تاریخ سند: 26 آذر 1357
موضوع: میرزا محمد غفاری واعظ مسجد جامع شاهپور
متن سند:
از: 14 /4 ﻫ 1 تاریخ:26 /9 /1357
به: 312 شماره: 2675/ه
موضوع: میرزا محمد غفاری واعظ مسجد جامع شاهپور
نامبرده ضمن وعظ در مسجد جامع اظهار نموده که مملکت ما سی و پنج میلیون نفر جمعیت دارد این شخص خون جوانهای بیگناه ما را به زمین میریزد و از چنگیز و یزید چه چیزی کم دارد آنها هم به اندازه این خون ریختند کسی که ظرف عرق را سر بکشد و از بهائیت1 طرفداری بنماید چطور میتواند رهبر یک مملکت اسلامی باشد مردم هوشیار باشید حرفهای چنین کسانی [را] باور نکنید به سرمان میخواهند کلاه بگذارند از حق خودتان دفاع کنید یک مأمور ساواک را با پول خریده که بتواند اخبار را به عرضش برسانند در صورتیکه به مسلم، یزید هر چه پول پیشنهاد کردند قبول نکرد حتی از بام انداختند2 ای بیشرف و بیناموس حیا که نداری این سی و پنج میلیون میگویند نفرین بر تو و در آخر دعا به سرنگونی مملکت و خاندان پهلوی نموده است.
نظریه شنبه: خبر صحت دارد.
نظریه یکشنبه: با توجه به اینکه نظریه شنبه مورد تأیید است نامبرده بیش از پیشصحبتهای ضد ملی مینماید اظهار داشته من میدانم مرا میکشند بنابراین هر چه در قلبم هست میگویم. قاسم
نظریه 14 /4 ه: نظریه یکشنبه مورد تأیید است.
نظریه چهارشنبه: اروج غفاری در این اواخر با جسارت و گستاخی به بیان این مطالب میپردازد.
نظریه جمعه: نظریه چهارشنبه تأیید میشود.
توضیحات سند:
1. بهائیت: بهائیه یا بهائیان پیروان میرزا حسینعلی نوری معروف به بهاءالله که او را مؤسس شریعت تازه و موعودی که باب بشارت ظهور او را داد میدانند. تعلیمات و آموزههای بهاءالله بیشتر توسط پسرش عباس افندی معروف به عبدالبهاء منتشر شد. مراکز مهم اجتماعات رسمی آنها حظیرۀالقدس نام دارد. بسیاری از مورخان و محققان تاریخ معاصر ظهور فرقههای بابیه و بهائیه را از نتایج تشکیلاتسازی استعمار اروپاییان در کشورهای مسلمان میدانند. همگامی این فرقه با سیاستهای استعماری بیگانگان تأییدی بر این مدعا است. فرق ضاله بهائی در دوران حکومت پهلوی به اوج نفوذ و اقتدار خود در ایران رسید. ارتشبد حسین فردوست، رئیس دفتر ویژه اطلاعات محمدرضا شاه معتقد است رضاخان با بهائیان روابط حسنه داشت تا حدی که اسدالله صنیعی را که یک بهایی متعصب بود به سمت آجودان مخصوص محمدرضا، ولیعهد منصوب کرد. فردوست مینویسد محمدرضا شاه نیز از تشکیلات بهائیان و نفوذ افراد بهائی به مقامات مهم و حساس مملکت آگاهی داشت و با حسن ظن به مسئله مینگریست. هنگامیکه امیرعباس هویدا به نخستوزیری رسید نفوذ بهائیان به اوج خود رسید. اسدالله صنیعی در کابینه او به وزارت جنگ و وزارت خواربار رسید. فردوست عقیده دارد عبدالکریم ایادی که پدرش از خواص عباس افندی بود، نقش مهمی در نخستوزیری هویدا دارد. بهائیان همچنین در این دوره به مراکز مهم اقتصادی کشور نفوذ کردند و ثروتهای کلانی را از طریق زدوبند با مقامهای سیاسی تصاحب کردند. در دوران پهلوی، خصوصاً پس از کودتای امریکایی انگلیسی 28 مرداد 1332 امریکاییها برای نفوذ و ادامه سلطه سه جریان را تقویت و به عنوان ابزار از آن استفاده کردند. «فراماسونری، بهائیت، صهیونیسم» و در طی سالهای (1340 ـ 1357) مملکت توسط این سه اهرم استعمار اداره میشد.
(دایرۀالمعارف فارسی مصاحب، ج 1، ص 475)
(ظهور و سقوط سلطنت پهلوی، ج 1، ص 374)
2. احتمالاً منظور مسلم بن عقیل (شهادت: سال 60 قمری) است. وی نماینده امام حسین (ع) نزد مردم کوفه بود. مردم کوفه ـ سران قبایل ـ با وی به نمایندگی از امام حسین (ع) بیعت کردند. عاقبت مسلم بن عقیل توسط عوامل عبیدالله بن زیاد ـ که از جانب یزید بن معاویه به حاکمیت کوفه گمارده شده بود ـ به شهادت رسید.
منبع:
کتاب
پایگاههای انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، مساجد، مساجد استان آذربایجان غربی- جلد دوم صفحه 223