تاریخ سند: 14 آذر 1352
درباره : فخرالدین حجازی
متن سند:
به : 312
از : 20 ه12 شماره : 8325 /20 ه 12
نامبرده فوق در ساعت 00:20 روز 9 /9 /52 در مسجد جاوید واقع در جاده
قدیم شمیران پائین تر از باغ صبا ایستگاه عوارضی پشت میز خطابه قرار گرفت و
درباره مسائل اقتصادی و دستورات قرآن در این مورد صحبت کرد و از
ثروتمندانی که پولهای خود را در اجتماع به کار نمی اندازند انتقاد نمود و این کار
را مخالف دستورات اسلام دانست و اظهار داشت در روزنامه ها می نویسند که زن
بایستی شریک مال شوهرش باشد این کار سبب خواهد شد که زنها با شوهر
کردن متعدد این عمل را به صورت یک نوع تجارت در بیاورند و هر چند وقت
یکبار شوهران خود را تعویض کنند من نمی دانم چه بگویم پس شریعت اسلام
کجا رفته است نمی دانید با این وسایل موسیقی و تلویزیون و رادیو و فحشاء و
قمار در این مملکت چه خبر است دختران و پسران را خرید و فروش می کنند
قرآن می گوید حکومت و هیئت حاکمه دلو خودشان را از چاه مردم پر می کنند و
برای منافع خودشان فعالیت می نمایند و اصلاً به فکر اجتماع نیستند سخنرانی
حجازی در ساعت 15:21 به اتمام رسید و مجلس ختم شد و حضار متفرق
شدند.
نظریه شنبه ـ نظری ندارد.
نظریه یکشنبه ـ موضوع شریک شدن زن در اموال
شوهر به نسبت مساوی که از طرف حزب ایران نوین عنوان گردیده از بدو انتشار
موضوع تاکنون با مخالفت شدید محافل روحانی مواجه شده و روحانیون با
دلایل منطقی سعی می کنند بیهوده بودن و عواقب وخیمی که این قضیه در صورت
قانونی شدن برای خانواده ها در بر خواهد داشت به اثبات برسانند و گفتار آنان
نیز با استقبال مردم مواجه می گردد و اصولاً معلوم نیست نظر احزاب وابسته به
دولت از ایجاد نارضایتی های مختلف در بین مردم که اکثریت قریب به اتفاق آنان
دارای معتقدات مذهبی هستند چیست و اگر قصد از بین بردن قیودات مذهبی و
اجتماعی کهنه و ایجاد رفرم تازه ای در اجتماع است پس یکدفعه خیال مردم را
راحت کنند و قانونی بگذارند که مثل بعضی از کشورهای اروپایی بطور کلی
طلاق ممنوع است و به اصطلاح یک انقلاب فرهنگی بنمایند و در آن موقع مردم
خودشان را با شرایط جدید هماهنگ خواهند ساخت و پس از مدتی وضع جدید
عادت می کنند و دیگر هر روز مستمسکی بدست مخالفان نمی افتد.
تا بوسیله آن
بر علیه رژیم کشور تبلیغ مضر می نمایند.
آمال
نظریه چهارشنبه ـ فخرالدین حجازی احضار شده تا بوی تذکر داده شود.
سپاهی
17 /9 /52.
19 /9 /52 برابر نظریه شود.
طی شمارها 8590/ 312 به ساواک تهران اعلام گردیده است
آقای وثوقی .
نامبرده احضار شود.
بایگانی شود.
توضیحات سند:
* از : 20 ه12
به : 312
تاریخ : 21 /9 /52
شماره : 8569/ 20 ه12
موضوع : سخنرانی فخرالدین
حجازی در مسجد جاوید جلسه
سخنرانی نامبرده فوق از ساعت
00:20 روز 15 /9 /52 با
شرکت حدود 200 نفر از حضار
در مسجد جاوید تشکیل گردید
و حجازی منبر رفت و چنان
اظهار نمود، معنی امام یعنی
پیشوا و رهبر از نخستین روزی
که توده های بشری شکل گرفته
یکی از اساسی ترین مسائل
اجتماعی مسئله رهبری جوامع
انسانی می باشد.
در قرآن به مسئله رهبری توجه
خاصی مبذول شده است و
نخستین رهبر حضرت ابراهیم
خلیل اللّه می باشد آن حضرت
مدارج رهبری را یکی پس از
دیگری پیمود و به مقام رهبری
نائل گردید هرگز یک رهبر بدون
طی این مراحل نمی تواند به
مقام پیشوایی برسد مثلاً آبراهام
لینکلن در آمریکا که از
هیزم شکن به مقام رئیس
جمهوری آمریکا رسید اما در
مقام رهبری معنوی به سوی
آزادی و حقیقت و پیروزیها با
چند بازی نمی توان به آن رسید
بلکه مرگ سرخ و شهادت و از
خودگذشتگی می خواهد،
خداوند می فرمایند ما ابراهیم را
آزمودیم امتحان دادن ابراهیم به
خداوند مانند امتحان گرفتن
معلم از شاگرد نیست، ناطق
سپس افزود مقدمه پیروزی
انسان دچار شدن به مشکلات
است چون اگر انسان به آن دچار
نشود استعداد نهفته اش شکوفا
نمی شود مثل ملت و جامعه ما که
یک جامعه پوسیده است و
همیشه در فکر استراحت، پر
کردن شکم و شهوترانی
می باشد.
ملت ژاپن که در
مجمعالجزایر ژاپن زندگی
می کند و چون با سختی و نبودن
آذوقه روبرو شد استعدادش
شکوفا گردید.
بطوری که امروزه ین ژاپن با
دلار آمریکا برابری می کند،
اسلام به پیروانش نمی گوید
توده و دسته و جمعیت بلکه امت
اسلامی می گوید چون توده به
یک دسته کوچک گفته می شود
اما امت یعنی یک ملت متحرک
و دینامیک، این جامعه محرک
احتیاج به پیشوا و رهبر دارد که
بتواند جامعه را به جلو هدایت و
رهبری نماید، ابراهیم خلیل اللّه
علیه یک زمامدار خودسر به نام
نمرود قیام کرد و بر تمام بتها
غالب شد و از زن و فرزند و
جان خود گذشت و شکوفا
گردید، کسی که جان خود را
دوست داشته باشد در لجن زار
مادّیات فرو می رود و
بدبخت ترین افراد کسی است که
جانش را دوست دارد لذا
نمی تواند در راه منطق و هدف
خود بجنگد.
تمام دزدیها و رشوه خواریها به
خاطر عشق به خاندان می باشد،
بالاخره ابراهیم (ع) با نقشه خود
کهن ترین معبد دنیا یعنی کعبه را
بنا نهاد و به درجه خلیلی رسید،
پیامبران بزرگ علاوه بر درجه
پیامبری، درجه پیشوایی هم
داشتند.
ناطق به دنبال اظهارات
خود افزود که نهضت سرخ حسینی
و قیام علی(ع) از کعبه شروع شد
و نهضت دیگر نهضت علی بن
موسی الرضا می باشد، خلفاء
بنی امیه امامان را قطعه قطعه
می کردند و خلفاء بنی عباس قرآن
را قطعه قطعه می نمودند و
اگر امام رضا(ع) نبود اسلامی
دیگر وجود نداشت.
جلسه
سخنرانی در ساعت 20:21
خاتمه یافت و افراد شناخته شده
عبارتند از پسر جوانی که
عینک به چشم داشت و نام
خانوادگی او جلال بوده و
دانشجوی سال دوم رشته
مکانیک دانشکده علم و صنعت
نفت می باشد ـ حاج عباس
جاوید صاحب مسجد جاوید ـ
پدر ستوان نظری که فرزندش بنا
به اظهار او در سال 1346
بدست دولت کشته شده است و
این اتفاق در بین راه آبادان ـ
اهواز صورت گرفته، پدر نظری
یک پا ندارد و منزلش در
انتهای بهار اول خیابان شیراز
جنب پمپ بنزین می باشد ـ حاج
طلایی ـ اکبر خوش صولتان
صاحب مغازه تریکوفروشی
روبروی جنرال مد واقع در کوچه
برلین جنب پاساژ ـ پدر رضا
غفاری فوتبالیست معروف ـ
حسینی فامیل شالچی دبیر
دبیرستان گفتار نیک تهرانپارس ـ
مصطفی کفاش زاده صاحب مغازه
کاشی فروشی باغ صبا نرسیده به
سه راه زندان ـ محمد اشکان
صاحب مغازه کفش فروشی باغ
سپهسالار اول خیابان از طرف
شاه آباد.
نظریه شنبه ـ نظری
ندارد.
نظریه یکشنبه ـ مطالب مفاد
مندرج در این خبر از ناحیه
فخرالدین حجازی عنوان گردیده
است.
نظریه چهارشنبه نظریه
یکشنبه مورد تایید است.
رهبر عملیات ـ حسین زاده
طاهر
رئیس بخش 12 ـ میرمصداق
رئیس اداره یکم عملیات
فرنژاد
طبق فرمول مکاتبه نمی نمایید
آقای حسین زاده مذاکره نمایند.
اداره کل سوم 20 /9 /52
در مورد پی نوشت ریاست
محترم اداره یکم عملیات مراتب
را حضورا مذاکره گردید.
منبع:
کتاب
فخرالدین حجازی به روایت اسناد ساواک صفحه 416