صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

درباره: محمدعلی شاهرودی‌نژاد

تاریخ سند: 11 اردیبهشت 1347


درباره: محمدعلی شاهرودی‌نژاد


متن سند:

شماره: 10725 /316 تاریخ:11 /2 /1347
از: اداره‌کل سوم
به: ریاست ساواک فرمانداری کل سمنان
درباره: محمدعلی شاهرودی‌نژاد

طبق اعلام ساواک مازندران نامبرده بالا در روز 19 /1 /47 در مسجد جامع گنبد کاووس در منبر مطالبی پیرامون تصمیمات اخیر هیئت دولت در مورد تقلیل ایام تعطیل1 عنوان نموده که به همین علت به ساواک محل احضار و انگیزه یادشده از اظهارات فوق‌الذکر از وی استفسار و مشارالیه اظهار داشته که در مورد ایراد این مطالب منظور خاصی در بین نبوده است؛ لذا ضمن اخذ تعهد و تذکرات لازم مرخص گردید و به محل سکونت دائمی خود میامی شاهرود مراجعت نموده است. خواهشمند است دستور فرمایید اعمال و رفتار وی را تحت مراقبت قرار داده و در صورت مشاهده عمل خلافی مراتب را به موقع منعکس نمایند.
از طرف مدیرکل اداره سوم ـ مقدم

10725 /316 ـ 11 /2 /47
رئیس بخش 316 ـ مقدم
رئیس ادارۀ یکم عملیات و بررسی ـ ثابتی
بایگانی ـ 10 /2 /47
بایگانی شد ـ 16 /2

توضیحات سند:

1. لایحه دولت در حذف تعطیلات مذهبی در سال 1346: پس از روی کار آمدن دولت هویدا در سال 1344، زمزمه‌هایی مبنی بر کاهش تعطیلات مذهبی به گوش مردم می‌رسید. مدتی طول کشید تا اینکه در زمستان سال 46 طرح دولت دراین‌باره تنظیم و مصوب گردید. درواقع قرار شد از ابتدای سال بعد (1347) حذف برخی از تعطیلات مذهبی (برخی ایام سوگواری مثل روز تاسوعا و بیست‌ویکم ماه رمضان و همچنین برخی اعیاد مثل عید مبعث، عید قربان، عید فطر و...) اجرایی گردد اما تعطیلات مربوط به روزهای خاص خاندان سلطنتی پابرجا مانده بود. علینقی عالیخانی وزیر اقتصاد کابینه هویدا و از محارم اسدالله علم دلیل این اقدام دولت را این‌گونه توضیح داده است: «علت تصمیم دولت این بود که کمتر کشوری به اندازه ایران روزهای تعطیل مذهبی دارد و این امر بی‌گمان به زیان اقتصاد است.» اسدالله علم وزیر دربار شاه درباره این رویکرد دولت در یادداشت‌های روزانه‌اش به موارد جالب توجهی ازجمله نارضایتی عمومی مردم از این طرح اشاره کرده است. او در یادداشت‌های ‌روز شنبه 12 اسفند 1346 نوشته است: «راجع به حذف تعطیلات مذهبی در سال آینده نارضایی عمومی عجیبی درست شده است. من نمی‌دانم این پوست خربزه را دیگر چه کسی زیرپای نخست‌وزیر بدبخت گذاشته است. متهم به بهائیگری است، این مُمِدّ بر علت می‌شود، ولی از بس خودش کم کار می‌کند و کم توجه دارد، دچار این بدبختی‌ها می‌شود.» او در یادداشت‌های روز سه‌شنبه 15 اسفند 1346 نیز نوشته: «امروز به کارهای جاری رسیدم... صبح اربابم با تلفن با من صحبت فرمودند... راجع به عید فطر و مبعث هم دستورات فرمودند که حذف نشود (از لیست تعطیلات).» و در یادداشت روز پنج‌شنبه 17 اسفند 1346 نوشته است: «امروز دولت تعطیلات رسمی سال آینده را اعلام کرد. یک بار اعلام کرده بود، چون عید فطر و عید مبعث و عید قربان را که از اعیاد مهم اسلام است زده بود، سروصدای مردم درآمده بود. من به شاهنشاه گزارش عرض کردم. فرمودند این سه عید را بگذارند. امروز باز دیدم دیوانگی دیگری به خرج داده‌اند. بعضی روزها را مثل نوزدهم رمضان و نهم محرم (تاسوعا) و غیره را حذف کرده‌اند و تفاوت همه این حرف‌ها ده روز در سال است. نمی‌دانم این چه پافشاری احمقانه‌ای است... که مردم را ناراحت می‌کنند... هویدا مرد کوچکی است و اهل پیش‌بینی نیست. خدا عاقبت را حفظ کند.»

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان خراسان رضوی- 06 صفحه 6

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.