تاریخ سند: 28 تیر 1357
پیرو 4753/313 ـ 28/4/37
متن سند:
سند شماره (466)
از: 303 خیلى فورى 0428 تاریخ: 28 /4 /37
به: سارى پیرو 4753 /313 ـ 28 /4 /37 شماره: 4775 /313
میزان مشارکت طبقات مختلف مردم بخصوص اعضاى انجمنهاى مبارزه با بهائیت در جشن نیمه شعبان را به موقع تلگرافى اعلام دارند.1 ثابتى
توضیحات سند:
1. انجمن حجتیه در سال 1332 به وسیلهى حجتالاسلام شیخ محمود حلبى 1279 تا 1367 تأسیس شد. ظهور انجمن حجتیه، عکسالعملى نسبت به فعالیت شدید بهاییان در اوایل دههى سى بود. انجمن تلاش مىکرد تا نیروهاى خود را به بحث و جدل با مبلغین بهایى و برمبناى کتابهاى آنها تجهیز نماید. شاخصهى دیگر انجمن، برانگیختن علاقهى مؤمنان به قائمآل محمد (علیهالسلام) بود که برگزارى دعاى ندبه و جشنهاى مفصل پانزدهم شعبان، تجلى این عشق بود. با این که مؤسس انجمن، آقاى حلبى، از روحانیون سیاسىاى بود که در جریان جنبش ملى نفت، سخنرانىهاى بسیار آتشین در تهییج مردم و در حمایت از آیتاللّه کاشانى ایراد مىکرد، اما بعد از کودتا، سیاست را رها کرد و حتى شرط عضویت در انجمن را عدم مداخلهى سیاسى قرار داد.
پس از چند سال، انجمن توانست در سرتاسر کشور، نیروهاى مذهبى را متشکل و با گردهمایى در منازل، تکایا، حسینیهها و پایگاههاى مستقل، مباحث ضد بهایى و مذهبى برگزار کند... روحاللّه حسینیان، بیست سال تکاپوى اسلام شیعى در ایران، مرکز اسناد انقلاب اسلامى، تهران 1381، ص 466
ذکر شده در کتاب خاطرات آیتاللّه شیخ اسماعیل صالحى مازندرانى (تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامى، چاپ اول، تابستان 1384)، ص 132
انجمن حجتیه ابتدا پس از شهریور 1320 ش تحت پوشش مبارزه با بهائیت با جذب جوانان، به شستشوى مغزى آنان مىپرداخت و مروج تز جدایى دین از سیاست بود. برخى از آنها ارتباط تنگاتنگى با ساواک شاه داشتند و مخالف نهضت و مبارزات امام خمینى بودند. البته انجمن حجتیه معتقد بود که باید فساد و ظلم و جور زیاد شود تا امام زمان ظهور نماید! این انجمن به دنبال سخنرانى حضرت امام در 21 تیر سال 62 فعالیتهاى خود را به ظاهر تعطیل اعلام کرد، ولى شواهد نشان مىدهد که برخى از عناصر این جریان فکرى به طور پنهانى هنوز فعال هستند. خاطرات آیتاللّه نورمفیدى (تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامى 1385) ص 166.
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، روزشمار استان مازندران(ساری)، جلد 1 صفحه 354