تاریخ سند: 8 اردیبهشت 1350
موضوع: سخنرانی شیخ محمد تقی فلسفی در مسجد ارک
متن سند:
به: 312 شماره: 15633 /20 ه 3
از: 20 ه 3
نامبرده بالا در ساعت 2000 روز 31 /1 /50 در مسجد ارک به منبر رفت و ضمن صحبت درباره مبارزات لوط1 پیغمبر، اظهار داشت یک مشت نویسنده احمق یا قصد دارند مغز جوانان رشد نکند و پوچ بماند و یا بیسواد و فاقد معلومات هستند اینها سالیان دراز است که حدود سی،چهل هزار تومان همه ساله میگیرند و فرضیه داروین را به عنوان کتب درسی مینویسند و حال آنکه این مسئله مدتها است حل شده است من هم مطالبی به عنوان اعتراض در این مورد نوشتم ولی ترتیب اثر ندادند جوانان عزیز خدا شاهد است که من به حال شما تأسف میخورم آخر این مطالب چیست که به عنوان درس توی مغز جوانان ما میکنند سخنرانی فلسفی در ساعت 2130 به اتمام رسید و مجلس ختم شد تعداد شرکتکنندگان قریب یک هزار نفر بودند.
نظریه شنبه: شنبه نظری ندارد.
نظریه یکشنبه: یکشنبه نظری ندارد.
آمال
نظریه چهارشنبه: نظری ندارد.
آقای اوانی بهرهبرداری شود.
9 /2
توضیحات سند:
1ـ لوط (lut) پسر هاران و برادرزادۀ ابراهیم.
شرح احوالش در بابهای 11-14 سفر پیدایش عهد عتیق آمده است.
در اور متولد شد، و با ابراهیم به کنعان رفت.
به سبب نزاعی که در میان شبانان آنان روی داد، دوستانه از هم جدا شدند؛ ابراهیم در سرزمین کنعان ماند، و لوط درۀ اردن را اختیار کرد، که نزدیک شهرهای بدنام سدوم و عموره بود.
لوط در سدوم سکنی گزید.
کدر لعومر و متحدینش لوط را اسیر کردند، ولی ابراهیم وی را رهایی بخشید.
در باب 19 سفر پیدایش آمده است که خداوند به سبب گناهکاری مردم سدوم (قوم لوط) در صدد ویران کردن آن شهر برآمد ولی قبلاً لوط را اجازه داد که با زوجه و دو دخترش از شهر خارج شوند و وی به صوغر رفت.
آنگاه خداوند بر سدوم عموره از آسمان گوگرد و آتش بارانید.
چون زوجۀ لوط به عقب برگشته بر این شهر نگریست به ستونی از نمک مبدل شد.
در قرآن، لوط از پیغمبرانی است که قومشان عذاب دیدهاند، و در کنار هود، صالح، نوح شعیب قرار دارد.
قوم لوط، که در قرآن به عنوان «اخوان لوط» نیز از ایشان یاد میشود، در ردیف ثمود و مدین، از اقوام گناهکاری هستند که به عذاب الهی گرفتار شدهاند.
هنگامی که ابراهیم قوم.
خویش را از گناهکاری و بتپرستی باز میدارد،لوط به او ایمان میآورد.
قوم لوط که به انحراف جنسی گرفتارند، از مهمانان وی کام میطلبند وی ایشان را از گناه باز میدارد، اما آنان نمیپذیرند و عذاب الهی مانند صیحهای از آسمان بر ایشان فرود میآید.
و باران سجّیل (سنگ گل) نازل میشود.
لوط و خانوادهاش نجات مییابند، مگر همسر لوط که در عذاب گرفتار میشود، زیرا به پشت سر مینگرد.
در کتب قصصالانبیاء (از قبیل ثعلبی و کسائی) و در تاریخ طبری اطلاعات زیادی در باب قوم لوط نقل شده که متخذ از تورات است.
نویسندگان قصص انبیا اغلب نوشتهاند که قوم لوط در آغاز مردمی پرهیزگار بودند و ابلیس به صورت مرد غریبی بر ایشان ظاهر شد، و از راههای مختلف آنان را به همجنسطلبی وادار کرد، تا این کار عادت ایشان شد.
(دایره المعارف فارسی، غلامحسین مصاحب، جلد دوم، صفحه 2522، شرکت سهای کتابهای جیبی، سال 1356)
منبع:
کتاب
پایگاههای انقلاب اسلامی، مسجد ارک تهران به روایت اسناد ساواک صفحه 400