صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

گزارش خبر موضوع : زین العابدین قربانی

تاریخ سند: 29 خرداد 1352


گزارش خبر موضوع : زین العابدین قربانی


متن سند:

در جریان دستگیری نامبرده بالا اغلب افراد از یکدیگر علت بازداشت مشارالیه را جویا شده و بسیاری از مسایل مبهم پیرامون فعالیتهای یادشده از گفتارهای مردم روشن می شود در جواب چرا قربانی دستگیر شد ابتدا داشتن دخالت مستقیم در مورد فتوائیه (بر علیه شرکت زمزم) و انتشار آن در بین مردم سپس نقش حساس قربانی و ارزش های هدایت و رهبریهای وی در جهت تشکل و سازماندهی فعالیتهای مضره در زمینه تبلیغ و ترویج افکار خمینی در بین مردم متدین به اصول دین و مذهب از طرف افراد بیان می شود.
از همه مهم تر این است که ابوالحسن کریمی لاکانی [دردشتی ]در جواب پرویز امین زاده در مورد دستگیری قربانی وجود گروهی متشکل به نام بیت اعظم (با برنامه ای جهت تبلیغ و ترویج دین مبین اسلام و نشر افکار و عقاید قائد اعظم آیت الله خمینی و پیروی از برنامه های مبارزاتی مشارالیه) را به صراحت تأیید و کارگردانی و رهبریت آن را در کلیه شهرستانهای گیلان و قسمتی از مناطق شمال غربی مازندران تا شهسوار را به قربانی نسبت داده و اضافه نموده جمعی از دوستان و اعضاء کانون (کانون بحث و انتقاد مذهبی) و گروه ضد بهائیت و سایر دوستان در این گروه عضویت دارند از جمله شیخ حسن لاهوتی ـ ابوالفضل موسوی ـ محمد جعفری را در مناطق گیلان شرق نام برده و نقش مرکزیت را به مصطفی زمانی، محمدعلی گرامی قمی و تعدادی از روحانیون به نام حوزه علمیه قم نسبت داده و آنان را رهبران عالیقدر و متفکر معرفی نموده است.
ضمنا همکاران نزدیک قربانی عبارتند از روحانیون شعبانعلی نخعی و حاج مهدی مهدوی.
از اشخاص بازاری حاج فلاح خیر، حاج نیک نژاد، حاج پرهیزی، غبرائی و دوستان غیر روحانی ارسلان حجت انصاری ـ منصوری ـ قیامتیون و ابوالحسن کریمی لاکانی [دردشتی] می باشند.
نظریه شنبه : ضمن تحقیق پیرامون نشر و توزیع فتوائیه تحریم فروش نوشابه های شرکت زمزم و کنجکاویهای لازم تشدید برخوردها و ایاب و ذهاب افراد و اطرافیان قربانی به منزل وی و اجتماع چهره هایی از طبقه جوان و اشخاص روشنفکر در محافل و مجالس و تحت عناوین مختلف از جمله تفسیر قرآن و بحث و انتقاد مذهبی و موارد دیگر در هفته های اخیر به صورت منظم و سازمان یافته ای جلوه می نمود و چون تا مسأله ای حادث نشود و موضوعی پیش نیاید هیچ کس حاضر نیست ماحصل فکر و عقیده و سلیقه سیاسی خود را با کسی درمیان بگذارد لیکن هنگامی که وضعی ایجاد شود مانند دستگیری قربانی مردم مطالب متن خبر را اظهار نموده اند.
نظریه یکشنبه : نظریه شنبه و مفاد خبر مورد تأیید است ضمنا افراد نامبرده در متن خبر از متعصبین مذهبی می باشند.
آذین نظریه ل / ه : نظریه یکشنبه تأیید می گردد.

توضیحات سند:

* ارتشبد فردوست می نویسد: در دوران محمدرضا، بهائیت در ایران توسعه عجیبی یافت و آنها برمبنای انگیزه و نقاط ضعف بشدت افراد را جلب می کردند.
چند مورد مطمئن به اطلاعم رسید که فرد مقروض بوده و سازمان بهائیت قروض او را پرداخته تا بهائی شود.
زن نیز از وسایل مهم جلب افراد بود و ترتیبی می دادند که از طریق روابط جنسی جوان ها جلب شوند و اصولاً ازدواج مسلمان و بهائی را تجویز می نمودند و از طریق دختران بهائی به عنوان مبلغ عمل می کردند.
ایران بعد از آمریکا بیشترین تعداد بهائی ها را داشت (بهائی ها در آمریکا بسیار قوی هستند و مراکز متعددی از جمله در شیکاگو دارند) (ظهور و سقوط...
، ص376).
شرکت زمزم که نوشابه هایی مثل اُسو، پپسی کولا و...
تولید می کرد از آن بهائی ها بود.
لذا چون بهائی از اسرائیل غاصب حمایت می کردند و از نظر اعتقادی نیز با مسلمانان در تضاد بودند.
حضرات آیات مرعشی نجفی و گلپایگانی، در فتواهای جداگانه ای خرید و فروش کالاهایی را که سود آن در راه تبلیغ بهائیت و یا وابسته به شرکتهای متعلق به این فرقه است تحریم کردند، از جمله این کالاها نوشابه معروف پپسی کولا بود.
(7000 روز، ج 1، صص 553 ـ 552)

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان گیلان، کتاب 1 صفحه 338


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.