تاریخ سند: 17 اردیبهشت 1356
موضوع : رقابت موسی صدر و سیدحسن شیرازی
متن سند:
[به] : 713
[از] : 213 شماره : 76 /213
مجله الصیاد چاپ بیروت تحت عنوان لبنان دارای دو امام شده می نویسد
لبنان صاحب دو امام گردیده یکی موسی صدر و دیگری سیدحسن شیرازی البته
شیرازی کوشش می کند تا برای خود مقامی در لبنان به دست آورد ولی این دو نفر
دارای روشهای متفاوت با
یکدیگر می باشند.
افراد
مطلع شیعه اظهارنظر
می کنند که اصولاً شیعیان
مقام امامت را برای کسی
قبول ندارند و این سمت
اخیرا جهت تشخیص رتبه و
منزلت پیشوایان شیعه به
وجود آمده و در حقیقت این
مقام اقامت را سنی ها به
وجود آورده اند.
نظریه نمایندگی :
مفاد خبر از نظر آگاهی بر
موقعیت سیدحسن شیرازی
و چگونگی قرار گرفتن
نامبرده در مسیر مبارزه با
موسی صدر قابل بهره برداری می باشد.
نظریه اداره کل دوم : اصولاً در بین شیعیان امام به ائمه دوازده گانه شیعه اطلاق می شود ولی اهل
سنت هر پیشوای مذهبی خود را امام می نامند از آن جا که امام به معنی پیشوای می باشد در
کشورهای عربی نیز کمابیش پیشوایان مذهبی شیعه را از نظر شناخت مقام آنان با مقام پیشوایان
مذهبی اهل سنت امام می گویند.
نکته دیگر این که پیشوایان شیعه در غیبت امام، فقهاءِ طراز اول
هستند که از آنان مراجع تقلید نام برده می شود و اصولاً سید موسی صدر و سیدحسن شیرازی در
این مقام نیستند، نه شیعیان چنین مقامی را برای آنان قایل هستند و نه خود آنها می توانند چنین
ادعایی داشته باشند.
این مسئله رهبری شیعیان لبنان چیزی است خاص خود آن کشور که با توجه
به گروه بندیهای مذهبی و ترکیب جمعیت این کشور شیعیان نیز یک رهبر و سرپرست برای خود
تعیین کرده اند در حالی که مرجع تقلید آنان و به عبارت دیگر پیشوای مذهبی آنان کس دیگری
است.
این نوع رهبری در لبنان در عین آن که به مقام رهبری مذهبی معرفی می شود بیشتر جنبه یک
رهبری سیاسی و اجتماعی دارد.
با توجه به مراتب فوق مطلبی که در متن گزارش آمده مبنی بر این که شیعیان مقام امامت را برای
کسی قبول ندارند روشن می شود.
منبع:
کتاب
امام موسی صدر به روایت اسناد ساواک - جلد سوم صفحه 107