صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

رعایت نکردن موازین شرعی

رعایت نکردن موازین شرعی


متن سند:

رعایت نکردن موازین شرعی
رعایت نکردن حجاب اسلامی و موازین شرعی در خارج از کشور از سوی برخی از زنان وابستگان فکری مهدی ‌هاشمی و نیز اختلاط مردان با زنان نامحرم در خارج از کشور یکی دیگر از جلوه‌های ضد اخلاقی این گروه بشمار می‌رود.
حسنعلی مصطفایی در اعترافاتش بدین نکته ‌اشاره می‌کند و می‌نویسد:
«در این مدتی که در پادگان سوریه بودیم یادم هست که این... و.... معلم ورزش خواهران بودند. چون هردوشان زن همراهشان بود.... در آن شرایط این....و.... بسیار روشنفکرانه و خلاصه رفت و آمدشان و طرز آموزش زنها خوب نبود. مثلاً آن‌ها را دور پادگان در یک ستون به حال دو می‌بردند و خلاصه پدر ما1 در می‌آمد سعی می‌کردیم این قبیل مسائل در یک موقعی باشد که برادران بیشتر در خوابگاه‌ها هستند و از جمله در رفت و آمد و شهر و بازار سوریه این‌ها به همراه زن‌های خود با وضعی روشنفکرانه رفت و آمد می‌کردند... مثلاً در بازار سوریه با مانتو و گاهی با همان به‌ اصطلاح [لباس] نظامی البته با یک اورکت مخصوص که داده بودند و با یک چفیه رنگارنگ عربی ‌و با حالتهای خاصی در بازار سوریه از این دکان به آن دکان به همراه زن‌های خودشان رفت و آمد می‌کنند.»2
وی درجایی دیگر از اعترافات خود درخصوص یکی از روحانیون همفکر مهدی ‌هاشمی می‌گوید:
«... سال ۶۰ بود ظاهراً که من ایشان را در فرودگاه ترکیه به همراه زنش دیدم با یک وضع نامناسب. یعنی همسرش با یک روسری زورکی و یک مانتو و جوراب و خلاصه تیپ اسلامی حسابی ‌نبود.»3
روشن بودن فلسفه وجودی واحد نهضت‌ها، در چارت تشکیلاتی باند مهدی ‌هاشمی مشخص بودن وظایف و اهداف آن و نیز تمرکز هسته‌های نهضت‌های اسلامی در کشورهای اسلامی، سؤالی را درخصوص مسافرت‌های مکرر برخی نیروهای مهدی ‌هاشمی به کشورهای اسکاندیناوی، سوئد، نروژ و... در اذهان دیگر نیروهای واحد نهضت‌ها ایجاد کرده بود که همواره دیگر افراد واحد نهضت‌ها در پی پاسخ قانع کننده‌ای بر آن بودند.
شنتیا رضایی درخصوص مسافرت‌های... و .... می‌گوید:
«هر دو در مناطق اروپایی فعالیت گسترده‌ای داشتند. در صورتی که اگر روی نقشه نگاه کنید، مناطق مسلمانان و کشورهایی که باید از مرکز ثقل فعالیت‌های ما در آن‌ها باشد از جنوب اروپا گرفته تا شمال آفریقا و غرب آسیا تا جنوب شرقی آسیا، و لیکن نمی‌دانم شاید آن‌ها می‌خواستند که اول از غیر مسلمانان شروع کنند و مرکز اروپا را محل فعالیت‌های خود قرار داده بودند... در آلمان و فرانسه و مقداری کشورهای اسکاندیناوی و.... نیز تنها در کشورهای اسکاندیناوی سوئد و نروژ و سوئیس و مقداری در آلمان و فرانسه و با توجه به صحبت‌های... و... در اروپا نیز آن‌ها دچار انحرافاتی نیز شده بودند که باعث اعتراض چندین نفر از افراد خود آن‌ها شده بود که آن‌ها را طرد کرده بودند از جمله مثل.... به هر حال چون هدف و حرکت آن‌ها حتی به‌ صورت ظاهری نیز مشخص نبود که در چه جهتی است لذا مورد سوءظن قرار گرفتند و من فکر می‌کردم شاید این مسئله به جاهای باریک کشیده شود.»4
او در سوئیس و مبادله و معادله با شرکت‌های دیگر و ارتباط داشتن با تروریست‌های اقتصادی و فراریان ایرانی می‌نویسد:
«... وی یک شرکت تجارتی در سوئیس دارد و در مورد اینکه در مورد پناهندگی یکی از افراد سابق نهضت که عضو سپاه بوده و به خاطر حیف و میل و دیگر کلاهبرداری [که با] مقادیری ارز و پول به خارج رفته است [می‌گوید] که فعلاً در شرکت ... فعالیت می‌نماید و... درصدد است که مشکلات وی را حل نماید به ایران بیاورد وی در رابطه با مسائل اخلاقی.... اعلام می‌دارد در سفری که با هم به سوئیس رفته بودیم وی با منشی شرکت که یک زن یونانی بود دست می‌دهد.»5
وضعیت غیراخلاقی یکی دیگر از نیروهای این طیف که فعالیت‌های او اغلب معطوف به مسایل خارج از کشور و خریدهای این واحد بوده است از نگاه مهدی ‌هاشمی چنین است:
«... او فردی است ضعیف‌النفس در مسایل دفتر امام با حاج آقا درگیری پدرش با احمد آقا او نیز فاصله گرفته از احمد آقا. او به گردش و تفریح در خارج از کشور خیلی علاقه دارد و تحت پوشش خرید و... خواسته‌هایش را تأمین می‌سازد. در چند باری که با من تماس گرفت سعی داشت ارادت خود را به من به اثبات برساند ولی من با احتیاط با او برخورد می‌نمودم البته در حمایت از مواضع ما تلاش‌هایی نیز انجام می‌داد و معتقد بود در این مبارزه خطی ما پیروز خواهیم بود لذا قصد داشت حق‌القدمی نزد ما داشته باشد در عین حال به نظر من چون با جاهای حساس در داخل کشور ارتباط دارد و از آن طرف جوان نپخته و احیاناً خوشگذرانی است ضروری خواهد بود رفت و آمدهای خارجی‌اش تحت نظر گرفته شود.»6

توضیحات سند:

1. متأسفانه برخورد روشنفکر مآبانه این جریان با مقوله‌های گوناگون بر غیرت دینی این طیف خط بطلان کشیده بود. به‌گونه‌ای که این جریان به لحاظ ارتباط تنگاتنگ با گروه‌های روشنفکری غرب‌گرا و لیبرال مسلک روی مسئله حفظ شئونات اسلامی و حجاب حساسیت چندانی نشان نمی‌دادند.
2. پرونده مصطفایی، ص ۵۱.
3. همان.
4. پرونده رضایی، ج ۱، ص ۲۷.
5. پرونده مهدی ‌هاشمی، ج ۲، صص ۲۰ و ۱۹.
6. سند شماره ۶۷.

منبع:

کتاب بن‌بست - جلد دوم / مهدی هاشمی مبانی اخلاقی صفحه 187
صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.