تاریخ سند: 3 خرداد 1350
موضوع: محمدرضا بصیری
متن سند:
از: 2/ ﻫ تاریخ:3 /3 /1350
به: 312 شماره: 1424/ ﻫ
موضوع: محمدرضا بصیری
پیرو 1422/ ﻫ 211/گ10 ـ 3 /3 /50 27 /2 /50
ساعت 10:00 روز 27 /2 /50 آقای محمدرضا بصیری در مغازه خود واقع در خیابان پهلوی ضمن بحث و گفتگوهای مختلف به آقای قربان معیری گفت آقای مهندس سجادی شب گذشته در منزل حاج سیدعلی رئیسی گفت آقایان خمینی شاهرودی و خوئی1 بهوسیله سیدمحمود علوی دستوردادهاند که نصف سهم امام آنان را به هیئت ما بدهند تا در راه مبارزه با بهائیت2 مصرف گردد.
نظریه شنبه. آقای محمدرضا بصیری یکی از طرفداران سرسخت مهندس سجادی میباشد و بهنفع او فعالیت مینماید.
نظریه یکشنبه. نظریه شنبه مورد تأیید است. قابوس
نظریه گ10. نظریه یکشنبه تأیید میشود.
در ساعت 13 روز 6 /3 /50 به بخش 312 واصل گردید.
آقای محمودی: بهرهبرداری و مراتب به بخش 321 ارسال شود.
توضیحات سند:
1. آیتاللهالعظمی سید ابوالقاسم خویى، فرزند سید علىاکبر از مراجع بزرگ شیعه در رجب سال 1317 ﻫ ق/ آبان 1278 ﻫ ش در شهرخوى پا به عرصه وجود نهاد. در 13 سالگى به نجف اشرف مشرف شد و از محضر استادان بزرگ آن حوزه کهن بهره برد و خود نیز از استادان علوم آن دیار شد. ایشان از جمله موفقترین شاگردان آقا ضیاء عراقى ومرحوم نائینى و کمپانى بود و خود موفق به پرورش شاگردان بزرگى شد. در ماجراى لایحه شاهانه انجمنهاى ایالتى و ولایتى به مخالفت با رژیم پهلوى برخاست. وى پس از 94 سال خدمت و تحمل فشارهاى بى شمار از سوى دولت بعثى عراق، روز پنج شنبه هشتم صفر 1413 ﻫ ق برابر با 17 مرداد 1371 ﻫ ش به سراى باقى شتافت. از وى کتابها و مقالات ارزشمندى از جمله کتاب رجال او باقی مانده است.
2. بهائیه یا بهائیان پیروان میرزا حسینعلی نوری معروف به بهاءالله که او را مؤسس شریعت تازه و موعودی میدانند که باب بشارت ظهور او را داده بود. تعلیمات و آموزههای بهاءالله که بیشتر توسط پسرش عباس افندی معروف به عبدالبهاء منتشر گردید مخلوطی از عرفان اسلامی و برخی از نتایج حکمت و معرفت اروپا در قرن 19 است. بهائیان انبیاء را مظاهر الهیه میخوانند و معتقدند که بعد از حضرت محمد(ص)، باب و بعد از او میرزا حسینعلی بهاءالله به عنوان مظهر الهی به عالم آمدهاند. اما میگویند که بعد از بهاءالله لااقل تا هزار سال دیگر مظهر الهی در عالم نخواهد آمد. مبادی عمده اخلاقی بهائیان عبارت است از وحدت افراد عالم، مساوات زن و مرد و مخالفت با تعصبات ملی و دینی. آنها نماز خاص دارند که هر روز سه نوبت میخوانند و روزه آنان خاص 19 روز آخر هر سال است. مراکز مهم اجتماعات رسمی آنها حظیرۀالقدس نام دارد. بسیاری از مورخان و محققان تاریخ معاصر ظهور فرقههای بابیه و بهائیه را از نتایج فرقهسازی استعمار اروپاییان در کشورهای مسلمان میدانند. همگامی این فرق با سیاستهای استعماری بیگانگان تأییدی بر این مدعا است. فرقه ضاله بهائی در دوران حکومت پهلوی به اوج نفوذ و اقتدار خود در ایران رسید. ارتشبد حسین فردوست، رئیس دفتر ویژه اطلاعات محمدرضا شاه معتقد است رضاخان با بهائیان روابط حسنه داشت تا حدی که اسدالله صنیعی را که یک بهایی متعصب بود به سمت آجودان مخصوص محمدرضا، ولیعهد منصوب کرد. فردوست مینویسد: محمدرضا شاه نیز از تشکیلات بهائیان و نفوذ افراد بهائی به مقامات مهم و حساس مملکت آگاهی داشت و با حسن ظن به مسئله مینگریست. هنگامی که امیرعباس هویدا به نخستوزیری رسید نفوذ بهائیان به اوج خود رسید. اسدالله صنیعی در کابینه او به وزارت جنگ و وزارت خواربار رسید. فردوست عقیده دارد عبدالکریم ایادی که پدرش از خواص عباس افندی بود، نقش مهمی در نخستوزیری هویدا دارد. بهائیان در این دوره به مراکز مهم اقتصادی کشور نفوذ کردند و ثروتهای کلانی را از طریق زدوبند با مقامهای سیاسی تصاحب کردند. نک: ظهور و سقوط سلطنت پهلوی
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان گلستان- کتاب1 صفحه 226