تاریخ سند: 13 مهر 1357
موضوع: تظاهرات مورخه 6/7/1357
متن سند:
از: 2 ﻫ ب تاریخ: 13 /7 /1357
به: 2 ﻫ 1 شماره: 4972 /2ﻫ ب
موضوع: تظاهرات مورخه 6 /7 /1357
پیرو 4913 /2ﻫ ب ـ 6 /7 /1357
بنا به دعوت شیخ فاضل شخصی به نام درّی اهل قم به شهرستان بابل مراجعه و با جلبنظر شهربانی از طریق حاج علی نصیرایی رئیس انجمن شهرستان بابل مقرر گردید که نامبرده به مدت پنج شب از تاریخ 5 /7 /1357 لغایت 10 /7 /1357 در مسجد گلشن بیسر تکیه سخنرانی کند یاد شده در شب مورخ 6 /7 /1357 به منبر رفته و ضمن بحث پیرامون مسائل دینی در اضافه کلام مطالبی خلاف ایراد و چند مرتبه نام خمینی را به زبان آورده که حضّار در جلسه مبادرت به فرستادن سه صلوات مینمودند لذا پس از جلوگیری از سخنرانی وی افراد حاضر در جلسه که متجاوز از هزار نفر بودند به منظور تظاهرات وارد خیابانهای شهر شده و از چهارراه شهدا اقدامات تخریبی خود را شروع و ضمن دادن شعارهایی بر له خمینی و برعلیه 66 مبادرت به شکستن چند جام از شیشههای بانکهای صنایع ایران و صادرات و ایران و ژاپن و پخش اعلامیههای ضد ملّی نموده که با دخالت مأمورین پلیس متفرق گردیدند.
نظریه شنبه: خبر صحت دارد. 1ـ برابر گزارش کتبی منبع 14039روز جمعه ساعت 9 صبح 7 /7 /1357 بین محسن نوریان، یوسف محمدیان، مجید شیروانی با عباس مرندی و رضویان دعوا میشود و در این بین عباس مرندی به نامبردگان میگوید دیشب شیشه بانکها را میشکستی نشانیها را به ایشان گفته وقتی میفهمد درست است کوتاه میآید اظهار میدارد که به کسی نگوید خود من هم در آن شب دیدم ولی از بس رنگش پریده بود شک داشتم که شاید نباشد با این پیشآمد معلوم شد درست بوده است.
2ـ برابر گزارش کتبی همکار طلایی افرادی که در این تظاهرات شرکت داشتهاند عبارتند از پسر سوم آرامی تشکدوز واقع در خیابان گلشن، حسین بلند بوکسور، حسین یاور شغل پدرش برنج فروش مسجد جامع، حسین خسروی [ناخوانا] در این تظاهرات نظارت داشته است.
3ـ برابر گزارش کتبی همکار عرفی اصلح است از چند نفر از بزرگان مسجد تعهد بگیرید که هرگاه عدهای آشوبگر از این جور مجالس سوءاستفاده کردند و خسارتی وارد بیاورند خسارت را از شما میگیریم چه اینکه این خرابکاریها در اثر تحریکات مسئولین است والّا این بچهها همه از خودشان هستند از پاریس و لندن که نمیآیند.
نظریه یکشنبه: نظریه شنبه مورد تأئید است افراد اشارهشده در بند 1 نظریه شنبه در این سازمان دارای سوابق ضدامنیتی میباشند ضمناً از ادامه وعظ شیخ درّی در مسجد کاظمبیک مخالفت به عمل آمده و شیخ فاضل از این بابت فوقالعاده ناراحت بوده به طوری که در جلسات بعدی ضمن اشاره به این موضوع شدیداً از رویهی دولت در این زمینه انتقاد و تاکید نموده که هیچگاه زندان شخصیت یک مجاهد را کم نمیکند زیرا امام جعفر صادق نیز سالها در اسارت خلیفه عباسی (منصور) بوده است (به استناد گزارش کتبی همکار عرفی) به همکار آموزش داده شده در جلسات شیخ فاضل شرکت و موارد خلاف را از ناحیه یاد شده گزارش نماید. زیرک
نظریه دوشنبه: نظریه یکشنبه مورد تأئید است. پیگیری جهت شناسایی سایر افراد شرکت کننده در تظاهرات از طریق منابع و همکاران ادامه نتیجه متعاقباً تقدیم خواهد شد. ضمناً پیشنهاد میگردد افراد مندرج در متن خبر وسیله شهربانی دستگیر و به اتهام تخریب تحت تعقیب قانونی قرار گیرند.
نظریه 2 ﻫ ب: مفاد گزارش صحیح است شیخ فاضل دست از تحریکات خود تا به حال برنداشته است گرچه یک بار به وی تذکر داده شده ولی توجهی ننموده است گزارشات واصله نشان میدهد که یادشده کماکان به تحریکات مشغول است.
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان مازندران، کتاب 07 صفحه 301