صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : اظهارات داریوش فروهر در مورد فعالیت و ملاقاتهای خود عطف : 7503/312 ـ 28/12/48

تاریخ سند: 8 فروردین 1349


موضوع : اظهارات داریوش فروهر در مورد فعالیت و ملاقاتهای خود عطف : 7503/312 ـ 28/12/48


متن سند:

به : 312 از : 20 ه 2 شماره : 7509 /20 ه 2 داریوش فروهر ضمن در اختیار گذاردن کارت تبریک حزب ملت ایران اظهار داشت تنها گروه سیاسی که کارت تبریک منتشر کرده حزب ملت ایران است و اشاره به مبارزات خود کرد و گفت در زمان مرگ خانعلی فشار زیادی به کمیته فوق العاده جبهه ملی مرکب از دکتر کریم سنجابی و دکتر غلامحسین صدیقی و اللهیار صالح آوردم که برای سقوط دولت و انحلال مجلس پافشاری شود ولی نتیجه ای نگرفتم و افزود در نظر دارم بین جامعه سوسیالیست های اروپا و ایران هماهنگی ایجاد نمایم و به این منظور با عباس عاقلی زاده و منوچهر هزارخانی و ناصر پاکدامن1 تماس هایی گرفتم فروهر از دکتر محمدعلی خنجی و مسعود حجازی انتقاد کرد و گفت در نهضت آزادی سید محمود طالقانی2 تنها فرد مبارز است و حزب ایران عملاً منحل شده و حتی آنها که به شاهپور بختیار اعتقاد داشته اند و با وی همکاری می کرده اند از اطراف وی پراکنده شده اند و افزود هوشنگ فیلسوف خانم زهرایی را طلاق داده و از علی اکبر اکبری عیدگاهی به عنوان یک مارکسیست و از بیژن جزنی به عنوان کمونیست نام برد و گفت از بین این دو جزنی را انتخاب می کنم فروهر در مورد اتحاد و تشکل نیروهای ملی ابراز تمایل کرد و اظهار داشته نشریه عناصر چپی را در مورد وحدت نیروهای مترقی و ملی دیده است و اضافه کرد هنوز به صدیقی و صالح به عنوان سرقفلی هایی که می شود از آنها موقتا استفاده نمود اعتقاد دارم و مهندس بازرگان بعد از جریانات 2 تا 4 اسفند مربوط به تظاهرات علیه شرکت واحد از خواب بیدار شده و خیال فعالیت دارد فروهر روی جامعه سوسیالیست ها تکیه کرد و گفت در صورت تشکل و ایجاد سازمان جامعه مذکور می تواند در نهضت ملی نقشی اساسی به عهده داشته باشد و تأکید کرد که برای ایجاد این تشکل فعالیت مجدانه نموده و خواهد نمود فروهر اضافه کرد قبل از 15 فروردین با اکبری قرار ملاقات دارم و او را خواهم دید و افزود اخیرا کتابی منتشر شده که در آن پیشنهاد شده است فعالیت سیاسی باید به صورت آشکار انجام شود چون دستگاههایی اختراع شده که افکار انسان را کنترل می کند و همزیستی مسالمت آمیز معلول وجود این دستگاه است فروهر در خاتمه گفت مسلما توسط پست و تلفن تحت کنترل هستم و افزود که شمس الدین امیرعلایی کارت تبریکی منحصرا به نام دبیرکل حزب ملت ایران بدون ذکر دیگری برایم فرستاده که پستچی آن را به منزلم آورده و نتیجه گرفت که مراسلاتش در پست کنترل می شود و گفت تمام قرارها و ملاقات های خود را با تلفن عمومی انجام می دهم.
در مذاکرات فوق پروانه اسکندری نیز حضور داشت ضمنا فروهر روز 4 /1 /49 با دکتر صدیقی ملاقات نموده است و قرار بود بعدازظهر روز 5 /1 /49 دوستان فروهر در منزلش با وی ملاقات نمایند.
نظریه رهبر عملیات: 1ـ به صحت گزارش منبع می تواند اعتماد نمود.
2ـ تحقیق مستقیم از فروهر پیرامون اظهاراتش به حفاظت منبع لطمه وارد می سازد.
3ـ نمونه کارت تبریک حزب ملت ایران قبلاً ایفاد گردیده است.
4ـ در مورد مسافرت علی اکبر اکبری عیدگاهی به تهران قبلاً گزارش خبری ایفاد گردیده است.
آجودان نظریه 20 ه 2 : نظریه رهبر عملیات مورد تأیید می باشد.

توضیحات سند:

1ـ دکتر ناصر پاکدامن همدانی فرزند علی اصغر در سال 1306 ه ش در تهران به دنیا آمد.
دوران ابتدائی را دردبستان های ادب و اقبال و دوران متوسطه را در دبیرستان های علمیه و دارالفنون سپری کرد و در سال 1329 به دانشکده حقوق دانشگاه تهران راه یافت.
مشارالیه که در سال 1334 مدتی مجله ماهانه سخن را اداره می کرد و مقالاتی در رابطه با نقاشی، و خیمه شب بازی و...
در آن می نوشت در این سال، متقاضی استخدام در کادر مرکزی سازمان برنامه شد ولی به علت این که شاگرد اوّل دانشکده بود، از بورس دولتی استفاده کرد و جهت ادامه تحصیل به کشور فرانسه اعزام شد.
وی که قبل از رفتن به فرانسه، عضو انجمن فرهنگی ایران و فرانسه بود، در کشور فرانسه به تحصیل ادامه داد.
مشارالیه در این رابطه چنین گفته است : «سال 36 امتحان دکترا را گذراندم و همراه با شروع رساله دکتری به تحصیل در جمعیت شناسی و آمار پرداختم (38ـ37) از سال 39 تحصیل در جامعه شناسی را شروع کردم».
ناصر پاکدامن در فرانسه به فعالیت های دانشجویی پرداخت و مدتی با جامعه سوسیالیست های ایرانی در اروپا همراهی کرد و از سران آن به شمار می رفت و مدتی نیز با کنفدراسیون ارتباط گرفت و از گردانندگان مهم مجله «نامه پارسی» ارگان کنفدراسیون، معرفی شد.
مشارالیه در مردادماه سال 1346 به ایران مراجعت کرد و به علّت ارتباطی که در فرانسه با مرحوم جلال آل احمد برقرار کرده بود، با او و با افراد نهضت سوسیالیست ها، ارتباط برقرار کرد.
وی در 26 /1 /47 به ساواک احضار شد و در خصوص اشتغال خود در فرانسه، چنین گفت : «پنج سال قبل هم در مؤسسه تحقیقات علمی فرانسه کار می کردم، دو سال قبل نیز در دانشگاه پاریس تدریس می کردم» ناصر پاکدامن که متقاضی استخدام در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران بود، بر اساس مذاکره جهانگیر تفضلی با نصیری رئیس ساواک به این خواسته رسید و در سال 1348 به ریاست اداره آموزش دانشکده اقتصاد نائل آمد.
در سال 1350 که نام ناصر پاکدامن در لیست 47 نفره اساتید دانشگاه تهران، جهت تصفیه قرار گرفت، با ضمانت رئیس دانشگاه ابقا گردید.
در سال 1351 تقاضای سفر یک ساله به امریکا را جهت تدریس نمود که مورد موافقت قرار گرفت.
مشارالیه پس از این که در سال 1352 از امریکا بازگشت، به کار خود در دانشگاه تهران ادامه داد و سپس به عضویت هیئت علمی دانشگاه درآمد.
با شروع فعالیت مجدد کانون نویسندگان در سال 56، ناصر پاکدامن نیز به آنان پیوست که در تاریخ 15 /9 /57 دستگیر و بلافاصله آزاد شد.
وی در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با گروه های چپ همکاری نمود و در سال 1360 به فرانسه پناهنده شد.
2ـ آیت الله حاج سید محمود طالقانی، مجاهد همیشه استوار که امام خمینی (سلام اللّه علیه) ابوذر زمانش نامید، در سال 1298 هجری شمسی دیده به جهان گشود و در خانواده ای پرفضیلت و ظلم ستیز پرورش یافت.
پس از کسب علوم اسلامی در مدارس رضویه و فیضیه قم در سال 1317 برای تدریس و تبلیغ معارف اسلامی به تهران آمد و در سال 1318 به جرم مخالفت با رژیم پهلوی دستگیر و زندانی شد.
در مبارزات ملی شدن صنعت نفت شرکت جست و بعد از کودتای 28 مرداد به اتهام مخفی کردن نواب صفوی، رهبر فدائیان اسلام در منزل خود، دستگیر شد.
مرحوم طالقانی به سبب مبارزات خود به دفعات زندانی شد و در سال 1343 نیز وی را به دلیل حمایت از حضرت امام به زندان افکندند که سه سال به طول انجامید.
در سال 1350 به زابل و سپس به بافت کرمان تبعید شد.
در سال 1354 به سبب خیانت یکی از منافقین دستگیر و به 10 سال زندان محکوم گردید بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، به ریاست شورای انقلاب و به عضویت مجلس خبرگان برگزیده شد و در مرداد 1358 به فرمان امام اولین نماز جمعه را در دانشگاه تهران اقامه کرده و سرانجام پس از یک عمر مبارزه با استعمار و استبداد، در 19 شهریور 1358 یعنی 7 ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، چشم از جهان فروبست.
حضرت امام ضمن تجلیل از مقام والای این فقید در احیا و حفظ دین، فرمودند: «زبان گویای او چون شمشیر مالک اشتر بود» از آیت الله طالقانی آثار متعددی در زمینه تفسیر قرآن و معارف اسلامی و مسائل اجتماعی و سیاسی برجای مانده است.
ر.ک: شهید آیت الله سید محمدرضا سعیدی ،ص 180، کوثر، ج1 ص 101

منبع:

کتاب شاپور بختیار به روایت اسناد ساواک صفحه 385


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.