تاریخ سند: 2 آذر 1357
موضوع: مذاکرات شیخ محمد جواد حجتی با دکتر نوریان
متن سند:
از: 2 ﻫ ب 2ﻫ 2 تاریخ: 2 /9 /1357
به: 2 ﻫ 1 ـ 312 شماره: 5729 /2 ﻫ ب
موضوع: مذاکرات شیخ محمد جواد حجتی با دکتر نوریان
دکتر نوریان: امروز بعدازظهر ساعت 3 در امیرکلا نمایشگاه طرح به اتفاق آقای فاضل میآیید بسیار طرح خوبی است حجتی: این روزها ما تبلیغات اطراف داریم و من میروم نوریان: پس به روستاها تشریف میبرید خوب چون من هر دهاتی که به مطبم میآید به آنها حالی میکنم خوب الحمدلله آن برنامه اجرا میشود حجتی: بعداً اجرا میشود در سطح خیلی عالی نوریان: انشاءالله اگر کاری هم از دست ما بر میآید میفرمایید امروز کجا تشریف میبرید حجتی: امروز میروم نزدیک شاهی دست چپ نمیدانم چیکلا میآیند مرا با ماشین میبرند نوریان: الحمدلله الحمدلله انشاءالله موفق باشید خیلی خیلی خوبست اتفاقاً1
نظریه شنبه: خبر صحت دارد.
نظریه یکشنبه: نظریه شنبه مورد تأئید است با توجه به سوابق غیرمعقول حجتی و این که نامبرده علناً اظهار نموده است که به دهات اطراف میرود و مردم سادهلوح را فریب داده و بر علیه دولت و دستگاه میشوراند زمینهی فکری نامساعدی در بین طبقات زحمتکش به وجود میآورد معلوم و مسلّم است که یادشده مأموریتی از طرف خمینی دارد و ارتباط دکتر نوریان که عنصری مزدور و اجنبیپرست و غیرموجه میباشد با وی بیعلّت نبوده و در سیستم فعالیت گروهی آنان وظایف به نحوی مشخص و تقسیم گردیده به طوری که دکتر نوریان از طریق مطب به ارباب رجوع درس سیاست و اجنبی پرستی میدهد و حجتی با مراجعه به دهات اطراف و دکتر طبریپور با تأمین صندوق قرض الحسنه و سایرین نیز به نحوی دیگر به فعالیت خلاف خود ادامه میدهند و نتیجه آن میشود که گروهی ناآگاه و بیخبر از همه جا در یک محل اجتماع و سبب هرجومرج و در نتیجه کشته شدن جوانان بیگناه میشوند با توجه به فعالیت محرز نامبردگان و این که هر چقدر بیتوجهی به فعالیت مضره آنان جزء ملو.3ث کردن افکار پاک جوانان شریف این مرز و بوم نتیجهی دیگری ندارد اصلح است هر چه زودتر این عناصر آنارشیست دستگیر و به مجازات اعمال کثیف خود برسند. زیرک
نظریه دوشنبه: نظریه یکشنبه مورد تأئید است. دکتر احمد نوریان و شیخ محمدجواد حجتی واسطهی آزادی جهانگیر محسنی افشار که اخیراً از زندان آزاد شده، بودند و یک بار به اتفاق به این سازمان مراجعه نمودند. نامبردگان در جلسات متشکله مبادرت به تهیهی طرح براندازی مینمایند که نمونهی آن آموزش کشاورزان در دهات میباشد زیرا یادشدگان اخیراً دریافتند که این افراد وطنپرست همبستگی و وفاداری خود را با نظام شاهنشاهی اعلام داشتهاند میخواهند به این وسیله افکار آنان را مغشوش و از این رهگذار بهرهای ببرند، پیشنهاد میگردد:
1ـ این دو عنصر ضد 66 در بدو امر دستگیر؛
2ـ از طریق استانداری کلیه فرماندران و بخشداران را موظف نمایند کدخدا، رئیس انجمن ده و رؤسای خانههای انصاف حوزه استحفاظی را طی دعوت رسمی احضار و به آنان در این زمینه تفهیم نمایند هر محرکی را که برای این منظور به دهات قصبات مراجعه مینمایند و جلساتی برپا میکنند با حمایت ژاندارمریهای محل اقدامات آنان را خنثی و عناصر را شناسائی و معرفی نمایند، در مورد آنها تصمیمات مقتضی اتخاذ گردد. (خسرو)
نظریه 2ﻫ ب: نظریه دوشنبه مورد تأئید است در فرصت مساعد نسبت به دستگیری این دو با توجه به این که جزو محرکین در (ناخوانا) میباشند اقدام خواهد شد مقرر فرمائید هرگونه نظری را ابلاغ نمایند. محترماً در صورت تصویب به مرکز ارسال شود بیگدلی 6 /9 /1357
آقای بیگدلی موضوع ارتباط افراد را در شهرستانها مورد توجه قرار بدهید باید شناسایی شوند. 6 /9 /1357 7439 5381 4 /9 /1357
توضیحات سند:
1. در چهارم آذرماه، در خبری به شماره: 4473/گ 10 - 4 /9 /1357 اعلام شد: « روحانیون گرگان با روحانیون سارى، شاهى، بابل، بهشهر و نکا تماس گرفته و بعداً در منزل سید حبیبالله طاهرى فرزند سیدمهدى با حضور شیخ غلامحسین سپهر، سیدمحمد رئیسى، سیدحسین میربهبهانى، شیخ محمدرضا عسگرى، شیخ صادق ریاضى و مدنى تشکیل جلسه داده و در آن درباره تعطیلی روزهاى 5 /9 /1357 و اعتصابات آینده در گرگان و شهرهاى دیگر مازندران تبادل نظر و تصمیم مىگیرند که در ایام محرّم از نظر هماهنگى ترتیبى بدهند که در سراسر مازندران اعتصابات و تظاهرات آنها هماهنگ باشد تا نیروهاى انتظامى نتوانند به یکدیگر کمک کنند و نیز در مورد ادامه تظاهرات در صورتى که اوضاع مساعد باشد همگى نسبت به انجام تظاهرات اقدام نمایند و در صورت دستگیرى افراد مجدداً با همبستگى سابق محلهایى را اشغال و نظر خود را نسبت به آزادى افراد فراهم سازند در این جلسه روحانیون مخالف اظهار مىدارند که با عزیمت به دهات موفق به جلب نظر روستائیان شدهاند.»
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان مازندران، کتاب 10 صفحه 28