صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

بازجوئی از شیخ ابوتراب عاشوری

بازجوئی از شیخ ابوتراب عاشوری


متن سند:

بازجوئی از شیخ ابوتراب عاشوری تاریخ۲۲/۴/۱۳۴۶

هویت کامل خود را به طور کامل بیان نمائید؟
نام: ابوتراب فرزند عباس شهرت عاشوری دارنده شناسنامه شماره ۳ صادره از حیدری دشتی و متولد ۱۳۱۴ شغل واعظ ساکن بوشهر- سنگی - متأهل هستم - دارای ۵ نفر اولاد می‌باشم - علم صرف و نحو را به پایان رسانیده‌ام مذهبم شیعه اثنی عشری می‌باشد.
س: آیا تعهد می‌کنید آنچه از شما سؤال شود پاسخ حقیقت شما در ماه‌های محرم و صفر در کجاها منبر رفته‌اید؟
ج: دو ماه فقط عصرها در مسجد فیل ۱ بوشهر و دهه عاشورا هم عصرها در مسجد بن مانع و دهه اربعین را نیز عصرها در مسجد جلالی به منبر رفته‌ام و شب‌ها در مدت پنج دهه از دو ماه محرم و صفر در مسجد احمد آباد سنگی منبر رفته‌ام و شب‌های دهه عاشورا در منزل حاج حسین پورکرم واقع در سنگی منبر رفته‌ام و شب‌های دهه عاشورا نیز در مسجد تنگک جنوبی منبر رفته‌ام و ۶ شب از دهه عاشورا در امامزاده منبر رفته‌ام و چهار دهه از اواخر ماه‌های محرم و صفر در حسینیه شکری منبر رفته‌ام و شب‌های دهه دوم محرم نیز در مسجد جفره علیباش منبر رفته‌ام و دهه آخر صفر هم در دواس منبر رفته‌ام و شب‌های دهه دوم محرم در منزل نجف فروزانی منبر رفته‌ام و چهار شب از دهه دوم محرم در تنگک وسطی منبر رفته‌ام.
س: موضوعات مورد بحث شما روی منابر بالا چه بوده است؟
ج: به طورکلی در دهه عاشورا تاریخچه قیام حضرت امام حسین (ع) و کیفیت شهادت آن بزرگوار مطرح شد و مورد بحث قرارگرفت و در دهه‌های دیگر درباره ایمان و فوائد آن و توحید و خداشناسی بحث کردم و همچنین مسائل دینی را مطرح می‌کردم.
س: شما بعد از ماه محرم و صفر در کجاها منبر رفته‌اید؟
ج: بنده در دهه اول ماه ربیع الاول به منظور دیدار حاجیان رسیده از مکه معظمه به اسامی حاج عبدالکریم شجاعی و حاج حیدر رستمی و حاج سیدمحمد محمدی و آقای آقا شیخ محمد دشتی که از نجف آمده بود به باشی و رستمی و بوالخیر رفته‌ام که در بوالخیر و گهی ۲ منبر رفته‌ام.
س: آقای آقا شیخ محمد دشتی ۳ چند سال است که در نجف اشرف هستند؟
ج: در حدود ۵۰ سال است که به نجف رفته است.
س: ایشان از چه طریقی وارد این منطقه شده‌اند؟
ج: از طریق آبادان و با پاسپورت وارد شده‌اند.
س: در ملاقات خودتان با ایشان چه موضوعاتی مورد بحث قرار گرفت؟
ج: فقط مسائل فقهی مورد بحث قرارگرفت.
س: ایشان چه دستورات و پیغام‌هائی به شما داده‌اند؟
ج: هیچ گونه دستور و پیغامی به من نداده‌اند.
س: ایشان در کجای نجف اشرف سکونت دارد؟
ج: منزل ایشان در نزدیکی صحن و در نجف قدیم سکونت دارد.
س: علت آشنائی شما با ایشان چیست؟
ج: سابق که در نجف بودیم با ایشان ملاقات کرده‌ام و گذشته از آن اهل دشتی هستند.
س: ایشان در نجف به موعظه می‌پردازند یا اینکه تدریس می‌کنند و یا شغل دیگری دارند؟
ج: ایشان اهل منبر و موعظه نیستند و در مدرسه‌ها تدریس می‌کنند.
س: شما بعد از نقاط بالا در کجاها منبر رفته‌اید؟
ج: پس از مراجعت به بوشهر از ۱۶ ربیع الاول تا ۲۵ یا ۲۶ ربیع الأول در عالی چنگی در حسینیه آن منبر رفته‌ام.
س: شما به دعوت چه کسانی به آنجا رفته‌اید؟
ج: به دعوت حیدر زائر عباس و خداکرم تنگستانی و سید غلامحسین حسینی بانی حسینیه به عالی چنگی رفته‌ام.
س: موضوعات مورد بحث شما در آنجا چه بوده است؟
ج: در بعضی از مجالس در مورد مسائل دینی و در بعضی در مورد توحید و اخلاق ائمه اطهار و امور دینی صحبت کرده‌ام.
س: از موضوعات روز چه بیان داشته‌اید؟
ج: بنده هیچ موضوع از موضوعات روز بیان نداشته‌ام.
س: نظر شما در مورد بحران منطقه عربی خاورمیانه چیست؟ ۴
ج: من فقط می‌دانم که این خبیث ناصر باعث ننگ و عار اسلام شد.
س: شما در مورد وضع ممالک عربی و اینکه بایستی دولت ایران چگونه با آنها رفتار کند چه نظری دارید؟
ج: من نمی‌توانم در این مورد قضاوت کنم چه چیز خوبست ولی همین قدر می‌دانم که همان خط و مشی و طریقی که شاهنشاه و دولت عمل می‌کنند و بنفع ملت و مملکت است خوب است.
س: شما در روی منبر در عالی چنگی در این زمینه صحبت کرده‌اید چه می‌گوئید؟
ج: بنده متعهد می‌گردم که اگر یک نفر حاضر شد و شهادت در این مورد داد حاضر به هر گونه مجازاتی هستم ولی باید بگویم که به نظر بنده این گزارش را شاید سیدمحمد روضه خوان در عالی چنگی و اهل و کسان و بستگان وی داده باشند زیرا ایشان موقعی که من درعالی چنگی رفته بودم در مجالس شرکت نمی‌کرد و علت آن هم عدم رضایت برفتن من به عالی چنگی بوده است.
س: ایشان سواد دارند؟
ج: ایشان سواد مختصری دارند.
س: تاکنون خط وی را دیده‌اید؟
ج: ایشان سواد خطی دارد ولی یادم نیست که دیده باشم.
س: از بستگان وی چه کسانی سواد دارند؟
ج: اطلاعی ندارم.
س: از بستگان وی کدام یک با شما غرض و مخالفتی داشته‌اند؟
ج: هیچ کدام با بنده غرضی نداشته‌اند.
س: پس شما فقط به دلیل اینکه شما به عالی چنگی رفته‌اید می‌گوئید ایشان بر علیه شما گزارش داده‌اند؟
ج: بله این دلیل است.
س: شما اصولاً از کجا می‌دانید که چنین گزارشی از طرف ایشان بر علیه شما رسیده و از کجا معلوم است که مأمورین ما چنین گزارشی نداده باشند؟
ج: من معتقدم که مأمور شما دروغ نمی‌نویسد.
س: پس شما می‌خواهید بگوئید که این موضوع دروغ است و عمده بر علیه شما گزارش داده‌اند؟
ج: بله همین طور است.
س: گفتار خودتان را چگونه گواهی می‌کنید؟
ج: امضاء می‌کنم.۵

بفرموده پس از تذکرات لازم به وی مرخص شود. فدائی ۲۲/۴/۴۶

توضیحات سند:

۱. مسجد فیل که اکنون مسجد امام حسن مجتبی (ع) نامیده می‌شود از مساجد قدیمی بوشهر است و آب انبار معروف قوام در نزدیکی آن است. درباره وجه تسمیه آن گفته‌اند مردی هندی هر روز بعد از ظهرها با فیل خود در حوالی این مسجد گردش می‌کرد و لذا به این مسجد نیز نام فیل اطلاق می‌شد.
۲ - چهار روستای مذکور بنادر کوچکی در بخش ساحلی شهرستان تنگستان و در نزدیکی دلوار هستند که بزرگ‌ترین آن‌ها بندر بوالخیر است.
۳- حجت‌الاسلام شیخ محمد دشتی فرزند ملاحسن در روستای کردوان دشتی متولد شد و بیش از ۵۰ سال از عمر خود را در نجف اشرف به تحصیل، تحقیق و تدریس گذراند. ایشان هم اکنون با حدود ۹۰ سال سن در شهر قم به تحقیق و تدریس مشغولند.
۴ - یکی از روش‌های مقابله با برخوردهای ساواک، انکار مخالفت با رژیم و بیان مطالب بر وفق خواسته بازجو در جهت خلاصی از دست آنها بوده است که شهید عاشوری نیز در ادامه این بازجویی و در پاسخ با چند سئوال بعدی این روش را در پیش می‌گیرد.
۵- چنانچه در متن بازجویی مشاهده می‌شود، شهید عاشوری برای حل مشکل و گمراه کردن مأمورین ساواک از اصل ماجرا که همانا سخنان ضد اسرائیلی و تحریک آمیزش بوده است، از اختلافات محلی بر سر محل منبر رفتن وی (رقابت محلات مختلف برای کشاندن شیخ ابوتراب به مسجد خودشان) و سخن می‌گوید، که همین مسئله باعث منحرف شدن بازجو از اصل موضوع و سرانجام مرخص شدن وی می‌گردد.

منبع:

کتاب شهید حجت‌الاسلام شیخ ابوتراب عاشوری صفحه 110



صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.