صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

راه پیمائی تعدادی از قشریون مذهبی در شهر زنجان

تاریخ سند: 9 مهر 1357


راه پیمائی تعدادی از قشریون مذهبی در شهر زنجان


متن سند:

بدنبال تظاهرات اخلالگرانه ای که در ساعت 0900 روز 9 /7 /57 (2537 شاهنشاهی)، با شرکت حدود 600 نفر از دانش آموزان و طبقات مختلف مردم در شهر زنجان بوقوع پیوست، بتعدادی از موسسات دولتی خساراتی وارد گردید.
تظاهرکنندگان سپس قصد حرکت بطرف هنرستان شهر زنجان را داشتند که با دخالت مامورین شهربانی متفرق شدند.
(مراتب قبلاً به استحضار رسیده است).
ساعت 1700 روز مذکور، حدود سه هزار نفر از قشریون مذهبی پس از خاتمه نماز ظهر و عصر در مسجد ولی عصر شهر زنجان، از مسجد خارج شده و از میدان ششم بهمن در جاده کمربندی بسمت راه آهن، مبادرت به راه پیمائی کرده اند.
تظاهرکنندگان بوسیله مامورین انتظامی متفرق گردیده اند.
1 ارزیابی خبر : خبر صحت دارد.
اقدامات انجام شده : مراتب به نخست وزیری اعلام گردیده است.

توضیحات سند:

1ـ «از بامداد یکشنبه (9 /7 /57) بازار و کلیه مغازه های شهر زنجان تعطیل بود و شهر در اعتصاب عمومی بسر می برد.
یکی از انگیزه های مشخص این اعتصاب محاصره منزل آیت الله خمینی بود.
هزاران تن از دانش آموزان مدارس زنجان به همین منظور از شرکت در کلاس های درس سرباز زدند و مدارس خود را از جمله دبیرستان های پهلوی، آذر و شاهدخت از ساعت 10 صبح ترک گفتند.
دانش آموزان سپس در خیابان های پهلوی، چهارراه امیرکبیر، باباییان، موسوی، فرمانداری و کوچه های اطراف این خیابان دست به تظاهرات خیابانی زدند و با پلیس به زدوخورد پرداختند.
در این زدوخورد دو نفر به نام های علی محمدی (30 ساله) و حاج جواد طیبانی (52 ساله) که دانش آموزان مدارس را در تظاهرات همراهی می کردند مجروح شدند...
عصر روز یکشنبه نیز گروهی متجاوز از 7 هزار نفر از مسجد ولی عصر خارج شدند و دست به تظاهرات آرام زدند.
پیشاهنگان این گروه در حالی که قرآن های باز کرده و پلاکات در دست داشتند در مسیر خیابان های پهلوی، بلوار، باغ ها، خیام، میدان ششم بهمن راه پیمایی کردند.
» (آیندگان، ش 3232، ص 3) در تظاهرات امروز زنجان هشتاد نفر دستگیر شدند.
(کیهان، ش 10578، ص 2)

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک - کتاب 12 صفحه 252

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.