صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

سخنرانی و پخش اعلامیه به امضاء سیدجلال طاهری حسین آبادی در مسجد مصلی شهر اصفهان

تاریخ سند: 15 دی 1357


سخنرانی و پخش اعلامیه به امضاء سیدجلال طاهری حسین آبادی در مسجد مصلی شهر اصفهان


متن سند:

از ساعت 1300، روز 15 /10 /57 گروهی از قشریون مذهبی جهت اقامه نماز جماعت ظهر و عصر در مسجد مصلی شهر اصفهان اجتماع نموده اند.
1 در مجلس مزبور یکی از روحانیون به نام سید جلال طاهری حسین آبادی2 سخنرانی کرده و خطاب به مجتمعین اظهار داشته : برادران ما را در مشهد به قتل رسانده اند بپاخیزید و قیام کنید چرا نشسته اید؟ از پرداختن آبونمان آب و برق و تلفن خودداری نمائید، ضمنا نامبرده گفته رفتن داخل صف نفت و بنزین حرام است.
3 همچنین در روز مذکور، اعلامیه ای به امضاء سید جلال طاهری حسین آبادی در مسجد مصلی شهر اصفهان به دیوار الصاق و در آن نموده شده: ما خواستاریم شاه از همه امکانات و اختیارات برکنار شود، ما خواستار جمهوری اسلامی هستیم، ما پشتیبانی خود را از کلیه اعتصابیون اعلام می داریم.
ارزیابی خبر : خبر صحت دارد.
اقدامات انجام شده: مراتب به نخست وزیری اعلام گردیده است.

توضیحات سند:

1ـ گویا نماز جمعه برپا شد، نه نماز عادی ظهر.
2ـ رجوع شود به : روزشمار تاریخ انقلاب اسلامی در اصفهان به روایت اسناد ساواک / تهران / مرکز بررسی اسناد تاریخی 3ـ بخش قابل توجهی از سخنرانی آیت الله طاهری در مخالفت با شاپور بختیار و تشکیل دولت از طرف او بود.
اما خبرگزاری پارس نوشت که نزدیک یک میلیون نفر از مردم اصفهان و حومه در مسجد مصلی این شهر گرد آمدند.
«ابتدا اعلامیه سوم حضرت آیت الله خمینی قرائت شد و یکایک مواد آن وسیله یکی از روحانیون تشریح شد و پس از آن آقای مظاهری در دو خطبه آغاز نماز جمعه پیرامون حوادث روزهای اخیر کشور و لزوم حفظ همبستگی مردم برای حاضران سخن گفت.
» در این اجتماع به دولت شاپور بختیار حمله شد.
همچنین «تظاهرات شبانه مقارن ساعت 15 /8 دقیقه و به دنبال خاموشی برق آغاز شد و صدای اللّه اکبر و شعارهای ضد دولتی در گوشه و کنار شهر شنیده شد.
این تظاهرات تا ساعتی پس از حکومت نظامی ادامه داشت.
» (بولتن خبرگزاری پارس، ش 289، صص 24 و 25)

منبع:

کتاب شاپور بختیار به روایت اسناد ساواک صفحه 594

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.