تاریخ سند: 7 تیر 1348
موضوع: سیداحمد سادات خراسانی واعظ رفسنجانی
متن سند:
از: 8 ﻫ تاریخ:7 /4 /1348
به: 316 شماره: 6015 /8 ﻫ
موضوع: سیداحمد سادات خراسانی واعظ رفسنجانی
شهربانی استان طی نامه شماره 125ـ 15ـ 57 ـ 4 /4 /48 به ساواک که رونوشت آن را به ژاندارمری ارسال داشته اعلام نموده است.
1ـ نامبرده بالا از مدتها قبل در شفیع آباد واقع در ده کیلومتری شهرستان رفسنجان 160 نفر از اهالی را با ریا و تزویر فریب داده و ضمن اینکه اهالی قریه مزبور نسبت به وی سوگند وفاداری یاد کردهاند همه هفته پنجشنبه شب در مسجد قریه شفیع آباد جلساتی تشکیل و به نحوی اهالی را تحریک و وادار مینماید که با اهالی قریه قاسم آباد واقع در نزدیکی قریه شفیع آباد که در کلیه ایام جشنها و اعیاد ملی و میهنی نسبت به شاهنشاه آریامهر ابراز احساسات شدید مینمایند مخالفت نموده و حتی چندی قبل که مردم قریه قاسم آباد جشنی ترتیب داده بودند واعظ مزبور از بلندگوی مسجد شفیع آباد که صدای آن کاملاً به گوش ساکنین قریه قاسم آباد میرسیده آنان را به باد ناسزا گرفته است.
2ـ واعظ مزبور در قریه مهدی آباد واقع در 6 کیلومتری رفسنجان از دو ماه قبل تاکنون توانسته است حدود 120 نفر را در جلساتی که هر جمعه شب تشکیل میشود بفریبد و این جلسات نیز مرتباً در منزل هر یک از افراد قریه فوقالذکر تشکیل میشود ولی از ماهیت اصلی آن اطلاعی در دست نیست.
3ـ سیداحمد سادات خراسانی قصد دارد در قریه فردوسیه حسنزاده از توابع رفسنجان (18 کیلومتری) که تعدادی بهائی در آنجا سکونت دارند مجالس و جمعیتی تشکیل دهد و ممکن است تا این تاریخ موفق به تشکیل و ترتیب آن شده باشد و با اینکه وسیله آقای راوری کارمند فرمانداری شهرستان رفسنجان نوار ضبط صوت و اعلامیهای از وی در اختیار گروهان ژاندارمری محل گذارده شده معهذا مشارالیه دست از تحریکات و اخلالگری خود در دهات برنداشته و با استفاده از وجود اشخاص سادهلوح و زودباور اقدام به تشکیل این قبیل موارد نموده است.
نظریه رهبر عملیات ـ 1ـ سیداحمد سادات خراسانی از جمله وعاظ مخالف و طرفدار آیتاله خمینی در شهرستان رفسنجان بوده که در گذشته نیز در قریه قاسم آباد اقدام به ساختن مسجدی نموده که در نظر داشته به نام مسجد خمینی نامگذاری نماید.
2ـ مشاهده شده که در گذشته روی منابر جهت سلامت و آزادی خمینی دعا کرده و نیز از جمله وعاظی است که در تمام ایام سال منبر رفتنش مستلزم اخذ تعهد میباشد.
3ـ نامبرده فوق تاکنون در هیچ یک از مراسم ملی و میهنی که وسیله مقامات انتظامی ترتیب داده میشود شرکت نمیکند.
4ـ چون شهربانی نسبت به کنترل حوزه استحفاظی خود تسلط کامل دارد لذا مشارالیه در مساجد و منابر موجود در رفسنجان سخنرانی نمیکند و به ندرت مشاهده شده است که منبر برود ولی در قراء اطراف خصوصاً قرائی که فاقد پاسگاه ژاندارمری میباشد مرتباً منبر رفته و موقعیت خاصی نیز در بین روستائیان به دست آورده است.
5ـ به طوری که قبلاً به استحضار رسیده یاد شده بالا همراه با شیخ عباس پورمحمدی ماهونکی یکی دیگر از وعاظ مخالف رفسنجان در قریه فردوسیه حسنزاده اقدام به مخالفت برعلیه بهائیان ساکن قریه مزبور نموده که چون بیم حوادث ناگوار در بر داشت وسیله ژاندارمری محل اقدامات لازم به عمل آمد.
6ـ بعید به نظر نمیرسد که اهالی قریه شفیع آباد را برعلیه اهالی قریه قاسم آباد که نسبت به شاهنشاه آریامهر ابراز احساسات شدید مینماید تحریک نکرده باشد چون خود از جمله روحانیون مخالف است و با توجه به بند 3 نظریه رهبر عملیات خود تاکنون در هیچ یک از اعیاد و جشنهای ملی شرکت نکرده است.
7ـ با بررسیهای کامل در نظر است یکی از اهالی قریه مهدی آباد را به ساواک احضار تا پیرامون تشکیل جلسات و اینکه این جلسات به چه منظور تشکیل میشود تحقیق گردیده که در صورت تصویب مقرر فرمایند نظریه آن اداره کل را در این باره اعلام فرمایند.
8 ـ به ژاندارمری کرمان نوشته شد که نوار ضبط صوت و اعلامیه را که وسیله آقای راوری کارمند فرمانداری شهرستان رفسنجان به گروهان ژاندارمری محل داده است جهت بررسیهای لازم به ساواک ارسال که نتایج حاصله متعاقباً به استحضار خواهد رسید.
9ـ به ژاندارمری و شهربانی کرمان نوشته شد که کمافی السابق اعمال و رفتار مشارالیه را به طور کاملاً غیرمحسوس تحت نظر قرار داده به محض مشاهده هرگونه عمل خلاف و با جمعآوری مدارک مستند و دادگاه پسند نتیجه را به این سازمان اعلام دارند.
10ـ به منابع موجود در شهرستان رفسنجان آموزش لازم داده شد تا کلیه فعل و انفعالات مشارالیه را تحت نظر قرار داده ضمن اینکه یاد شده بالا در جلسات قرائت قرآن شرکت مینماید کلیه سخنرانیها و تماسهای وی را گزارش نمایند. صوفی
تهیه کننده رهبر عملیات ـ قمینژاد
محترماً در صورت تصویب به مرکز ارسال گردد.
رئیس بخش امنیت داخلی ـ دانائیان
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان کرمان، کتاب 2 صفحه 102