساواک صفحه 283